El passat mes de juny les farmàcies de Barcelona, a través del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona i en col·laboració amb l’Hospital Clínic, van posar en marxa una campanya de prevenció del càncer de pell sota el lema “Abans de deixar-t’hi la pell, consulta”, amb el patrocini d’Almirall, Avène, Ladival i La Roche-Posay. Durant 3 setmanes -entre el 23 de maig, Dia Mundial del Melanoma, i el 13 de juny, Dia Europeu de la Prevenció del Càncer de Pell-, més de 5.500 persones van participar en la campanya de prevenció del càncer de pell a les farmàcies emplenant enquestes a 280 farmàcies de Barcelona ciutat i província. En el 98% dels casos els participants van valorar positivament (10,1%) o molt positiva (87,9%) el fet que les farmàcies realitzin activitats de prevenció.
L’objectiu de la campanya era, d’una banda, conscienciar sobre la importància de tenir uns bons hàbits d’exposició al sol -no només a l’època estival, sinó durant tot l’any- i, de l’altra, obtenir dades útils per al conjunt de la societat que fomentin la prevenció i detecció precoç del càncer més freqüent al nostre país, però també un dels que presenta millors perspectives de curació si es detecta a temps.
Participació de la farmàcia en activitats de prevenció: el 98% ho valora molt positivament
“Aquesta campanya és un exemple més que la implicació dels farmacèutics en projectes de prevenció i detecció precoç, en col·laboració amb la resta de professionals sanitaris, pot tenir un impacte molt alt per millorar el pronòstic de malalties com el càncer de pell. Així es percep també per part dels enquestats, que han valorat molt positivament la participació de la farmàcia en aquest tipus d’iniciatives. El fet de ser el professional sanitari més accessible i sovint el primer a qui es consulta, permet arribar de forma molt efectiva a la població”, així ho explica Núria Bosch, anterior vocal de Dermofarmàcia del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona i actual vicetresorera.
Per la seva banda, el Dr. Josep Malvehy, director i coordinador de la Unitat de Melanoma de l’Hospital Clínic de Barcelona, afirma que aquesta campanya ha mostrat que “les farmàcies, actuant com a agent de promoció de la salut de primer nivell en la nostra societat, poden facilitar, amb eficàcia, informació i recomanacions de prevenció primària del càncer de pell”. “La campanya tenia com a objectiu educar, crear sensibilitat i detectar individus amb factors de risc especials al càncer de pell que han d’acudir al metge per una revisió de la pell i així poder detectar càncer de pell ocult. Des de la Unitat de Melanoma de l’Hospital Clínic de Barcelona s’ha dissenyat amb l’equip del COFB una campanya diferent i que ha permès definir millor les estratègies de prevenció d’aquesta malaltia en la nostra població”, afegeix.
Com a part de l’enquesta es mostrava a l’usuari un atles de lesions per tal de valorar la conveniència de fer una consulta mèdica en cas de tenir-ne alguna de semblant. Per exemple, una taca a l’ungla, o una ferida que no acaba de curar i que ha sagnat en els darrers mesos, poden ser senyals que és necessari controlar menys conegudes que les pigues. A més del qüestionari, els farmacèutics van lliurar fulletons amb consells sanitaris sobre com protegir-se del sol adequadament i no estar exposat als seus efectes perjudicials. (clicar a les imatges del fulletó per fer-les més grans i facilitar la lectura)
Nota de premsa enviada als mitjans de comunicació (la podeu consultar íntegra a la Sala de Premsa del web institucional – www.cofb.org)