Estàs aquí: Inici > Notícies farmàcia > Àmplia participació a la campanya per detectar els riscos de patir un càncer de pell engegada des de les farmàcies de Barcelona i l’Hospital Clínic

6 juny 2016
presentacio-campanya-prevencio-cancer-pell

Núria Bosch, ex vocal de Dermofarmàcia del COFB, amb una pacient a la roda de premsa de presentació de la campanya

Més de 2.500 persones ja han participat a la campanya que han posat en marxa el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona i  la Unitat de Melanoma de l’Hospital Clínic de Barcelona, amb més de 280 farmàcies de Barcelona implicades, per detectar els riscos de patir un càncer de pell i prendre mesures per prevenir-lo. Sota el lema “Abans de deixar-t’hi la pell, consulta”, més enllà de facilitar consell sanitari, els farmacèutics realitzen per primer cop una avaluació inicial dels factors de risc dels usuaris i deriven al metge.

Actualitzem dades: més de 4.700 persones han participat en aquesta campanya que finalitza avui, 13 de juny, coincidint amb el Dia Europeu de la Prevenció del Càncer de Pell.

Com funciona la campanya?

postercancerpell

Pòster de la campanya que tenen les farmàcies que hi participen

La campanya s’està duent a terme entre el 23 de maig, Dia Mundial del Melanoma, i el 13 de juny, amb el patrocini d’Almirall, Avène, Ladival i La Roche-Posay. Durant aquests dies, els ciutadans poden anar a les farmàcies participants per tal que avaluïn els seus factors de risc de patir càncer de pell. Mitjançant un breu qüestionari amb preguntes relacionades amb antecedents familiars o el control dermatològic que segueixen, i després d’avaluar si el participant té més de 10 lesions pigmentades en un braç, el farmacèutic –format prèviament en aquest camp– l’orienta sobre les mesures de prevenció en funció del seu risc. En cas que no presenti risc, se li entrega un fulletó amb consells sanitaris sobre com protegir-se del sol adequadament i no estar exposat als seus efectes perjudicials; en cas que existeixi un risc, a més dels consells sobre protecció solar, se li recomana una revisió mèdica per fer un seguiment.

A més, les farmàcies estan registrant les respostes anònimes en una aplicació online. Això  permetrà obtenir dades útils per al conjunt de la societat que fomentin la prevenció i detecció precoçdel càncer més freqüent al nostre país, però també dels que presenta millors perspectives de curació si es detecta a temps.

“Potenciant el consell farmacèutic podem contribuir a reduir la incidència d’un càncer”

“Moltes vegades les farmàcies som el primer punt d’accés al sistema sanitari, és per això que és important que ens impliquem en campanyes com aquestes no només per sensibilitzar a la població, sinó també per ampliar les possibilitats de prevenció de la malaltia que contribueixen, treballant conjuntament amb la resta de professionals sanitaris, a millorar la salut de la societat”, explica Núria Bosch, ex vocal de Dermofarmàcia i actual vicetresorera del COFB. “Creiem que potenciant el consell farmacèutic en el camp de la protecció solar podem contribuir a l’objectiu de reduir la incidència d’aquest càncer”, concreta.

presentacio-campanya-prevencio-cancer-pell1

El Dr. Malvehy a la roda de premsa de presentació de la campanya

“En la batalla contra el càncer cutani les farmàcies, actuant com a agent de promoció de la salut molt important en la nostra societat, poden facilitar, amb eficàcia, informació i recomanacions de prevenció del càncer de pell”, exposa el Dr. Malvehy, director i coordinador de la Unitat de Melanoma de l’Hospital Clínic de Barcelona. “La campanya pretén educar, crear sensibilitat i detectar possibles individus amb factors de risc especials al càncer de pell que han d’acudir al metge per una revisió de la pell i així poder detectar càncer de pell ocult. Des de la unitat de Melanoma de l’Hospital Clínic de Barcelona s’ha dissenyat amb l’equip del COFB una campanya diferent i que permetrà definir millor les estratègies de prevenció  d’aquesta malaltia”, afegeix.

“Consells per no deixar-t’hi la pell”

El fulletó de “Consells per no deixar-t’hi la pell” que entreguen els farmacèutics als pacients, especialment important ara que comença l’estiu, està dividit en dues parts.

La primera, centrada en la protecció del sol, facilita recomanacions a tenir en compte quan es fan activitats a l’aire lliure; fa també referència a l’efecte lupa de l’aigua, que incrementa el risc de cremades solars; recull la importància de conèixer el fototipus i finalment dedica un espai als protectors solars i a saber quan convé una protecció màxima.

La segona està dedicada a la hidratació de la pell, on es donen consells sobre com aplicar cremes i locions refrescants i calmants després de prendre el sol o beure aigua encara que no es tingui sensació de set.

consellscancerpell_Página_1 consellscancerpell_Página_2

Fulletó amb consells per protegir-se del sol adequadament (clicar a les imatges per fer-les més grans)

Nota de premsa enviada als mitjans de comunicació (també es pot consultar a la Sala de Premsa del web institucional – www.cofb.org)

El Col·legi va oferir una formació prèvia per als farmacèutics el passat 12 de maig, imprescindible per poder participar a la campanya. La formació va anar a càrrec del Dr. Malvehy i Núria Bosch.

formacio-campanya-cancer-pell

Potser també t’interessa: