Estàs aquí: Inici > Notícies farmàcia > Les farmàcies participen en la campanya “Pren-te el pols”

Les farmàcies participen en la campanya “Pren-te el pols”

28 novembre 2016
AFcampanya_ICTUS_posterFarmacia

Pòster de la campanya “Pren-te el pols”

Avui s’ha presentat “Pren-te el pols”, una campanya de detecció de les arítmies cardíaques per prevenir l’ictus que busca conscienciar la ciutadania de la importància de prendre’s el pols de manera periòdica. La campanya pretén millorar la detecció, el diagnòstic i el tractament de les persones que tenen arítmia i no ho saben a través de les farmàcies comunitàries, que jugaran un paper clau en aquesta iniciativa.

La campanya “Pren-te el pols” està organitzada pel Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, la Fundació Ictus i el Consell de Col·legis de Farmacèutics de Catalunya. Les farmàcies dels territoris que s’hi han adherit ofereixen la possibilitat a les persones de 60 anys o més que s’hi prenguin el pols gratuïtament.

ICTUS_Adhesions

Entitats adherides a la campanya

En una primera fase, que s’ha iniciat a principis de novembre a diferents àrees de la demarcació de Barcelona, a Osona i a les Terres de l’Ebre i que finalitzarà el 20 de desembre de 2016, ja s’han adherit a la campanya 370 farmàcies (més de la meitat), 40 ajuntaments i 105 centres de salut d’atenció primària i hospitalària. En aquestes farmàcies, en 10 dies s’havia pres el pols a un miler de persones, de les quals una cinquantena han estat derivades a CAP’s en detectar-hi pols irregular.

campanya-prentelpols-conseller-pacient

El conseller de Salut, amb un usuari prenent-se el pols, aquest matí a una farmàcia de Barcelona
Font: Salut

El conseller de Salut, Antoni Comín, s’ha referit a la campanya com un exemple clar de model comunitari de salut, que permet fer una millor prevenció i disminuir l’impacte en la salut de les persones. “La primària, la xarxa de farmàcies, els ajuntaments, la societat científica, sota el pilotatge del Pla director de malaltia cerebrovascular i del Pla director de malaltia cardiovascular s’articulen de manera intel·ligent per incidir el màxim possible en la prevenció de l’ictus abordant de ple factors de risc”, ha explicat Comín. El conseller ha recordat que l’ictus és un problema sanitari de primera magnitud -1 de cada 6 catalans patirà un ictus al llarg de la seva vida-, però ha celebrat que la campanya tingui com a base una realitat assistencial molt positiva, referint-se a una “xarxa d’atenció de les meves avançades i reconegudes del món” i a un codi ictus “que fa anys que funciona amb bons resultats”.

La fibril·lació auricular (FA) és l’arítmia cardíaca més freqüent i multiplica per cinc el risc de patir un ictus. Davant l’evidència de l’associació del fet de patir una arítmia i la possibilitat de patir un ictus, el Departament de Salut ha impulsat la Ruta de la fibril·lació auricular (RFA), un sistema de diagnòstic ràpid i cribratge en centres d’atenció primària de persones que pateixen aquest tipus d’arítmia. La RFA ha engegat a les àrees on s’inicia la campanya i s’estendrà progressivament a tot Catalunya. “Des dels centres primaris estem convençuts que el foment de l’hàbit de prendre’s el pols farà que els professionals sanitaris puguin actuar d’una forma més eficient, ja que millorarà la prevenció, el diagnòstic i el tractament de l’arítmia” ha afirmat Mariano La Figuera, metge de primària i membre de la Comissió de la Ruta FA.

campanya-prentelpols-vicepresident

Francesc Pla, vicepresident del COFB, fent declaracions a la roda de premsa de presentació de la campanya

Les farmàcies són uns dels centres neuràlgics de la campanya i hi poden participar totes les farmàcies comunitàries. “Les farmàcies comunitàries som un dels espais de salut més propers al ciutadà.  Per tant, són un entorn idoni per fer arribar missatges de salut rellevants”, ha afirmat Francesc Pla, vocal del Consell de Col·legis de Farmacèutics de Catalunya i Vicepresident del Col·legi Oficial de Farmacèutics de Barcelona (COFB). Les farmàcies adherides prendran el pols de manera gratuïta a aquelles persones de 60 anys o més que hi estiguin interessades.

Primera causa de mort en les dones

ICTUS_Cervell_WebL’ictus és la primera causa de mort en les dones i la tercera en els homes. A Catalunya anualment aquesta malaltia afecta 13.000 persones, de les quals un 45% queda amb alguna discapacitat. Un de cada cinc ictus s’atribueix a la fibril·lació auricular (la causa més freqüent d’arítmia cardíaca) que, juntament amb la hipertensió, és un dels factors de risc principals de patir aquesta malaltia. Es calcula que un 10% de la població de més de 60 anys té arítmia. Amb “Pren-te el pols”, les persones de més de 60 anys que ho desitgin es poden prendre el pols de manera gratuïta a les farmàcies que s’han adherit a la campanya i, si se’ls detecta una arítmia, se les derivarà a un centre sanitari per descartar la fibril·lació auricular. Es calcula que a Catalunya prop de 40.000 persones tenen arítmia i no ho saben.

Logo_prentelpols

Segell que identifica a la farmàcia adherida a la campanya

Per reconèixer si una farmàcia forma part de la iniciativa, s’ha creat un segell d’adhesió que s’exposa a la porta de la farmàcia. A més, els farmacèutics que formin part de la campanya portaran posada una xapa distintiva, ja que han rebut una formació per conèixer el funcionament global del projecte, el procediment adequat per fer la presa de pols i el procés de derivació en cas de detectar una possible arítmia.

FARMÀCIES ADHERIDES A LA CAMPANYA
A partir de març de 2017 la campanya s’implantarà en la resta de Catalunya.

Font: nota de premsa del Departament de Salut
Més informació, via Salut

Tota la informació sobre la campanya a www.prentelpols.cat