Estàs aquí: Inici > Notícies farmàcia > El Seguiment Farmacoterapèutic des de les farmàcies comunitàries podria estalviar 2.272 milions d’euros anuals al sistema sanitari

16 febrer 2017
Díptico_infografía consigue_Página_1

Clica a la imatge per consultar el díptic resum amb els principals resultats del programa conSIGUE

La prestació del Servei de Seguiment Farmacoterapèutic (SFT) des de les farmàcies comunitàries podria generar un estalvi al sistema sanitari de fins a 2.272 milions d’euros, segons es desprèn dels resultats finals del programa conSIGUE Implantación. Aquest programa s’ha dut a terme al llarg dels últims tres anys en 126 farmàcies de 12 províncies, en les quals 222 farmacèutics han ofert el Servei de Seguiment Farmacoterapèutic a 877 pacients majors, crònics polimedicats. De les dades recollides durant el programa es desprèn que la intervenció del farmacèutic realitzant el Seguiment Farmacoterapèutic aconseguia reduir en un 54,1% els problemes de salut no controlat, en un 53,1% els pacients que van acudir a urgències, en un 59,8% els que van ser hospitalitzats, a més d’una reducció mitjana de 0,39 medicaments.

Segons els estudis farmacoeconòmics que han estat publicats en diferents mitjans internacionals, aquestes dades permetrien al sistema sanitari obtenir uns estalvis de 2.272 milions d’euros anuals de prestar-se el Servei a l’univers de pacients majors, crònics polimedicats. Així, la reducció dels ingressos hospitalaris generaria un estalvi de 1.629 milions d’euros, la de visites a urgències 340 milions i la disminució dels medicaments 303 milions. A més, el Seguiment Farmacoterapèutic permet elevar la qualitat de vida percebuda del pacient en 6,74 punts, la qual cosa s’estima generaria un benefici associat de 2.108 milions d’euros (AVAC).

estalvi-estimat-conSIGUE

Estalvi estimat amb la intervenció del farmacèutic (fragment del díptic informatiu)

Sobre conSIGUE

conSIGUE-logoEl programa està promogut pel Consejo General i el Grup de Recerca en Atenció Farmacèutica de la Universitat de Granada per avaluar i implantar el Servei de Seguiment Farmacoterapèutic a les farmàcies comunitàries. En la primera fase, conSIGUE Impacto, van participar farmacèutics dels Col·legis Oficials de Farmacèutics de Múrcia, Granada i Cadis i en l’estudi principal els Col·legis Oficials de Farmacèutics de Guipúscoa, Granada, Las Palmas i Santa Cruz de Tenerife.

En la segona fase, conSIGUE Implantación, el pilotatge es va realitzar amb farmacèutics del Col·legi Oficial de Farmacèutics de Navarra; en l’estudi principal van participar els Col·legis d’Albacete, Canàries, Ciudad Real, Còrdova, la Corunya, Granada, Guadalajara, Guipúscoa, Huelva i València.

Des del seu inici conSIGUE ha comptat amb la col·laboració de laboratoris Cinfa. Així mateix, està recolzat per la Fundació Pharmaceutical Care i la Societat Espanyola de Farmàcia Comunitària (SEFAC). Compta amb la implicació de diferents universitats nacionals (Sant Jordi de Saragossa, UPV del País Basc, Granada) i internacionals (Tecnològica de Sidney-Austràlia-, Leeds- Regne Unit-).

Font de la notícia i més informació: Nota de premsa al web del Consejo General de Colegios Oficiales de Farmacéuticos (Portalfarma)