Estàs aquí: Inici > Destacats > Aprofundint en el coneixement de l’ortesi de columna per millorar el consell farmacèutic

14 abril 2021

El passat 9 d’abril va tenir lloc a través de Zoom la formació del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona “Ortesi de columna”, adreçada a farmacèutics comunitaris interessats en l’àrea d’ortopèdia. La sessió va ser coordinada per Elena Palau, vocal d’Ortopèdia del COFB. Aquesta formació tenia per objectius que els farmacèutics inscrits aprofundissin en com fer una presa de mides correcta i col·locar les ortesis en les diferents patologies. D’altra banda, també es volien donar a conèixer els diferents tipus d’ortesi, els efectes i les funcions de cada una en les zones lesionades.

Programa de la formació

La conferència va anar a càrrec de Maria Luisa Esteso, responsable de Formació i Desenvolupament del Producte del Canal Ortopèdia i Farmàcia de Prim. Els punts principals del programa que va abordar Esteso van ser els següents: nova forma de recomanar les ortesis, revisió anatòmica, lesions vs producte i guia.

Què són les ortesis?

Tal com es recull, al Canal de Clíniques Ortopèdiques de Prim, es tracta de dispositius externs que ajuden a mantenir els aspectes funcionals d’una part del nostre cos. Es col·loquen externament a la zona que necessita ajuda i, d’aquesta manera, serveix com a suport.

Quines són les ortesis més comunes?

Les ortesis més comunes que s’utilitzen són les de l’espatlla, el genoll i el turmell. Les cotilles ortopèdiques que s’utilitzen per a l’escoliosi són un altre dels productes que es fan servir amb més freqüència.

La columna vertebral

Esteso va explicar que la columna vertebral té com a funció principal protegir les arrels nervioses i la medul·la espinal, i es divideix en 4 parts: cervical, dorsal, lumbar i sacre. Així mateix, va apuntar que hi ha nombroses condicions que poden alterar l’anatomia normal i la pressió sobre el nervi o la medul·la espinal causant problemes musculars o de tendons o de lligaments, protorsió discal, hernia discal, malaltia degenerativa del disc, espondilòlisis (fractura dins de les estructures de la vèrtebra, de l’apòfisis articular), compressió del nervi per diverses raons (ciàtica) o fractura o fissura vertebral.

Maria Luisa Esteso, responsable de Formació i Desenvolupament del Producte del Canal Ortopèdia i Farmàcia de Prim, en un moment de la formació desenvolupada en format webinar.

Millorar la qualitat de vida dels pacients

La finalitat de l’actuació professional dels farmacèutics, sobretot a través del consell que ofereixen des de les oficines de farmàcia, és millorar la qualitat de vida dels pacients. Aquest fet, en l’àmbit de l’ortopèdia és especialment rellevant ja que, tot sovint, les persones que utilitzen productes ortopèdics, tenen dificultats de mobilitat o es troben en situació de dependència. Per tot plegat i, sobretot, per augmentar el benestar dels pacients, els professionals farmacèutics que tenen interès en l’àmbit de l’ortopèdia han de saber diferenciar, classificar i fer una presa de mides correcta, a més de col·locar les ortesis adequades a les diferents patologies.

Presentació del Màster d’Ortopèdia

La vocal d’Ortopèdia del COFB, Elena Palau, va aprofitar la formació per presentar la 7a edició del Màster d’Ortopèdia per a farmacèutics de la Universitat de Barcelona organitzat conjuntament amb el Col·legi de Farmacèutics de Barcelona que capacita el farmacèutic com a tècnic responsable per exercir l’adaptació i la fabricació a mida de productes d’ortopèdia (RD 437/2002 de 10 de maig), en un centre d’ortopèdia situat a dins o a fora de la farmàcia comunitària.

L’objectiu general del Màster és que l’alumne adquireixi els coneixements i les habilitats pràctiques per elaborar, adaptar i dispensar correctament articles ortopèdics. També tracta especialment els diferents tipus de materials i la documentació necessària a cada cas per dispensar articles ortopèdics d’acord amb la legislació actual.

Amb el patrocini de:

PRIM: Tú ortopedia de referencia | Prim Clínicas Ortopédicas