Estàs aquí: Inici > Recomanacions del farmacèutic > Aliments que interaccionen amb medicaments: què cal tenir en compte?

Aliments que interaccionen amb medicaments: què cal tenir en compte?

6 maig 2014
pomelo

El suc de pomelo produeix reaccions de toxicitat en barrejar-se amb diversos medicaments, alguns d’ells utilitzats per tractar la hipertensió, fàrmacs antirebuig en trasplantaments, hipocolesterolemiants, antihistamínics, etc.

Les interaccions entre alguns aliments o begudes i el medicament poden conduir a l’aparició d’un efecte inesperat que, tot i que no sigui sempre negatiu o greu, cal tenir en compte. Per exemple, l’orientació general de què càpsules o pastilles s’ingereixin amb algun líquid que faciliti la deglució ha portat a què s’utilitzin sucs de fruites que poden causar interaccions. Cal destacar el suc de pomelo ja que s’han detectat més de 85 fàrmacs que poden interaccionar, en alguns casos, amb efectes greus.

Les interaccions són molt variades i poden oscil·lar des d’augmentar la toxicitat d’un medicament fins a interferir en la seva activitat, afectar al grau o velocitat a la qual s’absorbeix o anul·lar-ne l’efectivitat.

A banda del suc de pomelo i d’altres cítrics, cal mencionar l’alcohol, la cafeïna, la regalèssia i la xocolata com a begudes i aliments que destaquen per les seves interaccions amb fàrmacs. També la llet pot interactuar amb alguns medicaments. Alhora, prendre aliments o begudes molt calentes pot bloquejar o intervenir en la seva acció. Tampoc no s’haurien de prendre suplements de nutrients -com vitamines- juntament amb els medicaments, ja que poden interactuar de la mateixa manera que els aliments.

De cara a evitar interaccions, la recomanació com a precaució és prendre el medicament 1 hora abans dels àpats o 2 hores després de dinar amb un got de 200ml d’aigua. De tota manera, per determinar si és més aconsellable prendre’l amb els àpats o separadament cal valoració específica en cada cas. Per a l’ús correcte del fàrmac s’ha de llegir sempre el prospecte.

Per a qualsevol dubte, consulta amb el teu farmacèutic.

El Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, a través de la Vocalia d’Alimentació i Nutrició, organitza formació dirigida als farmacèutics perquè actualitzin la informació disponible en relació a les interaccions entre fàrmacs i aliments. L’objectiu és detectar i prevenir aquestes interaccions i poder donar consell sobre el tipus d’alimentació més adequada en el període d’administració del medicament. Des del Col·legi també s’està treballant en eines específiques per facilitar la detecció d’interaccions.