Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Dia Nacional de la Nutrició: com utilitzar els complements de l’alimentació durant l’embaràs i la lactància?

28 maig 2015

Cartel_DNN_2015La Federación Española de Sociedades de Nutrición (FESNAD) celebra el 28 de maig el XIV Dia Nacional de la Nutrició dirigit a destacar la importància de seguir una alimentación saludable per a la dona embarassada i en període de lactància. És per això que el Col·legi ha organitzat aquest migdia una conferència dirigida als farmacèutics sobre l’ús dels complements de l’alimentació en aquests períodes, i en la qual s’ha donat resposta a les consultes i dubtes que arriben a la farmàcia.

L’acte ha anat a càrrec de Francisca Molero, ginecòloga i sexòloga, directora del Instituto Iberoamericano de Sexología, directora de l’Institut de Sexologia de Barcelona i coordinadora del Màster de Sexologia Clínica i Salut Sexual (UB), i ha estat moderat per Anna Bach, vocal d’Alimentació i Nutrició del COFB.

És important saber que l’alimentació de la mare, inclús des d’abans de la gestació, té un paper fonamental per afavorir un millor estat de salut materno-infantil.

conferencia-nutricio-maig

Francisca Molero i Anna Bach

Uns hàbits de vida saludables, a més d’una dieta adient i un control adequat de la gestació, són importants per aconseguir un bon pronòstic en l’embaràs i la lactància. Així doncs, una bona alimentació ajuda a reduir les molèsties freqüents i el risc de malalties en la mare i el bebè.

Durant l’embaràs augmenten els requeriments energètics, de proteïnes, vitamines i minerals. En ocasions la dieta no és suficient i és necessari recórrer a complements.

Complements més destacats recomanats per a dones embarassades i postpart:

• Àcid fòlic. Nutrient essencial que intervé en la síntesi de l’ADN i les proteïnes. Prevé l’espina bífida i altres conseqüències. 2 o 3 mesos abans de concebir, es recomana una dosis de 0,4 mg/dia i una ingesta rica en folats per aquelles dones sense antecedents; si existeixen factors de risc per aquesta lesió (antecedents, epilèpsia en tractament amb carbamazepina o àcid valproic, tractament amb metotrexat, diabetis mellitus o obesitat) la dosi ha de ser de 4-5 mg/dia com a mínim un mes abans de la preconcepció, i durant, almenys els 3 primers mesos.
  • Iode. L’OMS dictamina que el dèficit d’aquest element és la primera causa, després de la inanició extrema, de retard mental i paràlisi cerebral evitable en el món. Es tracta d’un nutrient essencial per a la síntesis d’hormones tiroïdals. A Espanya, entre el 30 i 50% de les embarassades no consumeix les dosis diàries de iode recomanades, amb grans variacions segons diferents zones geogràfiques. Societats científiques recomanen la suplementació amb iode durant tot l’embaràs i la lactància amb 200 micrograms més del recomanat en població general (205-300 micrograms en total). Durant la lactància cal continuar amb aquests complements perquè augmenten el coeficient intel·lectual en més del 10% segons el Sistema Nacional de Salut.
  • Ferro. Deficiència nutricional més freqüent a l’embaràs, i en el segon i tercer trimestre es pot donar un balanç negatiu en què no s’arriben a cobrir els requeriments a través de l’alimentació. Es recomana durant aquest període 30 mg./dia de ferro elemental, equivalent a 150 mg. de sulfat ferrós o 300 mg. de gluconat ferrós. En el cas de la lactància, 15 mg./dia.
  • Calci. La població espanyola arriba als nivells recomanats. Es recomanen uns 1.000 mg./dia (equivalents a 3 racions de làctics). Aliments i complements que contenen calci poden reduir l’absorció de ferro, pel que convé prendre’ls per separat. Algunes formes galèniques de complements multivitamínics inclouen els dos nutrients, que s’alliberen de forma separada.

En general, l’alimentació ha de ser variada, equilibrada, fraccionada (com a mínim, 5 àpats al dia), en horaris regulars, esmorzars abundants, beure un mínim de dos litres d’aigua diaris, i menjar aliments frescs així com reduir els precuinats i els enllaunats.

Consells d’alimentació en aquesta presentació (PDF, via FESNAD)

Amb el patrocini de:

rubio