Estàs aquí: Inici > Notícies farmàcia > Els farmacèutics se sumen a la celebració del Dia Mundial de l’Alzheimer

Els farmacèutics se sumen a la celebració del Dia Mundial de l’Alzheimer

21 setembre 2016

El 21 de setembre és el Dia Mundial de l’Alzheimer, una iniciativa que promou l’Organització Mundial de la Salut (OMS) des de 1994, recolzada per Alzheimer’s Disease Internacional (ADI), que té  per objectiu donar visibilitat i conscienciar a la població d’una malaltia que afecta uns 86.000 catalans i unes 800.000 persones a Espanya, 4,5 milions si tenim en compte els que la pateixen directament i els seus familiars cuidadors, segons dades de la CEAFA (Confederación Española de Asociaciones de Familiares de Personas con Alzheimer y otras Demencias).

En l’àmbit nacional, CEAFA ha decidit donar difusió a aquesta efemèride amb el lema: “El valor del cuidador”. La figura del cuidador familiar d’una persona amb Alzheimer o un altre tipus de demència és, sense cap dubte, un dels protagonistes principals i de major valor que apareixen en l’atenció a qui sofreix directament tant la malaltia com els seus efectes. Amb independència dels canvis o mutacions que experimenta l’estructura familiar i que, previsiblement, seguirà evolucionant, no pot obviar-se el fet que la família continua sent el principal oferent de cures, serveis i atencions a les persones en situació de dependència en general i de les afectades per l’Alzheimer o un altre tipus de demència en particular.

Con “C” de Cuidador – vídeo de la campanya de CEAFA

Cuidadors informals, cuidem-los!

gent-gran-cuidadorsSón les persones que no pertanyen a cap institució sanitària ni social i que tenen cura de persones no autònomes que viuen al seu domicili. A Catalunya, un percentatge del 92% dels cuidadors informals són del nucli familiar, i el 83% són dones. Però en aquest capítol també cal incloure-hi l’ajuda veïnal i d’amistats, ja que moltes vegades la persona amb mancances d’autonomia viu sola i són ells els que fan aquesta funció. Només el 8% dels cuidadors informals pertanyen a institucions sanitàries o socials.

Al nostre web de salut, Farmaceuticonline, trobareu consells pràctics per a les activitats més freqüents dels cuidadors informals, entre d’altra informació d’interès.

Tret de sortida a la iniciativa ‘enMente’ per millorar abordatge de l’Alzheimer des de la farmàcia

enMenteEl Consejo General de Colegios Farmacéuticos, coincidint amb la celebració d’aquest dia mundial, ha engegat la iniciativa enMente, abordatge de la malaltia d’Alzheimer des de la farmàcia comunitària. Aquells farmacèutics interessats en inscriure’s poden fer-ho al seu web (el termini romandrà obert fins al 15 de desembre).

Es tracta d’una acció emmarcada dins d’Hazfarma -un projecte global orientat al desenvolupament dels serveis professionals farmacèutics en la farmàcia comunitària-: el seu objectiu és potenciar el paper del farmacèutic davant situacions de demanda d’informació sobre els possibles indicis de l’Alzheimer que poguessin presentar algunes persones, psicològics i conductuals; identificar, prevenir o monitorar altres problemes de salut associats; possibilitar informació sobre ajudes als pacients i/o cuidadors; així com destacar i incidir en la importància d’informar sobre els medicaments prescrits per optimitzar l’adherència al tractament, entre altres aspectes.

Des del Consell General s’incideix en què el farmacèutic pot col·laborar tant en la detecció precoç, en el suport al cuidador, així com des del servei de seguiment farmacoterapèutic als pacients amb Alzheimer, que solen ser polimedicats, amb l’objectiu d’aconseguir els millors resultats en salut. Una labor, en coordinació amb la resta dels agents sanitaris, orientada a garantir una atenció integrada i integral dels pacients.

Teniu més informació sobre aquest projecte a la nota de premsa del Consejo i a l’espai web Acción 2016-2017: enMente del seu portal.

La demència afecta actualment a més de 47 milions de persones a tot el món, un 60% de les quals viuen en països d’ingressos baixos i mitjans. S’espera que aquesta xifra, a causa de l’envelliment de la població, es tripliqui per 2050. Més informació via OMS.

Més informació:

twitter-LOGO#WorldAlzheimersDay #DiaMundialAlzheimer #DiaMundialdelAlzheimer #conCdeCuidador