Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Actualitzant al farmacèutic per atendre consultes freqüents en dermofarmàcia

Actualitzant al farmacèutic per atendre consultes freqüents en dermofarmàcia

24 novembre 2017

Durant el mes de novembre s’ha realitzat al Col·legi de Farmacèutics de Barcelona un curs de quatre jornades d’actualització en dermofarmàcia titulat Consultes Freqüents en Dermofarmàcia on s’han tractat  diversos temes com hiperpigmentació, ungles, cicatrius i èczemes. En aquesta formació, adreçada a farmacèutics comunitaris, els ponents han abordat les diferents patologies fent referència primer al procés clínic i, després, explicant els diferents actius o tractaments adequats en cada cas. El curs tenia per objectiu proporcionar els coneixements, les habilitats i les tècniques necessàries per oferir el consell més adient per prevenir i curar cada una de les àrees tractades.

Les sessions van despertar força interès entre els participants i alguns d’ells al llarg de les mateixes van exposar casos propis viscuts a les seves farmàcies i van poder resoldre els dubtes que tenien al respecte.

La farmàcia té una gran varietat de productes de dermofarmàcia sobre els quals pot orientar mitjançant el consell de tractament. La recomanació dermofarmacèutica s’ha de basar en una informació argumentada dels productes més adients a les necessitats de la població. Una indicació acurada d’aquests productes fa augmentar el benestar personal dels usuaris i els ajuda a reforçar positivament la imatge. Estar al dia de les línies noves per tractar i controlar les diferents alteracions dermatològiques o fisiològiques és fonamental perquè el professional de la farmàcia comunitària doni el millor consell de salut i faci recomanacions personalitzades en cada cas.

Marta Alcalde, coordinadora del curs i vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB, durant una de les sessions.

Mercedes Tarín, farmacèutica del departament mèdic de Laboratoris Sesderma, va parlar durant la primera sessió d’hiperpigmentació. Va explicar quines són les causes de la seva aparició i els diferents actius que hi ha al mercat per tal de tractar-la. Finalment, va donar unes pautes de consell a la farmàcia a l’hora de recomanar rutines cosmètiques i també sobre com aplicar-les.

Mª Teresa Alcalde, professora de la Universitat de Barcelona, va fer una exposició centrada en les ungles, la seva anatomia i fisiologia, les principals alteracions que poden ser motiu de consulta a la farmàcia i també sobre els diferents productes que es poden aplicar i les reaccions adverses que els productes d’ungles poden arribar a ocasionar.

Marta Bajona, farmacèutica de Laboratoris Ferrer, va abordar el tema de les cicatrius. En aquest cas també va fer un repàs del procés de cicatrització i de les diferents opcions de recomanació que tenim a la farmàcia per tal d’evitar l’aparició de queloides o cicatrius hipertròfiques.

Per últim, els dermatòlegs Joan Francesc Mir i Xavier Cubiró van parlar d’èczemes. El primer sobre els diferents tipus que hi ha i com es diferencien entre ells i el segon sobre els diferents tractaments que es recomanen en cada  cas. Aquesta sessió va ser patrocinada per Laboratoris Leti.

L’equip docent del curs Consultes freqüents en Dermofarmàcia va estar format per:

• Maria Teresa Alcalde, llicenciada en farmàcia, professora del màster de dermofàrmacia i cosmetologia de la Universitat de Barcelona, professora associada del Departament de Farmàcia i Tecnologia Farmacèutica i Fisicoquímica de la Facultat de Farmàcia i Ciències de l’Alimentació, Universitat de Barcelona
  • Marta Bajona, medical advisor, Ferrer Consumer Health
  • Xavier Cubiró, metge resident del Servei de Dermatologia de l’Hospital de Sant Pau
  • Joan Francesc Mir, dermatòleg adjunt del Servei de Dermatologia de l’Hospital de Sant Pau
  • Mercedes Tarín, assessora científica, Departament Mèdic de Laboratorios Sesderma

Marta Alcalde, coordinadora del curs i vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB, va valorar molt positivament la formació. “La informació aportada pels ponents ha sigut de molt bona qualitat i el resultat del curs ha sigut molt satisfactori pels assistents. Els ha permès fer un repàs dels seus coneixements i actualitzar-los, aprendre sobre nous actius, resoldre dubtes i, en definitiva, adquirir les eines per tal de donar un bon consell als seus pacients, davant les múltiples consultes que es reben a la farmàcia sobre aquests temes”.

Amb la col·laboració de:

sesdermaletiferrer1

Altres publicacions relacionades recollides al Blog: