Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Actualitzar-se per minimitzar el risc d’interaccions entre medicaments

Actualitzar-se per minimitzar el risc d’interaccions entre medicaments

29 desembre 2014

Les interaccions farmacològiques tenen un impacte important en la pràctica clínica habitual. L’increment de l’esperança de vida està vinculat d’una forma implícita a un major consum de fàrmacs el que implica un major risc d’interaccions farmacològiques. Molts dels pacients d’alt risc precisen de polimedicació per al control de les dislipèmies o de la hipertensió arterial i si a més coincideixen altres comorbiditats, com la diabetis, la fibril·lació auricular o la insuficiència cardíaca, incrementa el risc d’interaccions farmacològiques.

En una revisió sistemàtica de la literatura, s’evidencia que les interaccions farmacològiques varen ser les responsables de visites a les urgències hospitalàries i ingressos hospitalaris. Les estatines són un dels grups farmacològics amb un major potencial d’interaccions farmacològiques i és per això que es fa necessari conèixer-les per poder evitar-les.

cofb.141120-93

Amb l’objectiu de comprendre el concepte d’interacció farmacològica i les conseqüències pel pacient, de conèixer els principals mecanismes de producció d’interaccions i els procediments que faciliten la identificació i prevenció i de revisar les característiques de les interaccions farmacològiques de les estatines, el Col·legi va organitzar, conjuntament amb la Sociedad Española de Farmacéuticos de Atención Primaria (SEFAP), dues edicions del curs “Estatines de l’A a la Z. Taller d’interaccions”: un per a farmacèutics d’atenció primària i un altre adreçat a farmacèutics comunitaris. Ambdues sessions teoricopràctiques, que van tenir lloc el 20 de novembre a la seu col·legial, van estudiar les interaccions entre diferents parelles de fàrmacs amb les estatines com a protagonistes.

Francisco J. Morales-Olivas, catedràtic de farmacologia de la Universitat de València, va impartir el curs repassant els casos de pacients amb risc cardiovascular (parlant del pacient crònic polimedicat) i els aspectes generals de les interaccions (concepte, classificació, mecanisme, producció). També va donar informació sobre les interaccions i les reaccions adverses, i va centrar els casos pràctics en les estatines.

Les interaccions són un problema de seguretat en l’ús dels medicaments que està directament cofb.141120-44relacionat amb la polimedicació, tal com va comentar el doctor Morales-Olivas. A l’Atenció Primària cada cop tenim més pacients crònics, pluripatològics i, en conseqüència, polimedicats, per tant, és fonamental que el farmacèutic estigui sensibilitzat i tingui informació actualitzada per ajudar als clínics a minimitzar al màxim el risc d’interaccions en la prescripció dels medicaments.

En aquest curs el doctor Morales-Olivas va fer una primera part més teòrica on vam veure, entre altres conceptes, diferents portals informàtics per obtenir informació actualitzada sobre interaccions i una segona part molt pràctica i amena on a través d’un sistema totalment interactiu amb els assistents es comentaven el risc i la rellevància de les possibles interaccions entre diferents parelles de fàrmacs. Tot això ens va ajudar a consolidar els coneixements adquirits” explica Roser Vallès, vocal d’Atenció Primària del COFB i coordinadora del curs adreçat a aquest col·lectiu.

cofb.141120-85Per la seva banda, Mercè Barau, vocal d’Atenció Farmacèutica del Col·legi, i coordinadora de la sessió adreçada a farmacèutics comunitaris, va concretar que “la Simvastatina és un dels principis actius més prescrits a la farmàcia i ara que la Atorvastatina té genèric hem vist un notable increment de la seva prescripció. Però no totes les estatines són iguals, i la seva metabolització es diferent la qual cosa és molt interessant de conèixer per al farmacèutic comunitari per saber quines estatines i amb quins fàrmacs poden interaccionar, ja que aquesta interacció pot ser la causa d’un dels efectes adversos mes comú de les estatines, com és la miòlisis o rabdomiòlisis, que pot arribar a ser mortal”.

cofb.141120-58cofb.141120-74

Una de les novetats d’aquestes sessions va ser que la que estava adreçada a farmacèutics d’atenció primària, a banda de l’habitual assistència presencial, va ser retransmesa en paral·lel via online amb connexió Webinar. El taller també va ser interactiu: mitjançant un dispositiu mòbil, es van realitzar pràctiques que valoraven la rapidesa en la resposta.

Amb el patrocini de:

esteve