El passat 5 de maig va tenir lloc la sessió formativa de la campanya de sensibilització i educació sanitària “La pell, mira-te-la amb bons ulls”, que va comptar amb més de 750 inscrits. Es tracta d’una iniciativa conjunta del COFB amb el Col·legi Oficial d’Òptics Optometristes de Catalunya (COOOC), el Col·legi de Farmacèutics de Girona i l’Hospital Clínic de Barcelona. Per primera vegada, farmacèutics i òptics-optometristes promouran els hàbits i les mesures adequades per protegir la pell i la visió davant l’exposició solar. La campanya començarà a farmàcies i òptiques el pròxim 18 de maig.
L’acte va comptar amb les intervencions de Marta Alcalde, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB, Alfons Bielsa, òptic-optometrista, president del Col·legi Oficial d’Òptics Optometristes de Catalunya, Josep Malvehy, dermatòleg, coordinador del grup de melanoma de l’Hospital Clínic de Barcelona, Josep Torras, oftalmòleg de l’Institut Clínic d’Oftalmologia del mateix hospital, Cristina Ortuño, farmacèutica comunitària i experta en Dermofarmàcia i Lluís Bielsa, òptic-optometrista i vicepresident del Col·legi Oficial d’Òptics Optometristes de Catalunya.
Treball conjunt de diferents professionals sanitaris
Intervenció de Marta Alcalde, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB
Al començament de la sessió, Alcalde va exposar que en la campanya “farmacèutics i òptics-optometristes treballarien, per primera vegada, de manera conjunta amb l’objectiu de sensibilitzar la població de la importància d’adquirir uns bons hàbits de protecció solar per evitar els efectes perjudicials que la radiació solar pot exercir tant sobre la nostra pell com sobre els nostres ulls”.
I va afegir: “Tant els farmacèutics com els òptics-optometristes som professionals sanitaris que estem a peu de carrer, molt accessibles per als ciutadans. Anant alhora podem donar un missatge conjunt al voltant de la importància de la prevenció“.
Intervenció d’Alfons Bielsa, president del COOOC
D’altra banda, Alfons Bielsa, president del COOOC, va iniciar la seva intervenció fent un agraïment al Col·legi de Farmacèutics i va destacar que des del Col·legi d’Òptics-Optometristes estan “molt contents per participar en la campanya, integrar idees i col·laborar entre professionals sanitaris per atendre de la millor manera possible la comunitat, amb la prevenció i el control. Som dues professions que estem a peu de carrer, només cal travessar una porta per estar assessorat, per consultar i penso que fem una feina d’agents sanitaris que és molt bona per la societat”.
Bielsa també va remarcar “l’enfocament multidisciplinari de l’òptica, l’optometria i la dermatologia. Són unes disciplines molt més relacionades del que pensem, sobretot en el tema de la protecció solar”.
Intervenció de Marina Noguer, vocal de Dermofarmàcia del COFGi
Per part del Col·legi de Farmacèutics de Girona va intervenir Marina Noguer, farmacèutica i vocal de Dermofarmàcia del COFGi, que va traslladar “la il·lusió de formar part de la campanya, perquè creiem que és molt interessant per formar farmacèutics i optometristes en el camp de l’educació sanitària i també perquè els diferents materials ens permeten transmetre tots els consells i coneixements a la població“.
I va afegir: “Des de les farmàcies detectem que, de vegades, hi ha usuaris que no saben ben bé com aplicar-se el fotoprotector, amb quina freqüència, etc. i que hi ha molts dubtes sobre com fer una bona protecció solar. Igualment, pel que fa a la visió, detectem que la gent té poca consciència de l’impacte de la radiació solar sobre el sistema visual. Farmàcies i òptiques, que estem a peu de carrer, i som el primer contacte que la població té amb els professionals sanitaris, crec que tenim una posició molt privilegiada per tal de poder transmetre aquests coneixements”.
Quins són els objectius de la campanya?
La campanya té com a objectius:
- Promoure la protecció solar global.
- Oferir els recursos formatius necessaris perquè tant farmacèutics com òptics-optometristes puguin fer un bon abordatge davant les inquietuds o dubtes de la població.
- Proporcionar les mesures de protecció indicades.
Efectes del sol a la pell
En la seva intervenció, el Dr. Malvehy va afirmar que l’exposició a la llum del sol i a les radiacions artificials pot causar diferents malalties a la pell i que el càncer cutani està principalment causat per l’exposició solar, els factors ambientals i la immunosupressió.
També va recordar que la incidència del càncer cutani està en augment i que el diagnòstic no invasiu és molt precís amb la tecnologia actual. L’accés al diagnòstic presenta barreres organitzatives i de recursos. Finalment, va remarcar que l’autoexploració és fonamental i que cal consultar al metge en cas de lesions sospitoses.
