- Blog COFB - https://blog.cofb.cat -

Tornen els tallers de bones pràctiques de distribució de medicaments després d’una primera edició exitosa

Què és necessari saber per complir amb les bones pràctiques de distribució de medicaments? Com es poden aplicar de forma òptima al lloc de treball? Per què és important aquesta normativa? Aquestes són algunes de les preguntes a les quals dóna resposta la segona edició dels tallers sobre bones pràctiques de distribució de medicaments (BPD) que s’imparteixen a partir d’avui al  Col·legi, organitzats conjuntament amb el Departament de Salut i l’Associació Espanyola de Farmacèutics de la Indústria (AEFI). La voluntat de donar continuïtat a aquesta formació pionera a l’Estat ha estat gràcies a la bona acollida i valoració que va tenir la primera edició, que va finalitzar al novembre de 2015 amb més de  360 inscripcions, tots ells tècnics vinculats a la distribució de medicaments.

Des de l’any 2013, les BPD de la Unió Europea (Directriu 2013/C 343/01) s’han constituït en el marc de referència del desenvolupament del sistema de garantia de qualitat de les entitats de distribució de medicaments d’ús humà europees (magatzems majoristes i per contracte). Amb això s’aconsegueix “assegurar el manteniment de la qualitat dels medicaments al llarg de la cadena de distribució fins que arriba al punt de dispensació”, explica Salvador Cassany, cap del Servei de Control Farmacèutic i Productes Sanitaris del Departament de Salut i coordinador de la formació, juntament amb Montserrat Amorós, vocal de Distribució del COFB, i Raquel Arenós, vocal de Garantia de Qualitat d’AEFI. Alhora, gràcies a la formació específica en aquesta normativa “s’aporta més seguretat i domini del tema als tècnics, i per tant, s’afavoreix a què puguin dur a terme millor les seves tasques”, afegeix Montserrat Amorós.

grup-tallersBPD

Peu de foto, d’esquerra a dreta: Guillem Beltran, responsable de qualitat de Federació Farmacèutica; Ferran Parrilla, inspector farmacèutic del Servei de Control Farmacèutic i Productes Sanitaris del Departament de Salut; Anna Maria Culleré, directora tècnica de Federació Farmacèutica; M. Victòria Martínez, directora tècnica d’Alliance Healthcare Espanya SA – Polinyà; Laura Pérez, directora tècnica d’Alliance Healthcare Espanya SA – El Prat del Llobregat; Carme Turro, directora tècnica de Disfarvic SL; Montserrat Amorós, vocal de Distribució del COF de Barcelona; Salvador Cassany, cap del Servei de Control Farmacèutic i Productes Sanitaris del Departament de Salut; Raquel Arenós, vocal de Garantia de Qualitat d’AEFI; Concepció Betés, inspectora farmacèutica del Servei de Control Farmacèutic i Productes Sanitaris del Departament de Salut; Joan Miquel Alsina, Qualified person Manufacturing Pharma, DB Schenker Spain-Tir; Maite Ariño, directora tècnica de DISALFARM, SA.

Quins temes es tracten als tallers?

Al llarg de sis tallers s’aborden diferents temàtiques per tal que directors tècnics d’entitats de distribució de medicaments i altres tècnics vinculats amb la distribució farmacèutica  aprofundeixin en “les bases necessàries per complir amb els requisits establerts a les BPD”, explica Raquel Arenós.

El primer d’ells, “Anàlisis de riscos en la distribució farmacèutica”, té com a objectiu conèixer la guia ICH Q9 – Gestió de riscos de qualitat – i també donar eines de com implantar un procés d’anàlisi i gestió de riscos seguint el sistema de garantia de qualitat definit a les BPD. Seguidament, en el segon taller -2 de febrer-, s’aborden quins són els indicadors de qualitat clau per fer un seguiment de com es desenvolupa l’activitat i el compliment de les BPD, si es fa d’acord amb els estàndards de qualitat establerts i definir objectius dins d’un procés de millora continuada.

El tercer taller –el 16 de febrer-, “Qualificació de les instal·lacions d’emmagatzematge”, serveix als alumnes per identificar els principals equips i processos a qualificar per garantir un bon funcionament de les instal·lacions, que han d’assegurar que els medicaments es conserven de manera adequada d’acord amb les condicions establertes en l’autorització de comercialització. El transport de medicaments és latemàtica que centra el quart taller -1 de març-, que mostra els requisits mínims per fer una validació del transport que identifiqui les rutes més crítiques a i com qualificar els equips de transport utilitzat i validar aquestes rutes.

Pel que fa als dos darrers tallers -15 i 31 de març-, d’una banda es tracta la importància de realitzar una validació adequada de sistemes informatitzats per demostrar que poden aconseguir els resultats establerts d’una manera precisa, coherent i reproduïble, garantir la integritat de les dades que es gestionen amb aquests sistemes. D’altra banda, l’últim taller mostra el que cal saber i la importància que té dins dels sistema de garantia de qualitat de les entitats de distribució la gestió de reclamacions, devolucions i retirades del mercat de medicaments.

Adaptats a les necessitats i aplicables al lloc de treball

En tots els tallers, els temes es tracten des d’una vessant eminentment pràctica per tal que els alumnes puguin disposar de les eines necessàries per aplicar més fàcilment els coneixements adquirits  a les entitats de distribució a les quals estan vinculats. Precisament aquest és un dels aspectes que van destacar els alumnes de l’anterior edició a les enquestes que van omplir al finalitzar cada taller: tots van coincidir en què es van adaptar a les seves necessitats i que el que van aprendre és aplicable al seu lloc de treball.

INSCRIU-TE! (a través del web institucional www.cofb.org)

Primera edició exitosa

Els tallers de bones pràctiques de distribució de la primera edició van tenir lloc del 19 de maig al 30 de novembre de 2015. Al llarg d’aquests mesos es van realitzar sis tallers, de dues sessions cadascun (teniu més informació dels dos primers en aquesta notícia del Blog). A continuació, podeu veure un recull d’imatges dels tallers:

Nota de premsa enviada als mitjans de comunicació. També la pots consultar a la Sala de Premsa del web institucional (via www.cofb.org)