Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Aspectes claus per posar en marxa l’ortopèdia a l’oficina de farmàcia

Aspectes claus per posar en marxa l’ortopèdia a l’oficina de farmàcia

5 juny 2018

“Conèixer els aspectes claus per posar en marxa i desenvolupar l’ortopèdia a l’oficina de farmàcia”. Aquest va ser el títol de l’acte que es va celebrar el passat 30 de maig al Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB). La sessió, moderada per Montserrat Gironès, vocal d’Ortopèdia del COFB, va comptar amb la ponència de Carme Ribera, farmacèutica, màster en màrqueting per EADA i assessora de màrqueting a l’oficina de farmàcia.

L’ortopèdia a la farmàcia

Al llarg de la conferència, es van tractar aspectes relacionats amb els productes ortopèdics com la bona gestió comercial, la definició del ventall de productes i la col·locació al lineal. Així mateix, també es va explicar com cobrir les necessitats actuals i creixents en aquesta categoria i com rendibilitzar l’exposició en funció de l’espai a la farmàcia.

L'estratègia de venda engloba 4 grans eixos: recursos humans, producte, punt de venda i comunicació. Font: Carme Ribera

L’estratègia de venda engloba 4 grans eixos: recursos humans, producte, punt de venda i comunicació. Font: Carme Ribera

El públic objectiu

Ribera va explicar que l’ortopèdia té un públic objectiu format per clients autònoms, clients amb discapacitats i clients esporàdics o potencials. El públic autònom comprèn usuaris amb determinades discapacitats, que utilitzen productes de suport per alguna activitat diària i que adquireixen els productes estàndards a la farmàcia. El públic esporàdic i potencial és més crític amb l’estètica de l’ortopèdia i l’associen a calçat, faixes, genolleres, turmelleres… Són clients, doncs, que demanden una gran varietat de productes així com informació relacionada. Finalment, el públic amb discapacitats és el principal usuari d’aquest àmbit. La primera necessitat sol ser dirigida i, amb el temps, escullen els productes ortopèdics que més els satisfan. Aquest tipus de clients constitueixen el 80% dels ingressos econòmics de l’ortopèdia.

L’estratègia per desenvolupar la categoria d’ortopèdia

L’estratègia de venda de l’ortopèdia a la farmàcia engloba 4 grans eixos: recursos humans, producte, punt de venda i comunicació. Els recursos humans inclouen la preparació i els coneixements tècnics, la informació i formació sobre el producte, el coneixement del client i el tracte personal i agradable (empatia). Pel que fa al producte, podem diferenciar entre el producte estàndard i el fet a mida. A més, el catàleg també inclou ortesis, pròtesis, ajudes tècniques o productes de suport i l’ortopèdia esportiva.

A la conferència, es va explicar com cobrir les necessitats actuals i creixents d'ortopèdia a la farmàcia.

Finalment, la comunicació i el màrqueting suposen una part molt important de l’estratègia. L’objectiu fonamental és atraure població preocupada per mantenir els seus nivells d’autonomia i disposada a invertir en qualitat de vida. La comunicació ha de ser 360 º, és a dir, la suma dels àmbits off line i on line. El primer té en compte l’exposició del producte (visibilitat interior i exterior, dedicació d’espai…), la informació del producte (fulletons explicatius de les diverses patologies, de les ofertes…) i l’organització d’esdeveniments a la farmàcia. D’altra banda, la comunicació on line incorpora elements com les xarxes socials, la web, el blog o els esdeveniments

Amb la col·laboració de: