El passat 28 de gener va tenir lloc al COFB la primera conferència d’un cicle de sessions per aprendre a aplicar processos d’innovació en el sector farmacèutic. Es tracta d’un pla de formació distribuït en sis sessions independents, que capaciten els alumnes a l’hora de posar en marxa processos d’innovació que ajuden a transformar la visió i a fomentar la capacitat d’aplicar aquests mètodes en el futur.
En definitiva, els objectius d’aquest conjunt de sessions -ofert pel COFB i impartit per Adrián González, innovation development manager a Idneo Technologies i Iván Pajares, design manager de la mateixa organització- impliquen ajudar els professionals farmacèutics a entendre i a interioritzar un procés d’innovació; aprendre a fer servir eines creatives (generació d’idees i filtre) per desenvolupar avantatges competitius contra nous actors del sector; i entendre com podem traslladar aquest procés a la nostra activitat diària i convertir-lo en una actitud i en una metodologia sistemàtica.
Com identificar i entendre les oportunitats del mercat
La primera sessió del cicle portava per títol “Com identificar i entendre les oportunitats del mercat” i va donar resposta a les preguntes “Què és un procés d’innovació?”, “Quines metodologies hi ha i com puc aplicar-les al meu negoci?”, “Per què haig d’innovar?” i “Per on començo a innovar?”.
Els ponents van centrar-se a explicar que no s’entén un procés d’innovació sense una prèvia observació i comprensió del mercat. I és que, des del seu punt de vista, a l’hora de generar idees innovadores és imprescindible definir el problema o necessitat que s’ha de resoldre, inspirar-nos en altres mercats, observar els nostres clients i ser curiosos.
La primera sessió, doncs, va servir per aplicar metodologies d’observació sistemàtica per identificar necessitats de mercat a partir de les quals crear idees innovadores.
Pròximes sessions
Qualsevol empresa o grup d’emprenedors ha d’adaptar-se als canvis del mercat (cada cop més ràpids i aleatoris) per continuar competint. I només hi ha dues maneres de competir: o vens més barat (competeixes en cost), o ets diferent (innoves).
Qualsevol empresa petita, mitjana o gran, pot i ha d’implantar processos d’innovació per continuar generant avantatges competitius.
Tot plegat, s’abordarà en les pròximes sessions del cicle de conferències sobre promoció de la innovació. En l’última sessió, a més, es mesurarà l’avanç del procés d’innovació dels participants i s’aprendrà a aplicar una solució per fer avançar el negoci.
Sessió 2. El pas més important per començar a innovar és definir el repte
Aquesta sessió, que tindrà lloc el dimarts 18 de febrer, té per objectius que els alumnes aprenguin a mesurar i comparar la importància d’una necessitat i l’impacte d’una tendència per després decidir si va la pena afrontar-la; sàpiguen diferenciar, com a empresari o emprenedor, entre visió, missió i objectiu, i puguin entendre els components d’un repte i aprenguin a redactar-lo. En definitiva, saber identificar i redactar els objectius i els reptes que volem encarar per mitjà d’un procés d’innovació.
Sessió 3. Processos d’ideació creatius per donar resposta als nostres reptes
La tercera sessió, que s’impartirà el dimarts 17 de març, se centrarà en el fet que els alumnes facin servir eines creatives per potenciar la generació d’idees, aprenguin mètodes d’hibridació i de combinació de conceptes per generar idees per mitjà de solucions actuals i sàpiguen filtrar i discriminar algunes idees i marcar aquelles que poden aportar més valor i es puguin implementar. En definitiva, davant d’un repte professional, es vol que els participants puguin aprendre a generar el màxim d’idees i sàpiguen filtrar-les fins a seleccionar aquelles que aportaran més valor.
Sessió 4. Convertir una idea en un prototip de forma ràpida i amb eines simples
Al llarg de la quarta sessió, que se celebrarà el pròxim dimarts 21 d’abril, els participants podran utilitzar eines per descriure la proposta de valor i assegurar el “fit” amb el segment de mercat objectiu; sabran com entendre i construir l’avantatge competitiu propi davant de competidors vells i nous i aprendran mètodes i eines per a visualitzar, conceptualitzar i avaluar un producte o un servei. En definitiva, els alumnes aprendran a transformar una idea en un prototip per poder avaluar-ne la proposta de valor. Entendran el concepte “prototip” i com poden generar-ne un de manera simple i amb mínima inversió.
Sessió 5. Validar una idea de manera ràpida i efectiva
La cinquena sessió, que s’impartirà el 13 de maig té per objectius que els participants entenguin i sàpiguen utilitzar el concepte “MVP” (mínim producte avaluable), facin servir eines de validació d’un servei o d’un producte (entrevistes qualitatives, focus groups i observació) i sàpiguen interpretar les dades obtingudes dels nostres clients potencials. Tot plegat, per poder sotmetre a test una idea/proposta de valor i recopilar les dades necessàries amb una inversió mínima.
Sessió 6. Aprendre a decidir quan val la pena apostar per una idea
Durant l’última sessió, que se celebrarà dimarts 16 de juny, s’abordarà com definir indicadors que ajudin a prendre la decisió correcta, entendre el concepte “pivotar” una proposta en una metodologia “lean” i saber quins passos fer per implantar una solució en el mercat i avançar en el model de negoci. En definitiva, es busca saber mesurar com progressa el nostre procés d’innovació, aprendre a aplicar una solució i avançar en el model de negoci.
Altres publicacions d’interès:
- Es presenten els resultats finals de les dues beques i del premi d’innovació atorgats pel COFB en la convocatòria 2018 (Novembre 2018)
- Infarma Madrid 2018 tanca amb gran èxit una edició marcada per la innovació (Març 2018)
- #InfarmaInnova: innovació, digitalització i transformació a Infarma 2018 (Març 2018)