Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Recerques bibliogràfiques més acurades amb PubMed

Recerques bibliogràfiques més acurades amb PubMed

8 juliol 2015

PubMed és la base de dades bibliogràfica més important en ciències de la salut i abasta diversos camps de la farmàcia, medicina, infermeria, veterinària, salut pública, ciències clíniques i preclíniques. Actualment, conté més de 22 milions de referències bibliogràfiques d’articles de revistes científiques publicades des de l’any 1946 fins al moment actual. Aproximadament, un 8% dels articles referenciats a Pubmed està publicat en castellà.

Amb l’objectiu de conèixer i fer ús de les diferents opcions de cerca avançada que aquesta base de dades ofereix i tenir clares les opcions de personalització que permeten al professional sanitari optimitzar el temps dedicat a recuperar la informació, el Col·legi va organitzar una sessió informativa per a farmacèutics comunitaris, d’hospital, de centres d’atenció primària i de l’administració sanitària el passat 28 de maig.

Al llarg de la sessió, el alumnes van fer cerques en termes MESH (Medical Subject Headings) coneixent el seu potencial i la forma d’ús, van poder elaborar estratègies de cerca complexes i acotar els resultats de la cerca (idioma, tipus de document, revistes d’impacte…). També van aprendre a utilitzar el Single Citation Matcher i el Clipboard, a banda de cercar a través de Clinical Queries i de les Topic-Specific Searches. I finalment van saber com personalitzar en aquesta base de dades creant-se un perfil personal, configurant alertes, col·leccions i bibliografies, generant filtres personalitzats i compartint col·leccions, a més de saber com fer ús dels resultats: guardar, imprimir, exportar a gestors de referències bibliogràfiques, etc.

curs-pubmed (1)

L’opinió dels alumnes

La formació va obtenir un 9 de mitjana global. Una de les alumnes ens dóna el seu punt de vista:

“Em vaig apuntar a aquest curs per adquirir una metodologia de la revisió bibliogràfica en PubMed. Els meus objectius eren conèixer totes les opcions que proporciona aquesta eina, aprendre a buscar informació de forma eficient, com utilitzar les estratègies de recerca, com recuperar les recerques realitzades… i considero que les meves expectatives han quedat satisfetes. D’altra banda, el fet que fos un curs totalment pràctic ens va donar l’oportunitat de fer recerques de manera individual posant en pràctica tots els coneixements adquirits. Sens dubte, un curs interesant i que personalment em serà de gran utilitat en la meva feina” Teresa Arranz, farmacèutica.

curs-pubmed (3)

Elia Almazán, docent d’aquesta formació

Elia Almazán, documentalista especialitzada en gestió de la informació i en fonts d’informació biomèdiques amb àmplia experiència en formació, va ser la docent encarregada d’impartir el curs, coordinat per tres vocals del COFB: Mercè Barau, Tomàs Casasín (Hospitals), Roser Vallès (Atenció Primària), i Rosa Madridejo, vocal Catalunya de la Sociedad Española de Farmacéuticos de Atención Primaria (SEFAP) i Julio Martínez, president de la Societat Catalana de Farmàcia Clínica (SCFC).

Potser també t’interessa: Optimitzar la recerca bibliogràfica amb Medes (Blog)

Amb la col·laboració de:

lilly