Estàs aquí: Inici > Destacats > Situació financera, venda medicaments online i el programa de cribratge de càncer de còlon, entre els temes més destacats als mitjans a l’agost

8 setembre 2016
1EG

Una de les dues repercussions d’El Global sobre la situació financera catalana

Situació financera

Tot i que el deute segueix vigent, el termini de pagament s’ha reduït, de moment fins al setembre, de 80 a 60 dies des que la recepta ha estat dispensada i, 25, respecte de  la data límit que dictamina el Concert. Així ho explicàvem al juny i al juliol i se n’ha fet ressò, a l’agost, El Global (1 i 2) amb dues notícies.

Despesa farmàcia hospitalària

2EP

L’agència Europa Press informava l’augment en la despesa de la farmàcia hospitalària

A l’agost, diferents mitjans com Europa Press, Vilaweb, El Punt Avui, La Razón, GenteLa Información, Al Dia i Pharma Market,  informaven de la nova tendència pel que fa a la distribució de nous fàrmacs: entre 2008 i 2015, la medicació hospitalària de dispensació ambulatòria ha augmentat un 54%, mentre que, la repartició de medicaments a oficines de farmàcia s’ha reduït en un 19,5%, segons dades del Servei Català de Salut. Les repercussions recollien les xifres així com declaracions del president del Col·legi i del Consell, Jordi de Dalmases, que entenia aquesta situació com una “seqüela de la crisi”.

A més, la premsa ha destacat, en la mateixa notícia, dos altres temes que influencien el COFB: el que s’explicava en el primer punt, els pagaments de la factura a 25 dies, i la possibilitat que Barcelona es converteixi en la nova seu de l’Agència Europea del Medicament, després de l’aprovació del Breixit.

Venda de medicaments per plataformes web

3LV

Wallapop i la venda il·legal de medicaments a La Vanguardia

Des del Consell i el Col·legi s’ha anat alertant, a mesura que sorgien casos, del “perill per la salut” que representa comprar fàrmacs a través de plataformes web com Wallapop. Durant l’agost, diferents mitjans de la premsa generalista se n’han fet ressò i han recollit declaracions del President on avisava que, un cop el medicament surt de la farmàcia “no es pot tornar a vendre perquè s’ha trencat la cadena i no es pot garantir en quines condicions ha estat conservat”. Les diferents repercussions també especifiquen que els fàrmacs que, normalment, es posen a la venda són psicotròpics, medicaments per dormir, hipnòtics i productes per la fertilitat que requereixen recepta mèdica i, informen, que, a l’abril, ja s’havia començat a denunciar aquesta venda il·legal als Mossos.

Alguns mitjans com La Vanguardia (1 i 2), El País, Ara, El Punt AvuiEuropa Press, Cuatro, Vilaweb, Te interesa, Catalunya Press, La Voz LibreDiari de Tarragona, entre d’altres, ho van compartir.

Reportatge sobre el Programa de Detecció Precoç del Càncer de Còlon

5TVE

Guillermo Bagaria, vocal de la Junta del Col·legi, fent declaracions a TVE

“Estem a peu de carrer i podem aportar una eina de cribratge a la població sense necessitat de condicionar-ho a la visita al cap”. Aquestes són les declaracions que Guillermo Bagaria, vocal de la Junta del Col·legi, va fer en el reportatge que L’Informatiu  de TVE (del minut 09’03”al 10’24”) va dur a terme en l’edició de migdia del 19 d’agost. La peça aporta, a més, l’experiència d’un pacient i dades com que, a Catalunya, és el segon càncer més freqüent entre les dones i el tercer entre els homes i que ha anat augmentant en els últims anys.

Tertúlia sobre automedicació a RAC1

Rac1-logo

Logo de RAC1

El 18 d’agost, el programa matinal El Món de RAC1 va realitzar una tertúlia sobre automedicació en la qual van participar  Jordi Casas, secretari del Col·legi, i Miquel Campo, metge de capçalera. Durant el programa, es va debatre sobre qüestions com l’ús i abús d’ibuprofens, parecetamols i antibiòtics o el tema explicat en l’anterior apartat, la venda il·legal de medicaments a diverses plataformes web. En aquest punt, Casas va emfatitzar que aquesta pràctica “és il·legal i incorrecta” i que “no tenim cap garantia de si el medicament és el que realment s’està dient, el qual, fins i tot, hem arribat a veure capses de medicaments que ja estaven començades”

Per poder escoltar la tertúlia, seleccionar el tall corresponent a les 11h del programa El Món de RAC1 del 18 d’agost del minut 5’ al 37’10’’.

Memòria 2015 del COFB

6CdtF

Consejos de tu Farmacéutico va compartir l’última edició de la Memòria del COFB

La Memòria del COFB del 2015 va ser notícia al mitjà especialitzat Consejos de tu Farmacéutico, que ressaltava la principal novetat de l’edició d’aquest any, el timiline interactiu que “ofereix una primera aproximació als continguts”. El mitjà va desglossar tots els temes que es tractaven a la Memòria, remarcant, sobretot, l’ampliació de la cartera de serveis que s’ha anat ampliant a favor del benefici del pacient.

8LV

Carta de Xavier Prat a La Vanguardia

El perill de l’alcohol

La Vanguardia va publicar una carta escrita per l’anterior vocal del Col·legi i actual cap de les Comissions de Deontologia i seguiment Itaca Farmacèutica, Xavier Prat, sota el títol “El perill de l’alcohol”. A partir d’uns fragments de l’assaig “Pàgines d’alcohol” de la crítica britànica Olivia Lain, Prat exposa els riscos que representa la ingesta d’alcohol per la formació neuronal i fa una crida als pares demanant precaució pels joves, ja que, aquest fet, “pot minvar les futures facultats dels nostres joves per ser bons professionals”.