Estàs aquí: Inici > Destacats > Coneixent l’impacte en les addiccions dels nous dispositius per fumar

Coneixent l’impacte en les addiccions dels nous dispositius per fumar

20 juny 2019

Recentment, coincidint amb la XX Setmana Sense Fum i el Dia Mundial sense Tabac es va realitzar al Col·legi una sessió d’actualització sobre els nous dispositius per obtenir nicotina, amb el títol “Innovació i disseny en els nous dispositius per fumar: ens venen fum!” .

D'esquerra a dreta, els ponents de la sessió: Mercè Barau, Maria Perelló, la Dra. Marcela Fu i Guillermo Bagaria.

D’esquerra a dreta, els ponents de la sessió: Mercè Barau, Maria Perelló, la Dra. Marcela Fu i Guillermo Bagaría.

La sessió va anar a càrrec de Guillermo Bagaría, farmacèutic,  vicetresorer i responsable d’Atenció Farmacèutica del COFB, Mercè Barau, farmacèutica comunitària i coautora de la “Guia d’intervenció farmacèutica per l’abordatge del fumador des de la farmàcia comunitària”, la Dra. Marcela Fu, psicòloga,  Investigadora de la Unitat de Control del Tabac -Centre Col·laborador de l’OMS pel Control del Tabac- i  Maria Perelló, farmacèutica i responsable del Centre d’Informació del Medicament del Col.legi de Farmacèutics de Barcelona.

Impacte en l’addicció dels nous dispositius per fumar

L’objectiu de la sessió estava centrat a fer una actualització sobre epidemiologia i control del tabaquisme, la mesura de l’exposició passiva al fum del tabac, l’aparició de  les cigarretes electròniques i  la utilització dels nous dispositius per fumar. Uns dispositius, com l’IQOS i el JUUL, per exemple, que permeten una nova manera de “fumar”, fet que preocupa als professionals per l’impacte que pot tenir en l’addicció a la nicotina.

Mercè Barau en un moment de la seva intervenció.

A la xerrada, es va parlar dels tipus de consum que es fa de tabac amb aquests nous dispositius que en comptes de ser una eina per deixar de fumar, semblen ser una nova via per enganxar a la població jove enlluernada per factors com el glamur o la tecnologia.

Es va aprofitar per fer un repàs dels diferents productes de tabac, dispositius i sistemes electrònics d’administració de nicotina. També es van abordar les diferències entre els dispositius i el comportament dels consumidors, i com afecten l’absorció de nicotina. Tanmateix, va ser objecte de comentari la limitació de la promoció d’aquests com a rellevant en l’estratègia de reducció de danys. La responsable del CIM, Maria Perelló, va recordar que “no hi ha evidència suficient per afirmar que siguin menys nocius per a la salut que els productes convencionals”.

Maria Perelló a la sessió "Innovació i disseny en els nous dispositius per fumar: ens venen fum!".

Maria Perelló a la sessió “Innovació i disseny en els nous dispositius per fumar: ens venen fum!”.

En Guillermo Bagaría, va aprofitar per fer un resum d’estat de situació sobre cap on es pot reorientar el Programa de Cessació Tabàquica (programa protocol·litzat i estandaritzat) per donar-li més utilitat, agilitat i aplicació pràctica en el dia a dia de la farmàcia. També va fer esment a  Farmaserveis i sobre la importància del registre d’activitat. En aquest sentit va anunciar que “estem revisant la guia, estem adequant la guia i el protocol perquè sigui digitalitzable i es pugui utilitzar en un sistema que permeti el registre d’activitat i el seguiment de l’evolució de pacient quan entra dins d’aquest programa”.

Durant la sessió es va compartir el document realitzat pel Centre d’Informació del Medicament del COFB, que pretén ser una eina de consulta pel farmacèutic, on s’han recopilat els dispositius per fumar actualment existents.

Es pot accedir al document a la web col·legial aquí [Exclusiu col·legiats].