Estàs aquí: Inici > Destacats > El president del COFB i el CCFC presenta el conveni CCFC-CatSalut al XII Congrés Nacional d’Atenció Farmacèutica

9 novembre 2021

El passat 5 de novembre el president del COFB i el CCFC, Jordi Casas, va presentar en el marc del XVII Congrés Nacional d’Atenció Farmacèutica -organitzat pel Col·legi de Farmacèutics de Saragossa i la Fundació Pharmaceutical Care– el conveni signat el passat mes de febrer entre el CCFC i el CatSalut.

El president de COFB i del CCFC en un moment de la seva intervenció en el marc de la taula rodona "Para con la Administración Sanitaria. Experiencias de éxito de colaboración/implicación en los tres ámbitos de actuación, con la Administración Sanitaria". Foto de: Fundació Pharmaceutical Care (Twitter).
El president de COFB i del CCFC en un moment de la seva intervenció en el marc de la taula rodona “Para con la Administración Sanitaria. Experiencias de éxito de colaboración/implicación en los tres ámbitos de actuación, con la Administración Sanitaria”. [Foto: Fundació Pharmaceutical Care (Twitter)].

Amb el lema “La professió farmacèutica, essencial per al sistema sanitari: Una tasca assistencial des de tres modalitats d’exercici”, el Congrés va tenir lloc els dies 4, 5 i 6 de novembre. Concretament, el president del Col·legi va intervenir durant la taula rodona “Para con la Administración Sanitaria. Experiencias de éxito de colaboración/implicación en los tres ámbitos de actuación, con la Administración Sanitaria”, moderada per Emilia Montagud, patrona de la Fundació Pharmaceutical Care España.

A banda de Jordi Casas, en la taula rodona també van intervenir-hi Carlos Treceño, farmacèutic comunitari de Valladolid, que va centrar-se en el “Treball coordinat i en xarxa de la Xarxa de Farmàcies Sentinella: Resolució de problemes de morbiditat prevenible”; María Jesús Lamas, directora de l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris, que va fer una intervenció titulada “L’AEMPS davant la crisi COVID, lliçons apreses” i Iñaki Betolaza, director de Farmàcia del Departament de Salut va focalitzar la seva exposició en el “Programa de Seguiment Farmacoterapèutic a pacients amb diabetis al País Basc“.

Conveni de col·laboració CCFC-CatSalut

En la seva exposició, el president del COFB i el CCFC va fer referència a l’Atenció Sanitària, entesa com el conjunt dels serveis oferts pels professionals sanitaris (medicina, farmàcia, odontologia, infermeria i afins) que es proporcionen de manera organitzada a l’individu, amb la finalitat de promoure, protegir i restaurar la seva salut.

En aquest sentit, va destacar que entre els principis essencials del “Conveni CatSalut – CCFC” es considera la farmàcia comunitària com a part del sistema sanitari, no com a col·laboradora. També va fer referència a l’èxit de les accions coordinades comptant amb la farmàcia comunitària.

Amb el conveni, doncs, s’estableix el marc de col·laboració per a la implantació i gestió de la cartera de serveis professionals farmacèutics. En segon lloc, es garanteix la coordinació dels diferents nivells assistencials i la cooperació i integració de la farmàcia comunitària com un element bàsic d’atenció sanitària i de proximitat. I, finalment, es concreta l’atenció farmacèutica en la participació activa del farmacèutic, en l’assistència al pacient, i inclou la dispensació el seguiment i el tractament en cooperació amb la resta de professionals sanitaris de tots els nivells assistencials.

De fet, durant la seva intervenció el president del COFB i del CCFC, va destacar que “el conveni també estableix que la integració de les oficines de farmàcia com a part del sistema públic de salut es farà visible per a tot el sistema sanitari i també per a la ciutadania, mitjançant l’adopció per part de les farmàcies de la marca /Salut“. Tal com va exposar Casas “la idea seria que, de la mateixa manera que quan una persona va a una residència o a un centre d’Atenció Primària veu el logotip /Salut, quan entri a una farmàcia també el vegi; amb l’objectiu de mostrar que quan entra a una farmàcia entra en un recurs o un establiment del sistema sanitari català“.

Així mateix, el president del COFB i el CCFC va detallar el plantejament i desenvolupament del conveni i va aclarir que “el fet d’estar integrats o formar part del sistema no vol dir que tots els projectes en tot moment hagin de passar per les farmàcies. En funció dels objectius, pot ser que, territorialment, un projecte interessi que es faci en unes farmàcies i no en unes altres, de la mateixa manera que no tots els hospitals són iguals o no tots els Centres d’Atenció Primària ofereixen els mateixos serveis en tots els moments”.

El president va fer referència als aspectes més destacats del conveni CCFC-CatSalut. [Foto: Fundació Pharmaceutical Care (Twitter)].

Àmbits d’actuació recollits al conveni

El projecte en què es concreta el Conveni estan relacionats amb 3 grans àmbits d’actuació. En primer lloc, la promoció de la salut i prevenció de la malaltia; en segon lloc, l’accessibilitat i coordinació assistencial; en tercer lloc, l’atenció i seguiment farmacoterapèutic a pacients amb malalties cròniques.

Alguns d’aquests projectes que contempla el Conveni ja estan en marxa, com és el cas del Programa de primeres dispensacions, el Programa de cribratge de càncer de còlon i recte i el Programa d’educació sanitària sobre el bon ús dels medicaments. Així mateix, els que encara no ho estan, s’ha establert un sistema de priorització per anar-los desenvolupant progressivament, basat en aspectes operatius i de viabilitat, criteris assistencials, normatius i d’eines de sistemes d’informació.