Estàs aquí: Inici > Destacats > El farmacèutic d’Atenció Primària i el seu paper consultor com a expert en el medicament

29 octubre 2013

Al voltant de 70 farmacèutics desenvolupen la seva tasca a l’Atenció Primària a Catalunya, una faceta potser menys coneguda que altres àmbits de la farmàcia. El dia a dia del farmacèutic d’Atenció Primària comporta el contacte directe amb altres professionals sanitaris ja que la seva funció consisteix en assessorar-los i col·laborar amb ells per tal de desenvolupar diferents processos: assistencials, de gestió, de qualitat i seguretat clínica, de coordinació amb altres nivells assistencials, de formació i docència, de recerca, i de gestió dels medicaments per a ús intern dels centres de salut. Roser Vallès, vocal d’Atenció Primària del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, ens ho resumeix al vídeo adjunt i ens comenta també que “ser coneguts i reconeguts” i la consolidació de la figura dins del sistema sanitari és un dels reptes del farmacèutic d’Atenció Primària.

El farmacèutic d’Atenció Primària promou activitats de millora del procés d’utilització i prescripció de medicaments, segons l’evidència científica i amb criteris d’eficiència i seguretat, amb la finalitat d’augmentar la qualitat assistencial i garantir la sostenibilitat en l’ús dels medicaments.

Entre les activitats del farmacèutic d’Atenció Primària hi trobem, per exemple, la promoció i implementació de programes de conciliació de medicaments i d’educació sanitària, l’elaboració de guies de pràctica clínica, l’actualització de bases de dades de medicaments, la promoció de la notificació de reaccions adverses a la medicació, el disseny d’activitats formatives en bases a les necessitats dels professionals sanitaris, l’assessorament en assaigs clínics, etc. La seva tasca comporta l’actualització constant en totes les novetats existents des del punt de vista farmacològic i les noves evidències científiques que poden modificar la terapèutica.

7 Comentaris

1. La vostra tasca és dura, felicitats per la feina i recordar que caldria que comptessiu més amb les farmàcies comunitàries, on hi ha tant bons professionals com vosaltres.

• Gràcies pels teus comentaris i aportacions. Plenament d’acord en què hem de treballar de manera coordinada amb el farmacèutic de Oficina de Farmàcia i de fet en el vídeo justament expliquem una experiència pilot de treball conjunt amb els farmacèutics d’Oficina de Farmàcia en el maneig de la hipertensió. Roser Vallès, vocal d’Atenció Primària del COFB

2. Me parece interesantísimo. Qué hay que hacer para implicarse en esto?.

¿Se remunera?

• Me agrada mucho esta información , como se puede ser parte del grupo de farmacéuticos de atención primaria,
      o participar de sus actividades de formación y actualización. espero recibir vuestra respuesta gracias.

atte. Susana

• Moltes gràcies pels comentaris. El farmacèutic d’atenció primària normalment és un farmacèutic que treballa de manera remunerada en l’àmbit dels centres d’atenció primària desenvolupant les tasques que de forma resumida hem descrit en el vídeo. L’accés al lloc de treball del farmacèutic d’atenció primària es fa a través d’ofertes de treball que ofereixen les diferents entitats proveïdores d’atenció primària. Si ets un farmacèutic amb més ganes de conèixer el que fem, encara que no estiguis desenvolupant la teva tasca professional en aquest àmbit, et pots apuntar a la vocalia d’Atenció Primària del COFB o fer-te soci de la Sociedad Española de Farmacéuticos de Atención Primaria (SEFAP). Roser Vallès, vocal d’Atenció Primària del COFB

• Bon dia, com puc apuntar-me a la vocalia d’Atenció Primària del COFB per conèixer més a fons les tasques que es fan i les possibles ofertes de treball?
          Moltes gràcies.

• Moltes gràcies pel seu interès. Entenem que és un col·legiat que treballa a l’àmbit de l’atenció primària,doncs. La inscripció a una vocalia és un servei gratuït. El col·legiat només ha d’enviar un document on se sol·liciti l’alta a la vocalia d’atenció primària, les seves dades de col·legiat i signat, i enviar aquest document escanejat a secretaria(arroba)cofb.net. Secretaria procedirà a donar-lo d’alta i li donarà resposta.