El 24 de maig es donava el tret de sortida a la Setmana sense fum, una campanya que va néixer amb l’objectiu de sensibilitzar la població de la importància que té per a la salut abandonar o no iniciar-se a l’hàbit tabàquic i poder gaudir d’un ambient lliure de fum. Les farmàcies catalanes es van sumar a la iniciativa per transmetre als ciutadans que en els professionals sanitaris poden trobar un aliat per abandonar el tabac. El Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya es troba entre les entitats organitzadores d’aquesta campanya, juntament amb l’Agència de Salut Pública de Catalunya, i els professionals de la medicina i la infermeria comunitària -a través de la CAMFIC, la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària, i de l’Associació d’Infermeria familiar i comunitària de Catalunya, respectivament-.
Del 24 al 31 de maig les farmàcies tenien a la seva disposició materials divulgatius per donar les eines necessàries i orientar en el procés de deshabituació tabàquica a aquelles persones que es van decidir a deixar-ho.
Algunes farmàcies de la Creu Alta (Pareja, Argemí, Jordana i Blanchart) juntament amb el CAP Creu Alta i altres entitats del mateix barri, es van organitzar per instal·lar taules informatives sobre els perjudicis del tabac a la plaça creu alta de Sabadell. “La jornada, malgrat la pluja, va ser profitosa, ja que sempre és positiu reunir-nos per tan bona causa com deixar de fumar. Vam posar el nostre petit gra de sorra. Ja vam quedar que l’any que ve hi tornàvem!” explica Meritxell Blanchart, farmacèutica i coordinadora de les farmàcies de Vallès Occidental Est.
Avaluació de la Setmana Sense Fum 2016. Quines activitats s’han desenvolupat?
- 27% han realitzat activitats en l’àmbit poblacional: taules informatives en llocs públics (en alguns casos amb intercanvi de fruites o regals per cigarretes); concursos de lemes, dibuixos, murals, fotografia, vídeos; activitat clínica dirigida a la població; taules rodones, xerrades a llocs públics; activitats esportives populars; celebració d’un Dia Sense Fum de la Hosteleria; exposicions de dibuixos, murals, pòsters…; intervencions en xarxes socials; càpsules o falques a mitjans locals com TV o ràdio; intercanvis de fruita, regals, etc. per cigarretes; regals per participar en enquestes o premis a ex-fumadors.
- 32% han realitzat activitats en els seus centres: enganxada de cartells; informació a l’equip d’Atenció Primària; activitats formatives i sessions dirigides a professionals; sensibilització dels treballadors fumadors perquè la seva conducta de fumar no sigui visible per a la població; taula informativa en el centre amb materials divulgatius; activitat clínica (carboximetries, intervenció oportunista, grupals per deixar de fumar…); exposició de vídeos informatius a les pantalles; xerrades en el centre dirigides a població; establir contactes amb les farmàcies de la zona per realitzar activitats conjuntament; trobades d’exfumadors, revisions bucodental, regals (punts de llibre, globus, etc.) i exposició de murals, pòsters, dibuixos o lemes fets per alumnes o en pediatria.
- 24% han participat en els mitjans de comunicació o xarxes socials: blogs, intranets, xarxes socials, etc.; premsa escrita/digital, ràdio i televisions (locals), i webs municipals.
- 17% han realitzat activitats en l’àmbit educatiu: activitats educatives diverses sobre tabaquisme (sessions, tallers, qüestionaris, jocs de mites…); concursos de lemes, dibuixos, murals, fotografia, vídeos; concurs de la millor carta oberta dirigida a un fumador; activitats dirigides a pares i mares d’alumnes; jocs de mites amb els alumnes.
Concretament, les farmàcies han actuat en aquests tres àmbits duent a terme diverses activitats: taules informatives en llocs públics amb materials divulgatius, activitats clíniques dirigides a la població o als centres sanitaris (carboximetries, intervenció oportunista, grupals per deixar de fumar…), creació d’aparadors relacionats amb la Setmana sense fum, concursos de lemes, dibuixos, murals, fotografia, vídeos, etc. També s’han enganxat cartells i s’ha sensibilitzat els treballadors fumadors perquè la seva conducta de fumar no sigui visible per a la població.
√ La campanya ha tingut quasi 2.000 mencions a les xarxes socials: #ssfcat16.
√ 47 entitats, programes, associacions… van manifestar el seu interès a adherir-se a la campanya aportant el seu logotip al www.setmanasensefum.cat.
√ 150 entitats han entrat per omplir el formulari de recollida d’activitats.
Si estàs pensant en deixar de fumar… Compta amb la farmàcia! El farmacèutic és un professional format en l’àmbit de la promoció de la salut i de la prevenció de la malaltia, fet que l’implica directament en les intervencions de deshabituació tabàquica. El Programa de Cessació Tabàquica del COFB (PCT) a les farmàcies pot ser una bona opció.
Més informació al web http://www.setmanasensefum.cat/
Segueix el que s’ha dit a Twitter amb el hashtag de la campanya: #ssfcat16
Accedeix al compte de Facebook per veure fotografies de les activitats que s’han dut a terme en el marc d’aquesta iniciativa.
Potser també t’interessa:
- Setmana sense fum: decideix-te a deixar de fumar, el farmacèutic et pot ajudar (Blog)
- Tractaments de tabaquisme: presentació de l’estudi EAGLES (Blog)
- Programa de Cessació Tabàquica del COFB (via Farmaceuticonline)
- La farmàcia, present en la VI Jornada de la Societat Catalana d’Atenció i Tractament del
- Consum de Tabac (Blog)
- Publicat un article sobre el paper de les farmàcies comunitàries en el control de les malalties respiratòries (Blog)
- Històries d’exfumadors, un web per ajudar a superar el tabaquisme (Blog)
- Les farmàcies de Pineda de Mar fan front comú contra el tabaquisme (Blog)