Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Aproximació al pacient amb asma: una reflexió conjunta

Aproximació al pacient amb asma: una reflexió conjunta

14 desembre 2017

El passat 30 de novembre va tenir lloc al COFB una activitat formativa d’actualització i de reflexió conjunta sobre l’asma, moderada per Roser Vallès, vocal d’Atenció Primària i Guillermo Bagaria, vicetresorer i responsable d’Atenció Farmacèutica del Col·legi.

El curs tenia com a objectius principals:

• Aprofundir en la fisiologia de l’asma i la relació amb les al·lèrgies.
  • Conèixer l’evidència científica de la terapèutica inhalatòria quant a principis actius, combinacions i nous dispositius per combatre l’asma.
  • Identificar els problemes relacionats amb la medicació i l’administració.
  • Presentar les estratègies i les intervencions per controlar millor la malaltia en els diferents àmbits del sistema sanitari.

L’asma és una patologia molt antiga. De fet, en escrits d’origen egipci, ja es descriuen pacients amb símptomes que fan sospitar que la patien i encara avui continua sent una patologia molt prevalent entre la nostra població. Tant és així que l’asma és una de les malalties cròniques més comunes a tot el món i afecta aproximadament 300 milions de persones. La incidència, la morbiditat i la mortalitat d’aquesta malaltia han augmentat malgrat el desenvolupament de medicaments nous.
El tractament farmacològic i l’educació sanitària del pacient amb asma són una part essencial de l’èxit d’una evolució positiva. L’abordatge integral del pacient amb asma des dels diferents àmbits del sistema sanitari és essencial per assegurar un control correcte de la malaltia.

El Dr. Escarrabill, durant la seva conferència.

Al començament de l’activitat formativa, el Dr. Joan Escarrabill va presentar algunes dades epidemiològiques del nostre entorn, segons les quals existeix variabilitat en la incidència de l’asma segons sexe i edat i també en l’abordatge terapèutic (per exemple en l’oxigenoteràpia domiciliària).

El Dr. Escarrabill és director del Pla director de malaltia respiratòria i del Programa clínic de l’atenció a la cronicitat des dels quals es vol canviar el paradigma en l’abordatge d’aquesta patologia per donar més veu i protagonisme al mateix pacient.

Després de la introducció epidemiològica de la situació actual de l’asma en el nostre entorn, la Dra. Elena Curto, pneumòloga de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, i Esther Pastor, farmacèutica d’Atenció Primària de l’Institut Català de la Salut van fer, respectivament, un resum de l’evidència científica actual sobre el diagnòstic i el tractament d’aquesta patologia.

La Dra. Curto va destacar que actualment preocupa l’increment de la incidència d’aquesta patologia segurament degut a diferents factors ambientals. D’altra banda, Esther Pastor va comentar el que diuen actualment les principals guies de pràctica clínica sobre l’abordatge terapèutic d’aquesta patologia, quins són els fàrmacs i inhaladors que podem utilitzar i quines són les claus per aconseguir una teràpia efectiva amb aquests fàrmacs.

Les ponències van permetre als assistents tenir una visió global de les evidències científiques i estratègies que s’apliquen en el tractament del pacient asmàtic.

La segona part de l’activitat formativa va consistir a donar la visió pràctica del maneig d’aquests pacients. D’una banda, el Dr. Pere Simonet, metge de família d’Atenció Primària de l’Institut Català de la Salut, va explicar quines estratègies s’utilitzen des de l’Atenció Primària per intentar aconseguir un control adequat d’aquests pacients on és clau l’adhesió terapèutica. I per últim, Marta Roig, farmacèutica comunitària, va exposar quines actuacions pot fer el farmacèutic comunitari per tal d’ajudar el pacient asmàtic a controlar millor la seva malaltia.

Elena Curto, pneumòloga especialitzada en asma; Joan Escarrabill, director del Pla director en malaltia respiratòria i director del Programa clínic d’atenció a la cronicitat; Esther Pastor, farmacèutica d'Atenció Primària de la SAP Vallès Oriental; Pere Simonet, metge de família de l'EAP Viladecans; Roser Vallès, vocal d'Atenció Farmacèutica del COFB i Marta Roig, farmacèutica comunitària i titular d'oficiona de farmàcia.

Elena Curto, pneumòloga especialitzada en asma; Joan Escarrabill, Doctor en Medicina i director del Pla director en malaltia respiratòria i  del Programa clínic d’atenció a la cronicitat; Esther Pastor, farmacèutica d’Atenció Primària SAP Vallès Oriental; Pere Simonet, metge de família de l’EAP Viladecans; Roser Vallès, vocal d’Atenció Farmacèutica del COFB i Marta Roig, farmacèutica comunitària i titular d’oficina de farmàcia.

En definitiva, les ponències en el seu conjunt van servir, en paraules de Roser Vallès, “per ajudar els assistents a tenir una visió global de quines evidències científiques i quines estratègies s’apliquen en tots els nivells assistencials que tenen cura del pacient asmàtic” i la valoració que se n’ha fet és “molt positiva”.

Amb la col·laboració de:

Resultado de imagen de astra zeneca

Altres publicacions relacionades recollides al Blog: