Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Com oferir serveis professionals a la farmàcia?

Com oferir serveis professionals a la farmàcia?

13 desembre 2016

La implantació de serveis professionals a Catalunya creix cada dia més. Prevenció de la malaltia, promoció de la salut, seguiment de la medicació i dels efectes sobre els pacients són àmbits en els quals el professional farmacèutic no ha deixat de créixer en els darrers vint anys. La farmàcia comunitària té recursos per dur a terme projectes que utilitzin el potencial dels farmacèutics que els fan possibles, perquè reverteixin en beneficis als pacients i al conjunt de la societat. A l’hora d’oferir un servei professional, el farmacèutic ha de tenir eines per proposar el servei des d’un punt de vista fort i per seguir, introduir, conduir i tancar l’oferiment d’aquest servei al pacient.

oferir-serveis-professionals (4)

Rafel Guayta-Escolies (Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya)

El curs “Tècniques de venda d’un servei professional farmacèutic”, que va tenir lloc al COF Barcelona el passat mes de novembre, va permetre als farmacèutics assistents saber què és un servei professional farmacèutic (SPF), com estan presents a la farmàcia i al Pla de Salut de Catalunya i quin és el procediment per presentar-ne un de nou. Així mateix, van aprendre quins són els serveis professionals que es poden oferir a la farmàcia comunitària i les tècniques per fer-ho possible.

Cal establir una relació de qualitat entre el farmacèutic i l’usuari per garantir un espai idoni per aquesta gestió i facilitar la formació perquè la farmàcia augmenti les possibilitats d’oferir aquest servei i superi les dificultats de l’expert en aquesta àrea.

oferir-serveis-professionals (1)

D’esquerra a dreta: Xavier Fusté, Guillermo Bagaria i Rafel Guayta-Escolies

El quadre docent va estar format per Guillermo Bagaría, farmacèutic comunitari a L’Hospitalet de Llobregat i vocal de la Junta de Govern del COFB; Xavier Fusté, farmacèutic, Certified Professional Co-Active Coach (CPCC), Associated Certified Coach (ACC) i formador; i Rafel Guayta-Escolies, director de Projectes i Recerca del Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya. Cristina Rodríguez, cap del Departament de Formació i Desenvolupament Professional del COF de Barcelona, va coordinar aquesta formació.

“Amb aquesta formació els participants han pogut posar nom, claredat i consciència del que ja anaven aplicant, a més de ser més conscients del discurs intern de l’usuari i l’impacte que tenen a l’hora d’oferir un servei” explica Fusté. “Han adquirit noves eines de relació i estructura per conduir aquest oferiment, fent èmfasis en la importància de la relació que es crea entre l’usuari i l’expert (tècnic, auxiliar, farmacèutic) quan ha d’indicar serveis farmacèutics”.

oferir-serveis-professionals (2)

Guillermo Bagaria, Col·legi de Farmacèutics de Barcelona

La formació, organitzada basant-se en sessions pràctiques amb casos i role playing d’oferiment d’un servei professional “ha estat dinàmica, participativa, divertida, enriquidora… Un còctel per explorar, provar i aprendre. Els participants tenien moltes ganes de conèixer i sortir-ne empoderats de les seves pròpies capacitats” relata Fusté.

Què fa que un servei funcioni o no?

Durant la 2a Jornada d’Estratègia i Accions per a la farmàcia comunitària 2016-2018 del Consell de Col·legis de Farmacèutics de Catalunya, que va tenir lloc el 15 de novembre, es va reflexionar sobre què fa que un servei funcioni. En aquest sentit, Ma José Gaspar, cap del Servei d’Ordenació i Qualitat Farmacèutiques del Departament de Salut, va destacar l’entusiasme i la motivació com a claus, i va afirmar que hi ha potencialitat per seguir fent créixer els serveis que ofereixen les farmàcies.

Per la seva banda, Felip Burgos, del Centre de diagnòstic respiratori de l’Hospital Clínic, va explicar l’experiència de la intervenció de les farmàcies en patologies respiratòries com la Malaltia Pulmonar Obstructiva Crònica (MPOC), o en la millora de l’ús i efectivitat dels inhaladors. Durant la seva ponència, Burgos ha defensat la importància de l’accés a la història clínica per part del farmacèutic.

Paqui Moreno, presidenta de SEFAC Catalunya, que va reflexionar sobre serveis com el de cessació tabàquica i el test d’estreptococ des de les farmàcies, va posar l’èmfasi en la necessitat de què els serveis siguin d’utilitat per als pacients, i en què els professionals tinguin una actitud proactiva a l’hora d’oferir-los. En aquest punt ha coincidit amb Guillermo Bagaria, vocal del COFB, que va parlar sobre el servei de detecció precoç del risc cardiovascular des de les farmàcies, concertat per primer cop per una entitat asseguradora privada, Mútua General de Catalunya.

Font i més informació:

• 15/11/2016 – “Els farmacèutics, a través dels serveis professionals, volem assolir nous rols en una professió indispensable”
  • 16/11/2016 – “Desenvolupar nous serveis assistencials contribueix a fer més forta la farmàcia comunitària i a facilitar la seva integració efectiva en el sistema sanitari”

Notes de premsa disponibles a la Sala de Premsa del web institucional del COFB