Prop de 200 farmacèutics es van reunir el 15 de novembre a l’Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i Balears amb l’objectiu de debatre cap a on s’orienten els serveis professionals. Ho van fer en el marc de la segona Jornada d’Estratègia i Accions per a la farmàcia comunitària 2016-2018 organitzada pel Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya sota el lema “Innovació professional en benefici del pacient”.
Durant la inauguració, Jordi de Dalmases, president del Consell i del COFB, va posar l’èmfasi en què “els farmacèutics, a través dels serveis professionals, volem assolir nous rols en una professió indispensable”. Al seu torn, David Elvira, director del Servei Català de la Salut, va manifestar la voluntat de “seguir treballant per una política del medicament més integral, integrada, orientada a obtenir resultats de salut avaluats, més col·laborativa i amb major benefici de tots els ciutadans”. Amb aquestes paraules es va donar el tret de sortida a aquesta Jornada en què, al llarg de 5 taules rodones, es va debatre sobre els següents temes:
Panell inaugural – Els serveis d’atenció farmacèutica: on som, on volem ser i què estem fent per aconseguir-ho
Es va posar de manifest què s’ha aconseguit amb els serveis professionals posats en marxa a les farmàcies comunitàries i en quin estat es troben. Concretament, es va parlar dels serveis ja implementats com els programes de detecció precoç de càncer de còlon i recte i de VIH, el programa de manteniment amb metadona i el d’Educació Sanitària a la gent gran (Veure dades a la infografia).
Conferència – Healthy Living Pharmacies: serveis relacionats amb la farmàcia comunitària
En el marc d’aquesta conferència es va explicar en què consisteixen les Healthy Living Pharmacies, una xarxa de farmàcies del Regne Unit centrada en la promoció de la salut i prevenció de la malaltia i que pretèn actuar en quatre grans àmbits: optimització del medicament, benestar per aconseguir una vida sana, suport a l’autocura, i sobretot en el camp de les malalties cròniques, ajudar a la gent a viure de forma independent.
Panell d’experts – Què fa que un servei funcioni?
A més de reflexionar sobre què fa que un servei funcioni, durant aquesta taula es van presentar dos serveis posats en marxa recentment i que estan en fase pilot: el programa d’atenció farmacèutica al pacient crònic complex, que persegueix avaluar l’eficàcia de l’atenció farmacèutica, en col·laboració amb l’equip d’atenció primària, per fer el seguiment de persones amb patologia crònica de llarga evolució i gestió clínica difícil; i la xarxa de farmàcies sentinelles, des de la qual es busca aportar informació sobre incidents de seguretat relacionats amb l’ús dels medicaments per monitoritzar-ne l’abús o l’ús recreatiu i per obtenir dades que es puguin integrar en sistemes de vigilància d’altres professionals sanitaris. (Veure dades a la infografia).
Conferència – Tecnologia: juga al nostre favor? La tecnodependència dels serveis i la importància de les TIC
Després de fer un repàs del que s’ha aconseguit amb el sistema de la recepta electrònica, com connectar les farmàcies entre sí i facilitar la comunicació amb el CatSalut, es va posar el focus en alguns dels camps en els quals encara pot créixer més aquest sistema: la consolidació de la missatgeria efectiva amb els equips d’atenció primària o un historial clínic compartit.
Panell d’experts – Qui posa el preu? Conceptes clau en l’oferta i demanda d’un servei
L’última taula rodona de la Jornada va servir per reflexionar sobre quines són les diferents vies per les quals es poden obtenir recursos econòmics per al desenvolupament d’un servei (catàleg, amb finançament privat; o concert, amb finançament públic);es va obrir la porta a crear indicadors propis de la farmàcia comunitària que facilitin l’avaluació de resultats i contribueixin a dimensionar el seu valor específic per al sistema de salut; i es van concretar els dos pilars bàsics del model retributiu ideal: una part fixa, que inclou allò que es fa, i una part variable, segons el valor dels resultats i en funció dels indicadors.
Les conclusions de la Jornada:
Durant l’acte de clausura, Joaquim Nolla, tresorer del Consell i president del COF Tarragona, va extreure les primeres conclusions de la Jornada:
- Desenvolupar nous serveis assistencials contribueix a fer més forta la farmàcia comunitària i a facilitar la seva integració efectiva en el sistema sanitari
- És necessari planificar la implementació de serveis a través de l’alineament de la professió amb els objectius del Pla de Salut 2016-2020, el document estratègic de la sanitat catalana
- La creació de programes de qualitat que identifiquen i diferencien les farmàcies, com el Healthy Living Pharmacy al Regne Unit, afavoreixen que més serveis arribin a la població.
- Els sis aspectes principals que s’han de tenir en compte perquè un servei funcioni són: que l’usuari el percebi com a necessari, que sigui avaluable i sostenible, que aporti valor en termes de resultats de salut, que l’actuació farmacèutica sigui resolutiva i integrada en el sistema sanitari, i que el farmacèutic el proporcioni amb la formació i l’acreditació corresponent, seguint els protocols consensuats establerts.
Més informació a les notes de premsa enviades als mitjans de comunicació (també es poden consultar a la Sala de Premsa del web institucional).
Potser també t’interessa:
La determinació del risc cardiovascular a les oficines de farmàcia requereix un replantejament. És un servei que reuneix totes les caracterísitques que es recullen al resum de la Jornada. Crec que caldria incidir que la població l’arribi a percebre’l com a necessari.
Felicitats per la iniciativa de plantejar una reflexió col·lectiva amb una reunió de la professió farmacèutica. Aquest any no vaig poder assitir.
Moltes gràcies pel teu comentari, Joaquim. A la taula dedicada a analitzar què fa que un servei funcioni es va abordar aquesta qüestió i en Guillermo Bagaria, vocal de la Junta de Govern del COFB, va plantejar la necessitat de fer aquest replantejament que comentes, i, de fet, ja estem treballant en perfilar aquest nou escenari. T’esperem a la propera Jornada!