Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Dermofarmàcia: atenció farmacèutica al pacient oncològic i ús de dermoanalitzadors

11 juny 2015

Tot i els avenços en el tractament del càncer, els efectes secundaris que els pacients que lluiten contra aquesta malaltia poden patir són diversos. Sovint pensem en efectes com nàusees i debilitat, però també es produeixen alteracions de l’aspecte físic pels canvis que els tractaments provoquen en la pell o en els cabells. Els pacients oncològics plantegen alguns dels dubtes que tenen a la farmàcia, no només generals sobre els tractaments i els efectes sistèmics, sinó també sobre quins canvis estètics es produiran i com poden millorar el seu benestar personal.

curs-dermo-abril (1)Si fa uns dies parlàvem al Blog del “curs de maquillatge dermatològic corrector”, el mes d’abril el Col·legi va acollir un altre curs innovador i amb un alt nivell de repercussió en el consell diari a la farmàcia: “Atenció farmacèutica dermatològica al pacient oncològic”. Una formació específica per adquirir els coneixements necessaris dels efectes secundaris cutanis que produeixen els tractaments oncològics i així poder assessorar els pacients de la farmàcia sotmesos a aquests tipus de teràpies i que demanen consell sobre com cuidar la pell i millorar l’aspecte físic.

El consell dermatològic en oncologia és clau per millorar la qualitat de vida dels pacients.

Els alumnes van aprendre quins efectes cutanis produeixen els tractaments oncològics i com alleujar-los. El professorat del curs va estar format per un equip multidisciplinar: Alba Català, dermatòloga de la Clínica Dermatològica Dermik i adjunta de la Clínica Plató; Sonia Fuentes, psicòloga clínica i coordinadora de la Unitat de psico-oncologia de l’ICO de Badalona; Cristina López, farmacèutica i responsable de Formació de Laboratorios Avène, i Montserrat Muñoz, oncòloga i responsable de la Unitat de Patologia Funcional de la Mama de l’Hospital Clínic de Barcelona.

curs-dermo-abril

Núria Bosch, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB

“El càncer es una patologia amb una prevalença que augmenta amb l’edat. El pacient demana informació al farmacèutic qui, per confiança, proximitat i professionalitat, juga un paper clau en seu acompanyament durant tot el procés” explica Núria Bosch, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del Col·legi i coordinadora d’aquesta formació. “Abans, durant i després del procés és molt important cuidar la pell per evitar efectes secundaris dels tractaments i millorar així el seu aspecte, evitar fotosensibilitzacions, aconsellar maquillatges correctors… en definitiva, podem contribuir a mantenir una bona qualitat de vida del pacient”.

El curs ha permès als alumnes saber quins són els efectes secundaris dermatològics dels tractaments més freqüents per poder donar un consell professional acurat. “Un bon consell dermofarmacèutic és fonamental per millorar els resultats terapèutics i l’adherència als tractaments” explica Bosch.

L’ús d’aparells dermoanalitzadors, com a complement a la dispensació de cosmètica i productes dermofarmacèutics, permet fer una recomanació personalitzada amb un valor diferencial per a l’usuari. És una possible àrea d’especialització per a les farmàcies en la dispensació i el consell dermofarmacèutic per mitjà del diagnòstic del tipus de pell, de l’estat fisiològic en què està i també del grau de fotoenvelliment. Gràcies als dermonalaitzadors les farmàcies donen un valor afegit als tractaments dermocosmètics per a les diferents necessitats dels usuaris.

Per conèixer el seu ús i la funcionalitat d’aquest aparells i aprendre a utilitzar-los en situacions concretes, tant per recomanar el tractament més adequat com per fer seguiment dels tractaments dispensats, el Col·legi va organitzar també la formació “Com podem utilitzar els dermoanalitzadors?” que va tenir lloc el 27 d’abril.

curs-dermo-abril (5)

Montserrat Ribó i Marta Sanz

En aquesta formació, Montserrat Ribó, doctora en farmàcia, directora de la Unitat Dermocosmètica i Galènica a l’Institut de Dermatologia I. Umbert i responsable de formulació magistral en una farmàcia comunitària, juntament amb Marta Sanz, farmacèutica i responsable de formació de Microcaya, van repassar en una primera part teòrica els paràmetres a analitzar i, a continuació, van organitzar una part pràctica per conèixer les aplicacions i funcionament d’aquests aparells.

Per Núria Bosch, “la utilització de sistemes d’anàlisis científicament testats pot ser un element diferenciador del consell dermofarmacèutic, ja que permeten oferir seguiment i posar en valor el nostre consell. A la farmàcia és important oferir producte de qualitat, consell professional, i fer un seguiment per garantir la satisfacció del pacient com a eina de fidelització”.

Amb la col·laboració de:

“Atenció farmacèutica dermatològica al pacient oncològic”

avene

“Com podem utilitzar els dermoanalitzadors?”

microcaya