Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Fem camí cap a la farmacogenètica

Fem camí cap a la farmacogenètica

20 desembre 2016

En la I edició del curs Fem camí cap a la farmacogenètica es van presentar els avenços que s’estan produint en aquest camp del coneixement i la seva aplicació a la pràctica clínica diària. La formació, que va tenir lloc els dies 21, 22, 23, 28 i 29 de novembre al Col·legi, va centrar-se en com la farmacogenètica ha contribuït, i seguirà contribuint en el futur, a una teràpia més personalitzada en l’ús de fàrmacs tan diversos com els antidepressius, els antipsicòtics, els citostàtics o els antiagregants.

La farmacogenètica. L’Agència Europea del Medicament defineix la farmacogenètica (FG) com la disciplina que estudia la influència que tenen les variacions en la seqüència de l’ADN sobre la resposta als fàrmacs. L’FG ha permès desenvolupar una nova forma de medicina anomenada medicina de precisió o medicina P4. Aquest últim terme pretén descriure una medicina basada en la personalització, la predicció, la prevenció i la participació del malalt o individu que, en definitiva, és un malalt en potència.

El curs, dirigit per la Dra. Montserrat Baiget (directora emèrita del Servei de Genètica de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau), es va iniciar amb una breu introducció sobre conceptes bàsics en genètica molecular i en farmacogenètica. Posteriorment es va parlar del rol que juga la farmacogenètica en aquells agents terapèutics que es metabolitzen pels citocroms P450, especialment el CYP2D6, entre els quals es troben nombrosos antidepressius i antipsicòtics. El tercer dia el curs es va centrar en la teràpia oncològica, un camp on, sens dubte, la farmacogenètica hi juga un paper essencial. A continuació es va parlar de la possible implementació de la farmacogenètica a la farmàcia comunitària, i de com es podrien fer arribar aquests serveis a la població. Finalment, l’últim dia del curs es van tractar temes tan diversos com la farmacogenètica en el tractament antiagregant-anticoagulant i en el tractament de les malalties inflamatòries.

La Farmacogenètica es una disciplina en expansió, i cada cop seran més els fàrmacs que requeriran algun tipus de test genètic per tal de poder-se prescriure: “Per tot això, és imprescindible que els farmacèutics comunitaris es vagin formant en aquest àmbit, ja que en un futur no gaire llunyà les oficines de farmàcia hauran d’oferir testos farmacogenètics si volen oferir la millor prestació sanitària possible a la població” explica la Doctora Baiget.

Què opinen els alumnes?

“Em vaig apuntar a aquest curs perquè crec que la farmacogenètica serà, en un futur molt immediat, una important eina de treball per millorar l’eficàcia dels tractaments farmacològics i sobretot per minimitzar els efectes secundaris relacionats, serà la base per aconseguir una medicina més personalitzada. Amb aquesta formació he aconseguit una visió general però, per futures edicions, penso que el curs hauria de ser una mica més extens.” Pilar Domingo

“Vaig acabar la carrera ja fa uns anys i considero que és totalment imprescindible per a la nostra professió fer un reciclatge continu i sobretot del que pot ser una de les vies futur d’aquesta, juntament amb medicina. L’objectiu de fer el curs era tenir un primer contacte professional i seriós amb una disciplina que la havia sentit parlar però de la que no tenia coneixements. Per mi ha estat molt profitós perquè he adquirit una visió global i general de la mà dels professionals més capdavanters en aquesta temàtica, amb una gran capacitat per motivar al grup i transmetre’ns la inquietud i les ganes per continuar formant-nos en aquest tema.” Lorena Rivera

D’esquerra a dreta, sessions de la Dra. Baiget, M. Jesús Arranz i David Páez:

farmacogenetica1 farmacogenetica2 farmacogenetica3

L’equip docent va estar format per Pia Gallano, del Servei de Genètica de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona, M. Jesús Arranz, de la Fundació Docència i Recerca de la Mútua de Terrassa i PMGenExperts, David Páez, del Servei d’Oncologia Mèdica de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona, Joan Sabater, membre de la “Pharmacogenomics Research Network” i president d’Eugenòmic, Juliana Salazar, del Servei de Genètica de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau de Barcelona, i Adrián Llerena, farmacòleg clínic de la Facultat de Medicina de la Universitat d’Extremadura i membre de la “Pharmacogenetics Working Party” de la EMA.