Efectes del sol als ulls
El Dr. Josep Torras Sanvicens, de l’Institut Clínic d’Oftalmologia, va centrar la seva presentació en la patologia oftalmològica relacionada amb l’exposició a la llum solar. Va explicar que la còrnia i el cristal·lí són el sistema òptic que permet enfocar imatges i que la llàgrima és la primera barrera per tot mena d’agressions. També va parlar de la patologia de la superfície ocular i de la patologia intraocular.
Finalment, va recordar que es requereix atenció mèdica especialitzada davant d’un trastorn visual persistent (pèrdua agudesa visual, pèrdua camp visual…) o davant l’aparició recent d’una lesió pigmentada o canvi de mida/color d’una lesió. També es requereix atenció mèdica especialitzada davant la persistència o empitjorament de símptomes amb el tractament prèviament prescrit.
La protecció solar de la pell
La farmacèutica i experta en Dermofarmàcia, Cristina Ortuño, va començar la seva intervenció definint el concepte de radiació solar i el d’índex ultraviolat (UVI). Tot seguit, va parlar de protecció solar tòpica, dels diversos aspectes de l’etiquetatge dels fotoprotectors i dels tipus de galèniques. Dins d’aquest últim punt, va diferenciar les formulacions facials (cremes, gels, fluids, brumes facials, labials, sticks per zones sensibles, fotomaquillatge i maquillatge fotoprotector en pólvores) i les formulacions corporals (locions i llets corporals, escumes esprais, olis secs, capil·lars…). També va fer referència a la protecció solar oral i a la protecció exògena (peces de roba, gorres, ulleres de sol…).
A la darrera part de la seva exposició, va referir-se a l’aplicació de la protecció solar tòpica, el fototips i els factors de risc de patir càncer de pell. Tot plegat, sense deixar de banda els medicaments fotosensibilitzants (antiinflamatoris, anticonceptius, antiacneics, psicofàrmacs, antihistamínics, antibiòtics, entre d’altres).
Ulleres de sol i salut visual
Lluís Bielsa, vicepresident del Col·legi Oficial d’Òptics Optometristes de Catalunya va explicar en la seva presentació que, actualment, hi ha una major irradiació solar que anys enrere. També va destacar que durant la temporada estival augmenten els problemes oculars i visuals en un 25% en comparació amb altres estacions de l’any.
Així mateix, Bielsa també va fer referència a un estudi sobre la qualitat òptica dels filtres solars d’ulleres comercialitzades en establiments no sanitaris, realitzat pel Grup de Neurocomputació i Neurorobòtica de la Universitat Complutense de Madrid. La principal conclusió d’aquest estudi és que el 93% de les suposades “ulleres protectores” no complien la normativa vigent i, en alguns casos, les lents presentaven un, dos o més defectes.
Segons va apuntar Bielsa, les ulleres homologades es caracteritzen per ser: funcionals (adaptades a cada cas i circumstàncies d’ús), lleugeres i fàcils d’ajustar, resistents a les condicions ambientals i d’ús, segures (en cas d’impacte o caiguda) i estables als canvis de temperatura (sense bombolles, irregularitats, fissures, distorsions, ni efectes òptics indesitjables).
Irradiació solar i ulls infantils
En relació amb les ulleres de sol i els infants, va afirmar que com més petit és un nen, més grans són les seves pupil·les, per tant, més quantitat de radiacions d’entrada als ulls i que s’ha de vigilar molt amb les ulleres de sol de joguina. Els nens han de seguir l’exemple de pares i mares: grans protegits, petits protegits. Cal explicar als infants com s’han de manipular i cuidar les ulleres de sol.
Finalment, el vicepresident del COOOC va recordar que, en el cas dels més menuts, les ulleres de pasta i, si cal, de pont invertit (més petits) són la millor opció pel que fa a la durabilitat, resistència, comoditat, lleugeresa, cost i seguretat.
Organitzat conjuntament amb:
Amb el patrocini de:
Altres publicacions d’interès:
- Presentació de la tercera onada de la campanya #AtencióPell365, centrada en l’exposició invisible (Febrer 2020)
- Arrenca la campanya “Atenció Pell 365” per conscienciar de la importància de protegir-se del sol durant tot l’any (Juny 2019)
- Els medicaments fotosensibilitzants centren la segona onada de la campanya “Atenció Pell 365” (Octubre 2019)
- Nova campanya #AtencióPell365: Més de 1.000 farmacèutics inscrits a la sessió informativa (Juny 2019)