Estàs aquí: Inici > Notícies farmàcia > 16 d’octubre, Dia Mundial de l’Alimentació

16 d’octubre, Dia Mundial de l’Alimentació

16 octubre 2015
cartell-dia-mundial-alimentacio-2015

Cartell oficial del Dia Mundial de l’Alimentació 2015 de la FAO (WFD2015)

El 16 d’octubre de cada any se celebra el Dia Mundial de l’Alimentació, proclamat el 1979 per la Conferència de l’Organització de les Nacions Unides per a l’Agricultura i l’Alimentació (FAO). La seva finalitat és conscienciar els pobles del món sobre el problema alimentari mundial i enfortir la solidaritat en la lluita contra la gana, la desnutrició i la pobresa.

El tema d’aquest any se centra en la protecció social, ja que el suport econòmic o en espècies dels plans de protecció social eviten que les persones pateixin gana a curt termini. A llarg termini, les mesures de protecció social estimulen la producció, la qual cosa permet una major estabilitat dels ingressos i contribueix a reduir la pobresa i la inseguretat alimentària.

Prop de 1.000 milions de persones als països en desenvolupament viuen en la pobresa extrema. El setanta-vuit per cent d’ells viuen en zones rurals, on l’agricultura és la principal força impulsora de l’economia rural i, en alguns casos, de tota l’activitat econòmica.

“L’Organització Mundial de la Salut (OMS) destaca la importància dels determinants socials de la salut i els defineix com les circumstàncies en què les persones neixen, creixen, viuen, treballen i envelleixen, inclòs el sistema de salut, és a dir, el conjunt de factors personals, socials, polítics i ambientals que determinen l’estat de salut dels individus i les poblacions” explica Anna Bach, vocal d’Alimentació i Nutrició del Col·legi, i matisa: “ajudant socialment als més vulnerables també podem millorar indirectament la seva alimentació i la seva salut”.

Fulletó informatiu WFD2015 de la FAO (PDF)

Estat de la inseguritat alimentària al món (PDF, via FAO)

GNRAmb motiu d’aquesta efemèride, l’Institut Internacional d’Investigació sobre Polítiques Alimentàries (IPFRI) ha coordinat l’estudi “Informe Mundial de la Nutrició” que analitza totes les formes de malnutrició del món. Les principals conclusions han estat presentades per les ONG Acción contra el Hambre i Save the Children fa uns dies. Aquest treball determina que la desnutrició, tot i haver retrocedit respecte a les dades de fa 25 anys, actualment afecta a 2.000 milions de persones.

La dimensió de la malnutrició:

• 1.900 milions d’adults tenen sobrepès o són obesos; i aquest fet suposa un 20% dels pressupostos sanitaris del món.
  • 161 milions de nens menors de 5 anys són massa petits per a la seva edat, 51 milions no pesen prou i 42 milions pateixen de sobrepès, i cap d’aquests nens creix en forma saludable.
  • Es calcula que 794 milions de persones presenten deficiències nutricionals.
  • 1 de cada 12 adults al món pateix de diabetis de tipus 2.

Dades extretes de la sinopsis de l’estudi (PDF, via Global Nutrition Report).

Consultar l’Informe Mundial de Nutrició 2015  (PDF, via Global Nutrition Report).

La vocalia d’Alimentació i Nutrició del Col·legi vol consolidar el paper del farmacèutic com a professional promotor de la salut en temes de consell i educació nutricional. Per això treballa per proporcionar eines al farmacèutic comunitari com guies sobre consell alimentari, etiquetatge, interacció aliment-medicament, etc., així com per dotar-lo de formació científica actualitzada en l’àrea d’alimentació, nutrició i dietètica. Han posat a disposició dels farmacèutics fitxes de consells nutricionals i estan treballant en fitxes de complements alimentosos.

Potser també t’interessa: Les farmàcies de Barcelona inicien una campanya per motivar les famílies a millorar els hàbits alimentaris (Blog)

Dia Nacional de la Nutrició: com utilitzar els complements de l’alimentació durant l’embaràs i la lactància? (Blog)

twitterSegueix el tema a Twitter amb el hashtag #WFD2015