Estàs aquí: Inici > Destacats > A partir del 22 de juliol, les farmàcies ja podran dispensar tests d’antígens d’autodiagnòstic sense prescripció mèdica

21 juliol 2021

A partir de dijous, 22 juliol, les farmàcies ja podran dispensar tests d’antígens d’autodiagnòstic sense prescripció mèdica. Així ho recull la modificació del RD 1662/2000 sobre productes sanitaris per al diagnòstic “In Vitro”, que s’ha publicat al BOE després que s’aprovés ahir al Consell de Ministres.

Predisposició del CCFC per col·laborar amb les autoritats sanitàries des de l’inici de la pandèmia

Des de l’inici de la pandèmia la xarxa de farmàcies s’ha ofert a les autoritats sanitàries per ajudar al control de la COVID-19 i, alhora, ha insistit en la necessitat de regular i promoure l’ús de tests d’antígens per tallar ràpidament les cadenes de contagi. Tenint això en compte, el Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya celebra que finalment la dispensació de tests d’antígens sense recepta mèdica es pugui fer a través d’un entorn sanitari, segur i d’assessorament professional com són les farmàcies, tot i que lamenta que aquesta mesura hagi trigat tant a entrar en vigor. Així mateix, el Consell continua posant-se a disposició de les autoritats sanitàries per coordinar el registre i la comunicació de resultats.

Des del dijous 22 de juliol les farmàcies ja poden dispensar tests d’antígens d’autodiagnòstic sense prescripció mèdica.

La tasca d’educació sanitària del farmacèutic, fonamental per explicar com realitzar el test i contextualitzar resultats

Els farmacèutics, com a professionals sanitaris, disposen de formació i coneixement suficient per contextualitzar els tests. Més concretament, és rellevant la tasca d’educació sanitària que poden desenvolupar a l’hora d’explicar a la població com i quan han de realitzar els tests –que actualment són d’automostra nasal o de mostra de fluid oral-, ajudar-los a interpretar els resultats adequadament i promoure l’autoresponsabilitat.

Per exemple, d’una banda, l’usuari ha de tenir clar com actuar davant un resultat positiu; d’altra banda, ha de ser conscient que un test amb resultat negatiu podria estar associat a poca càrrega viral, però no es descarta el contagi, i en cap cas l’eximeix de prendre les mesures de prevenció davant la COVID-19 (distància, mans, mascareta, ventilació i quarantena en cas de ser contacte estret d’un positiu).

Cribratge de persones asimptomàtiques a les farmàcies

Així mateix, conscients de la problemàtica actual –amb els indicadors de contagi en augment i la pandèmia en expansió-, de la urgència de descongestionar els CAP i de la importància de donar resposta a necessitats sanitàries i socials, paral·lelament s’ha posat en marxa un circuit de cribratge de persones asimptomàtiques a les farmàcies.

Concretament, des del passat dilluns 19 de juliol, més de 1.100 farmàcies de tot Catalunya estan realitzant tests d’antígens gratuïts a monitors i infants de casals i colònies d’entre 10 i 40 anys i, alhora, estan registrant els resultats a la plataforma TARCAT perquè l’usuari pugui consultar-ho a La Meva Salut, a partir de l’endemà. Es tracta d’un cribratge impulsat pel Departament de Salut i el Departament de Drets Socials,  juntament amb el Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya.

Tal com s’ha demostrat en anteriors ocasions, els farmacèutics tenen capacitat per participar en programes de cribratge i contribuir a ser part de la solució de la detecció precoç de la COVID-19. En són exemples la prova pilot que es va fer a les farmàcies de Les Corts amb PCRs d’automostra, o l’assaig clínic “Obrir Girona”, en el marc del qual les farmàcies de Girona van realitzar tests d’antígens, van registrar resultats i van derivar casos positius a l’Atenció Primària, a més de certificar les persones vacunades.