Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Esclerosi múltiple: quins són els nous tractaments?

Esclerosi múltiple: quins són els nous tractaments?

21 juliol 2015

L’esclerosi múltiple (EM) és una malaltia autoimmune del sistema nerviós central que afecta més de 2 milions de persones a tot el món, aproximadament 630.000 a Europa. A Espanya, es calcula que n’estan afectades al voltant de 46.000 persones, 7.000 a Catalunya. En els últims anys han aparegut nous medicaments per al tractament de l’EM i, en conseqüència, s’han obert noves portes per conviure amb la malaltia de la millor manera possible. Aquests medicaments aporten avenços en el tractament i millores en la qualitat de vida dels pacients afectats. La última aprovació de l’EMA (European Medicines Agency) i la imminent disponibilitat per als pacients de Catalunya d’aquests nous fàrmacs, ha fet convenient una revisió i una valoració de com quedarà el mapa actual i futur de l’EM.

“El tractament s’ha concentrat bàsicament en l’interferó beta 1b, l’interferó beta 1a, l’acetat de glatiràmer, el natalizumab, el fingolimod i la mitoxantrona, medicaments aprovats i utilitzats com a tractaments modificadors de l’esclerosi múltiple amb els seus avantatges i inconvenients. Darrerament s’han comercialitzat, o estan a punt de fer-ho, nous medicaments per via oral com el laquinimod, la teriflunomida i el dimetil-fumarat que ofereixen avantatges en la seva administració oral, eficàcia comparable i efectes adversos individualitzats, la qual cosa farà que l’elecció del tractament sigui clarament personalitzada” explica Tomàs Casasin, vocal d’Hospitals del COFB i coordinador de l’activitat.
novetats-esclerosi-multiple (4)

Per aprofundir en el coneixement de les noves teràpies per combatre l’EM, conèixer els aspectes científics més rellevants dels nous fàrmacs i revisar la situació farmacoterapèutica actual i el futur dels tractaments, com també donar a conèixer l’anàlisi farmacoeconòmica dels tractaments actuals, el Col·legi, conjuntament amb Societat Catalana de Farmàcia Clínica (SCFC), van organitzar el 4 de juny la conferència “Nous tractaments de l’esclerosi múltiple”, adreçada a farmacèutics d’hospital, d’atenció primària i administració sanitària.

novetats-esclerosi-multiple (2)

Per tractar d’aquests temes, el doctor Albert Saiz, neuròleg responsable de la Unitat d’Esclerosi Múltiple de l’Hospital Clínic Barcelona, i el doctor Sergio Martínez, neuròleg cap de secció i responsable de la Unitat d’Esclerosi Múltiple de l’Hospital Universitari Bellvitge, varen presentar la situació actual del tractament de l’esclerosi múltiple i analitzar l’aparició dels nous tractaments. “Un dels punts més interessants fou el diferenciar entre els efectes sobre la disminució dels brots de la malaltia, les lesions inflamatòries en ressonància, però, sobretot, la variable principal com és el grau de dependència dels pacients” concreta Casasin. Després d’aquestes intervencions, es va obrir un interessant debat moderat per Julio Martínez, president de la Societat Catalana de Farmàcia Clínica.

novetats-esclerosi-multiple (1)

Per últim, Pere Ventanyol, farmacèutic cap de secció de l’Hospital Universitari de Son Espases, va parlar abastament dels informes de posicionament terapèutic del Ministeri de Sanitat amb les mancances d’avaluacions farmacoeconòmiques clares i també de la importància de l’anàlisi de número de pacients a tractar (NNT) en aquestes anàlisis. Així mateix, va aprofundir en el concepte d’anys de vida guanyats de qualitat (AVAQ) com a model econòmic més sofisticat però que dóna resposta a les dades d’efectivitat de les intervencions sanitàries aplicades a una determinada població.

novetats-esclerosi-multiple (5)

D’esquerra a dreta: Tomàs Casasin (COFB), Sergio Martínez, Albert Saiz, Julio Martínez (SCFC) i Pere Ventanyol

Amb la col·laboració de:

genzyme