Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Consells en micronutrició i fitoteràpia per a les al·lèrgies

Consells en micronutrició i fitoteràpia per a les al·lèrgies

8 maig 2015

En els darrers anys hi ha hagut un increment del nombre de persones afectades per al·lèrgies en els països desenvolupats. Tot i que els factors són diversos, prevalen els genètics i els ambientals. Les al·lèrgies es poden relacionar amb malalties de l’aparell respiratori com l’asma o la rinitis al·lèrgica, amb malalties de la pell com l’èczema i la urticària o altres reaccions greus d’anafilaxi, o bé afeccions de l’aparell digestiu. Un punt comú d’aquestes manifestacions és la hipersensibilitat i la reacció excessiva del sistema immunitari a substancies estranyes (pols, àcars, aliments, etc).

Els règims dietètics restrictius o els hàbits alimentaris incorrectes poden provocar dèficits dels micronutrients necessaris per mantenir un bon estat de salut. La micronutrició s’interessa per l’impacte dels micronutrients sobre la salut, avalua les mancances i els desequilibris i cerca els mitjans per a reparar-los. El farmacèutic, com a professional sanitari, pot intervenir per mantenir i optimitzar un bon estat fisiològic, fomentar una bona salut i millorar el benestar i la qualitat de vida de la població.

curs-micronutricio (3)

“És freqüent que els pacients afectats per processos al·lèrgics consultin els seus problemes a les farmàcies. En molts d’aquests casos, un reajustament dels hàbits alimentaris i, si cal, un consell adequat en micronutrició i fitoteràpia, poden millorar aquestes reaccions i ajudar a la seva resolució” explica Maria Jose Alonso, vocal de Plantes Medicinals i Homeopatia del COFB i una de les coordinadores del curs.

Per aprofundir en la fisiopatologia i els tipus d’al·lèrgies i conèixer quins son els micronutrients i productes fitoteràpics que curs-micronutricio (2)poden ajudar a aquests pacients, el passat 12 de març va tenir lloc  al COFB el curs “L’al·lèrgia: consells de micronutrició i fitoteràpia” impartit pel doctor Francesco Borella, llicenciat en medicina i cirurgia per la Universitat de Ginebra (Suïssa), format en pediatria i psiquiatria en hospitals de Ginebra, amb formació especialitzada en acupuntura, homeopatia, fitoteràpia, naturopatia i psicoteràpia i membre docent de l’IEDM (Institut Europeu de Dietètica i Micronutrició).

En aquesta formació, coordinada per Alonso i Anna Bach, vocal d’Alimentació i Nutrició del COFB, es va fer un recorregut per la fisiopatologia de les al·lèrgies respiratòries i alimentàries, repassant la seva fisiopatologia, causes i tractaments amb micronutrients i fitoteràpics, destacant el paper que la permeabilitat intestinal i la polisensibilització tenen en el cas de les al·lèrgies alimentaries i respiratòries, fent especial atenció al problemes de nadons i nens. Es van revisar també els principals nutrients, micronutrients i fitoteràpics i la seva utilització en els diferents problemes, com ara el magnesi i el zinc entre els minerals, les vitamines A i D, la l-glutamina i els àcids greixosos omega 3 i omega 6, o el groseller negre (Ribes nigrum), el plantatge de fulla estreta (Plantago lanceolata) o la planta de té (Camellia sinensis) entre les plantes medicinals. També es van conèixer les diferents soques probiòtiques com ara el Bifidobacterium lactis LA 303, el Lactobacillus acidophilus LA 201, el Lactobacillus plantarum LA 301, el Lactobacillus salivarius LA 302 o el Bifidobacterium lactis LA 304. Durant el curs es van desenvolupar diferents casos pràctics per desglossar els aspectes fisiològics de cada situació i aportar les solucions complementàries en micronutrició i fitoteràpia.

Campanya europea d’anafilaxi i al·lèrgies alimentàries

campanya-allergiaEl Consejo General de Colegios Oficiales de Farmacéuticos desenvolupa la campanya europea d’anafilaxi i al·lèrgies alimentàries promoguda per l’Acadèmica Europea d’Al·lèrgia i Immunologia Clínica (EACCI). S’han editat fulletons i pòsters per promoure l’educació sanitària i avançar en la prevenció des de les farmàcies, davant la progressiva incidència que s’està produint a tota Europa, tant d’anafilaxi com d’al·lèrgies alimentàries.

Més informació de la campanya (via Portalfarma)

Amb el patrocini de:

pileje-logo