Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Probiòtics, prebiòtics i beneficis de l’oli d’oliva en dermatologia i nutrició

Probiòtics, prebiòtics i beneficis de l’oli d’oliva en dermatologia i nutrició

24 gener 2017

Al Blog recollim el més destacat de dues conferències organitzades per la Vocalia d’Alimentació i Nutrició del Col·legi: Oli d’oliva: beneficis i aplicacions en dermatologia i nutrició (24 novembre) i Actualització en probiòtics i prebiòtics: on estem? (30 novembre). Tant loli d’oliva com l’ús dels probiòtics són dos components als que s’ha associat un efecte protector i, de forma sinèrgica, contribueixen als beneficis de la Dieta Mediterrània.

Conferència sobre els beneficis de l’oli d’oliva

A Espanya, l’oli d’oliva ocupa el primer lloc en la cultura culinària i gastronòmica, per les qualitats nutricionals i la tradició d’un país oliver. La conferència va donar a conèixer els beneficis i aplicacions de l’oli d’oliva tant en dermatologia com en nutrició. La part de dermatologia va anar a càrrec de Marta Alegre, dermatòloga cap de Servei de Dermatologia de l’Hospital Plató de Barcelona; la part de nutrició, va anar a càrrec d’Anna Paré, farmacèutica graduada en Nutrició Humana i Dietètica i màster en Nutrició i Alimentació per la UB, i de Pere Castells, químic i investigador expert en cuina i ciència i col·laborador de Gastrocultura Mediterrània, que va explicar la seva importància a la gastronomia. Van moderar l’acte, Marta Alcalde, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris, i Anna Bach, vocal d’Alimentació i Nutrició, ambdues del COF de Barcelona.

Recollim algunes conclusions destacades:

conferencia-oli-oliva-COFB (2)

Anna Paré (farmacèutica experta en Nutrició Humana i Dietètica)

“L’oli d’oliva destaca per la seva composició rica en greixos monoinsaturats i també per la presència de components minoritaris però de gran importància per les seves propietats com són, per exemple, els polifenols, dels quals s’ha estudiat el seu paper en disminuir la concentració de colesterol LDL i augmentar la resistència del mateix a l’oxidació, contribuint d’aquesta manera a la millora del perfil lipídic i evitar l’aparició i progressió de l’aterosclerosi. També té propietats antiinflamatòries l’oleocanthal, un altre polifenol, que també contribueix a la salut dèrmica” explica Paré.

conferencia-oli-oliva-COFB (1)

Marta Alegre (Hospital Plató de Barcelona)

“La doctora Marta Alegre va parlar sobre els beneficis de l’oli en el tractament de patologies dermatològiques com la dermatitis atòpica i de com l’ús de productes emol·lients és fonamental per prevenir i reduir l’aparició de brots en aquesta malaltia” comenta Alcalde.  “Així mateix, va posar de manifest que, a banda dels tractaments farmacològics, la utilització de productes d’higiene i hidratació adequats són fonamentals en l’èxit dels tractaments i, en aquest camp els farmacèutics tenim un paper molt important” matisa. “També va presentar estudis en els quals s’evidenciava que l’ús de productes d’hidratació emol·lients des dels primers moments de vida han donat bons resultats en la prevenció de la dermatitis atòpica.”

Actualització en prebiòtics i probiòtics

actualitzacio-probiotics-prebiotics-COFB (3)

Evaristo Suárez (Facultad de Medicina de la Universidad de Oviedo)

Són els aliments funcionals més estudiats i amb gran presència al nostre mercat. Els probiòtics són aliments fermentats per microorganismes vius, com els lactobacils i els bifidobacteris, que podem trobar, per exemple, al iogurt. Perquè un aliment sigui considerat probiòtic, ha de contenir microorganismes vius amb efectes beneficiosos per a qui el consumeix, i que proporcionin una millora de l’equilibri de la flora intestinal. Els aliments amb ingredients prebiòtics no contenen microorganismes vius, però sí que tenen la propietat d’estimular el creixement de determinats bacteris del colon. Un dels principals ingredients són els fructooligosacàrids (FOS), que s’incorporen sobretot en aliments infantils.

Teniu més informació al respecte a un apartat específic del nostre web de salut, Farmaceuticoline.

Alguns apunts destacats:

Quadre docent i temàtiques tractades:

actualitzacio-probiotics-prebiotics-COFB (1)

Ascensión Marcos (ICTAN, CSIC, FESNAD i ISIN)

• Microbiota autóctona, probiòtics i prebiòtics, a càrrec d’Evaristo Suárez, catedràtic de Microbiologia de la Facultad de Medicina de la Universidad de Oviedo.
  • Probiòtics i Immunitat, a càrrec d’Ascensión Marcos, professora d’Investigació del Instituto de Ciencia y Tecnología de los Alimentos y Nutrición (ICTAN), Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) i Presidenta de FESNAD i ISIN.
  • Probiòtics i prebiòtics: aplicacions clíniques actuals i futures, a càrrec de Francisco Guarner, investigador de la Unitat d’Investigació del Sistema Digestiu de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron de Barcelona.
actualitzacio-probiotics-prebiotics-COFB (2)

Francisco Guarner (Hospital Universitari Vall d’Hebron de Barcelona)

A continuació, es van realitzar comunicacions orals i científiques dels laboratoris i empreses comercialitzadores de probiòtics i prebiòtics, membres del Comitè Assessor Industrial de la SEPyP.

Va presentar i coordinar l’acte la vocal d’Alimentació i Nutrició del COFB, Anna Bach.

Amb la col·laboració de:

Conferència Oli d’oliva