Estàs aquí: Inici > Notícies farmàcia > Setmana Internacional de la Immunització: del 24 al 30 d’abril

Setmana Internacional de la Immunització: del 24 al 30 d’abril

26 abril 2017
infographic-5-facts

Infografia 5 fets sobre les vacunes (via OMS)
Clica a la imatge per ampliar-la i facilitar la seva lectura

Del dia 24 al 30 d’abril se celebra la Setmana Internacional de la Immunització, una iniciativa promoguda per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), amb el lema: “Les vacunes funcionen” (#VaccinesWork). Aquest any la Setmana se centra en la gran importància que té la vacunació durant tota la vida i el seu paper per assolir els objectius del desenvolupament sostenible.

Els farmacèutics de tot l’Estat se sumen a la campanya: a Espanya les farmàcies són establiments sanitaris òptims per a la informació activa de l’usuari i aproximadament el 30% dels pacients que acudeixen a les farmàcies diàriament reben un consell sanitari en resposta a una demanda aliena a la dispensació d’un medicament.

Segons trasllada el Consejo General de Colegios Farmacéuticos, la informació adequada a l’usuari sobre les vacunes per part del farmacèutic pot ajudar a eliminar falsos mites. La custòdia, conservació i dispensació de totes les vacunes ha d’estar sota la supervisió d’un professional farmacèutic. El farmacèutic comunitari pot tenir un paper rellevant, en col·laboració amb la resta de professionals sanitaris desenvolupant funcions com:

• El seguiment farmacoterapèutic del pacient que rep una vacuna: especialment per a la detecció de qualsevol reacció adversa que pugui estar associada a l’administració de la vacuna, en col·laboració amb l’equip multidisciplinari de salut.
  • La notificació de sospites de reaccions adverses causades per vacunes al Sistema Español de Farmacovigilància de Medicaments d’Ús Humà (SEFV-H).
  • La promoció de l’ús responsable de les vacunes i la provisió de consell i informació sobre aquest tipus de medicaments (conservació, mecanisme d’acció, possibles reaccions adverses, importància de la seva administració per a la prevenció de malalties, calendari de vacunació, vies d’adquisició, etc.), en col·laboració amb altres professionals de l’equip multidisciplinari de salut.
  • La participació en activitats de promoció de la salut i de prevenció de malalties relacionades amb vacunes, tan promogudes per l’administració com per altres institucions.

vacunateSanitarioA4Catalan CARTELLAixí mateix, el Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat ha impulsat la campanya “Vacuna’t: per tu, per tots”, en la qual ha col·laborat el Consejo General juntament amb prop d’una vintena de societats científiques. Els programes de vacunació dirigits als treballadors sanitaris són part essencial de les estratègies de salut laboral, com assenyala el Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat en l’informe “Vacunació en treballadors sanitaris”.

Infografia de la campanya (JPG)

Cartell de la campanya (JPG)

Vídeo promocional Vacunació Treballadors Sanitaris

El COFB aposta per la formació contínua dels farmacèutics amb diversos cursos relacionats amb la vacunació:

I també s’ha fet ressò de campanyes informatives a favor de la vacunació (llegir notícia al Blog).

Al web de salut del Col·legi, Farmaceuticonline, trobareu un apartat informatiu sobre Vacunes infantils.

El Canal Salut de la Generalitat destaca de la campanya de l’OMS que:

• Les vacunes són efectives i segures.
  • Utilitzant-les s’han evitat 10 milions de morts entre 2010 i 2015 a tot el món i s’han previngut moltíssims més casos de malaltia i de les seves complicacions.
  • Per contrarestar la informació incorrecta que hi ha en moltes webs sobre la seguretat de les vacunes, s’ha creat una xarxa de webs amb informació validada: Vaccine Safety Net  (Xarxa de Seguretat vacunal) al web de l’OMS.

A l’apartat del seu web “Sabíeu que…” es desmitifiquen falses creences i evidències sobre la vacunació.

twitter-LOGOSegueix el tema a Twitter: #VaccinesWork

Fonts i més informació: