Estàs aquí: Inici > Destacats > El Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya publica una guia per a l’abordatge de la hipertensió arterial a la farmàcia

2 desembre 2020

El Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC) ha publicat la “Guia per a l’abordatge de la Hipertensió arterial des de la farmàcia comunitària” [accés exclusiu col·legiats] amb l’objectiu de proporcionar als farmacèutics comunitaris que atenen persones hipertenses, o aquelles en risc de ser-ho, un document que faciliti la presa de decisions en l’activitat professional. Més concretament, la finalitat és protocol·litzar l’actuació farmacèutica per garantir que la presa de pressió i el seguiment de la hipertensió del pacient es fa correctament i de manera homogènia.

La Guia compta amb la revisió del Pla Director de l’Aparell Circulatori del Departament de Salut, de la Gerència del medicament del Servei Català de la Salut i de la Secció catalana de la Societat Espanyola de Farmàcia Familiar i Comunitària, fet que garanteix que el contingut estigui alineat amb la resta d’agents sanitaris i facilita que l’actuació del farmacèutic s’integri en la cogestió de la cronicitat.

Jornades Catalanes sobre la Hipertensió Arterial

El document s’ha presentat el 2 de desembre en el marc de les Jornades Catalanes sobre la Hipertensió Arterial, durant una taula rodona sobre la hipertensió arterial a la farmàcia comunitària en temps de COVID-19.

Guillermo Bagaría, vocal d’Oficina de Farmàcia del COFB, acompanyat d'esquerra a dreta a la presentació de la Guia, per les farmacèutiques Montserrat Iracheta i Andrea Molina i el farmacèutic Salvador Tous.

Guillermo Bagaría, vocal d’Oficina de Farmàcia del COFB, acompanyat d’esquerra a dreta a la presentació de la Guia, per les farmacèutiques Montserrat Iracheta i Andrea Molina i el farmacèutic Salvador Tous.

Al llarg de l’acte, també s’han abordat altres aspectes, com la situació en l’àmbit comunitari on hi ha dificultats pel seguiment de la cronicitat, com per exemple, la hipertensió; la possible integració de l’activitat assistencial de les farmàcies comunitàries amb l’Atenció Primària al voltant de la gestió de la tensió arterial; o la presentació de plataformes de registre d’activitat professional, com és el cas de Farmaserveis, on s’ha posat de manifest la necessitat de comptar amb guies digitalitzades i un repositori segur i interconnectat per tal que la tasca dels professionals sanitaris sigui traçable.

Quins continguts inclou la Guia?

Els continguts de la Guia aborden des de les condicions per la correcta determinació de la pressió arterial i el protocol d’actuació per al seu cribratge, fins les principals activitats de prevenció primària. També posa èmfasi en l’atenció i el seguiment de pacients amb hipertensió arterial diagnosticada, incloent la detecció i resolució de potencials problemes relacionats amb la medicació antihipertensiva, així com també d’aquelles situacions que requereixen d’especial seguiment.

Aquest document pretén, doncs, ser una eina que faciliti actuacions homogènies que posicionin la farmàcia i a tots els farmacèutics que hi treballen com a actors estratègics en l’abordatge de la hipertensió arterial, en col·laboració amb altres professionals sanitaris.

Registre i seguiment de la tensió arterial a través de Farmaserveis

Més enllà de comptar amb protocols consensuats, és important que el seguiment que realitza el farmacèutic al pacient quedi registrat. En aquest sentit, Farmaserveis, la plataforma assistencial de la xarxa de farmàcies de Catalunya, té com a objectiu fer un primer pas en la digitalització de la relació entre el pacient i el professional farmacèutic. Més concretament, Farmaserveis potencia l’activitat professional de la farmàcia comunitària registrant les actuacions a la plataforma i posant en valor la tasca dels farmacèutics al servei de la salut de les persones.

El primer servei que incorpora és el seguiment de la pressió arterial i les funcionalitats que ofereix l’eina són monitoritzar els valors del pacient al llarg del temps; accedir a gràfiques de manera automàtica; compartir els informes amb els metges i els pacients i seguir el protocol consensuat amb el CatSalut.

La importància de la detecció precoç

Segons dades de l’Enquesta de salut de Catalunya, l’any 2016 el 24,2 % de la població de 15 anys en endavant tenia hipertensió (24,1 % els homes i 24,2 % les dones). Això converteix la hipertensió en el problema de salut crònic més freqüent entre la població de 75 anys en endavant, amb un percentatge del 67,9 % (65,2 % dels homes i 69,6 % de les dones).

Davant aquest escenari, és important que la població adulta faci un seguiment regular de la seva pressió arterial, ja que s’ha demostrat que si la hipertensió es detecta precoçment i es tracta adequadament, és possible reduir substancialment la probabilitat de patir un infart de miocardi, un accident vascular cerebral o una malaltia renal. En aquest sentit, els farmacèutics comunitaris, com a agents de proximitat i confiança, en col·laboració amb la resta de professionals sanitaris, poden impactar de forma positiva i significativa en l’efectivitat i seguretat dels tractaments, millorar el control de la malaltia i incrementar la qualitat de vida dels pacients hipertensos.