Estàs aquí: Inici > Recomanacions del farmacèutic > Abans de conduir, consulta el prospecte del medicament

Abans de conduir, consulta el prospecte del medicament

10 juliol 2014

driver-901196-mQuè pot afectar a la nostra capacitat de conducció? El consum de drogues o d’alcohol és el primer que acostumem a pensar, però normalment desconeixem que determinats medicaments poden ser igual de perillosos a l’hora de posar-nos al volant si disminueixen la destresa necessària per conduir el vehicle.

Altres vegades, en canvi, no són les característiques específiques del medicament les que poden provocar una situació de risc, sinó les interaccions que puguin produir amb altres fàrmacs que estiguem prenent al mateix temps. També pot influir l’automedicació, ja que l’accident es pot produir pel desconeixement dels efectes que té el fàrmac sobre les nostres capacitats.

D’aquest tema en va parlar Mercè Barau, vocal de la Junta de Govern del Col·legi, als Matins de TV3, intervenció que vam recollir a aquest article del Blog. D’altra banda, recentment la Societat Espanyola de Farmàcia Comunitària juntament amb la Societat Espanyola de Medicina de Trànsit i la Societat de Metges d’Atenció primària, han publicat un estudi que conclou que el 5% dels accidents de trànsit a Espanya estan relacionats amb els efectes dels medicaments.

Quins són els principals efectes secundaris amb els quals ens podem trobar?

• L’efecte sedant, que pot causar somnolència i disminució de l’atenció sobretot en el cas dels antihistamínics.
  • Alteracions oculars (visió borrosa, trastorns d’acomodació) com a conseqüència de prendre ansiolítics, antidepressius, tranquil·litzants o fins i tot alguns col·liris i pomades oftàlmiques.
  • Alteracions auditives (brunzits, acúfens)
  • Vertígens i tremolors

Per evitar que es produeixin aquestes situacions és important que el pacient consulti la informació del prospecte per saber si el fàrmac pot afectar potencialment a la conducció, i en cas afirmatiu, esbrinar com reacciona davant la medicació abans de seure al volant del vehicle.

Aquest tema més complet i d’altres relacionats amb la salut els podràs trobar al web del Col·legi Farmaceuticonline.