Estàs aquí: Inici > Notícies farmàcia > La cardioprotecció de Badalona s’inicia en les farmàcies

La cardioprotecció de Badalona s’inicia en les farmàcies

18 març 2016

lafarmacia-cor-barri-logoUn total de 26 de farmàcies de Badalona, estratègicament distribuïdes pels districtes urbans, ja compten amb un desfibril·lador portàtil a la disposició de qualsevol persona que, davant una necessitat terapèutica, precisi de la seva utilització en un episodi cardíac sobrevingut.

Aquesta és la primera fase del projecte ‘Badalona, ciutat cardioprotegida’, una iniciativa que té per objectiu convertir-se en una de les primeres ciutats catalanes dotades de dispositius cardíacs d’última generació per prevenir la mort sobtada. Aquest s’ha iniciat per les farmàcies, en un programa que porta per lema ‘La farmàcia, el cor del barri’ que compta amb una web on estan geolocalitzades les farmàcies participants. Aquest programa està impulsat per la Associació Barcelona Salut (ABS), l’Ajuntament de Badalona i Grup Menarini, com a part del seu programa de RSC i compta amb la col·laboració del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, la Fundació Brugada, Associació de Farmàcies de Barcelona (AFB), Generalitat de Catalunya, i SEM.

Proximitat i accessibilitat de les farmàcies, factors clau

Rdp-badalonacardiorpotegida

Salvador Pons (Conseller de Grupo Menarini España); Francesc Ribó i Cuenca (Regidor de Badalona Justa i Inclusiva); Dolors Sabater (Alcaldessa de Badalona); Dr. Brugada (president de l’Associació Barcelona Salut); i Antonio Torres (president de l’Associació de Farmàcies de Barcelona). Presentació a l’Ajuntament de Badalona. Font: FEFAC

La mort sobtada cardíaca, que a Catalunya va provocar més de 3.500 defuncions en 2015, pot afectar a qualsevol persona de forma inesperada. La primera hora des de l’aparició dels símptomes ve precedida per la pèrdua brusca de consciència. Es disposen de 10 minuts per actuar i intentar salvar la vida de la persona. D’aquí la importància que els desfibril·ladors es trobin tan accessibles com sigui possible. A Catalunya, una de cada quatre persones mor a causa d’una malaltia del cor. Aquest és un múscul que té un sistema elèctric propi. Aquesta xarxa elèctrica pot envellir, tenir curtcircuits o altres problemes. Quan no funciona bé, el cor pot deixar de contreure’s de manera sincrònica i perd el ritme. És el que es diu arítmia. La més perillosa és la fibril·lació ventricular que pot provocar la mort sobtada. Aquesta multiplica per 16 les defuncions produïdes per accident de trànsit.

El desfibril·lador automàtic és un dispositiu de fàcil utilització que només actua en cas de necessitat i pot ser aplicat per qualsevol persona, encara que manqui de coneixements sanitaris.

El projecte “Badalona, ciutat cardioprotegida” es desenvoluparà en el marc d’un estudi científic avalat per l’Hospital Clínic de Barcelona – UB i en el qual participarà l’Hospital de Can Ruti, amb la finalitat d’avaluar durant els propers quatre anys tots els casos que s’hagin produït, i analitzar els seus resultats.

Font: Nota de premsa FEFAC

Formació al Col·legi

El passat 23 de febrer el COFB va tornar a formar a les farmàcies que formen part del projecte “Badalona, ciutat cardioprotegida”. Aquest projecte implica la instal·lació d’un desfibril·lador portàtil a les oficines de farmàcia per fer-lo servir en cas de parada cardiorespiratòria. Va anar a càrrec de la Societat Catalana de Ressuscitació i Caryosa, empresa que instal·la els aparells.

formacio-desfibrilladors-COFB-febrer-2016 (1) formacio-desfibrilladors-COFB-febrer-2016 (2)

Potser també t’interessa: