Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Farmacèutics hospitalaris s’actualitzen en nutrició artificial

Farmacèutics hospitalaris s’actualitzen en nutrició artificial

15 febrer 2019

El COFB i la Societat Catalana de Farmàcia Clínica (SCFC) han organitzat el curs “Actuació farmacèutica en nutrició artificial”, activitat realitzada a la seu del Col·legi amb el patrocini de Nutricia Advanced Medical Nutrition. Adreçat als farmacèutics d’hospitals, coordinat pel Grup de Nutrició de Farmacèutics d’Hospitals de Catalunya i sota la direcció de Cristina Roure, vocal d’Hospitals del COFB i presidenta de la Societat Catalana de Farmàcia Clínica, el curs tenia el propòsit d’ampliar coneixements i proporcionar habilitats per tal de realitzar intervencions farmacèutiques a l’hora de tractar pacients sotmesos a la nutrició artificial.

Actuació farmacèutica en nutrició artificial

En el camp de la nutrició artificial és clau la intervenció farmacèutica adequada i el coneixement sobre la nutrició clínica orientada a prevenir i tractar la desnutrició en diversos processos patològics. Per aquest fet, el curs s’ha organitzat en forma de taller d’intervenció farmacèutica al pacient amb nutrició artificial amb la finalitat d’obtenir un coneixement exhaustiu de l’estat actual de la recerca i la pràctica professional, i repassar els fonaments de la nutrició artificial en diversos àmbits d’actuació.

Maria Teresa Miana, farmacèutica adjunta, Hospital Clínic de Barcelona, en un moment de la seva intervenció durant el curs "Actuació farmacèutica en Nutrició Artificial"

Maria Teresa Miana, farmacèutica adjunta de l’Hospital Clínic de Barcelona, en un moment de la seva intervenció durant el curs.

El taller s’ha dividit en quatre sessions que han inclòs presentacions teòriques i estudis de casos clínics. A la primera sessió es va parlar sobre el suport nutricional en els trastorns de l’equilibri hidroelectrolític: fluïdoteràpia; a la segona, sobre la síndrome de l’intestí curt; a la tercera es va exposar el suport nutricional en el pacient oncològic; i a la quarta, les interaccions entre el fàrmac-nutrient en el pacient ancià, així com la nutrició en l’ancià fràgil.

Equip docent

• Daniel Cardona, farmacèutic adjunt, Hospital de la Santa Creu i Sant Pau
  • Jordi Fernández, farmacèutic adjunt, Centro Médico Teknon, Barcelona
  • Elisabet Leiva, farmacèutica adjunta, Hospital Universitari de Bellvitge, L’Hospitalet de Llobregat
  • Eva Martínez, farmacèutica adjunta, Corporació Salut Maresme i la Selva
  • Maria Teresa Miana, farmacèutica adjunta, Hospital Clínic de Barcelona
  • Núria Miserachs, farmacèutica adjunta, Fundació Hospital de l’Esperit Sant, Santa Coloma de Gramenet
  • Nieves Muro, farmacèutica adjunta, Badalona Serveis Assistencials
  • Cristina Cardells, farmacèutica adjunta, Hospital Comarcal de l’Alt Penedès
  • Miquel Villaronga, farmacèutic adjunt, Hospital Sant Joan de Déu, Esplugues de Llobregat

Amb la coordinació del Grup de Nutrició de Farmacèutics d’Hospitals de Catalunya.

Eva Martínez, farmacèutica adjunta, Corporació Salut Maresme i la Selva, en un moment de la seva docència durant el curs “Actuació farmacèutica en Nutrició Artificial”

Eva Martínez, farmacèutica adjunta de la Corporació Salut Maresme i la Selva, en un moment de la seva docència durant el curs.

Valoració global del curs

Cristina Roure, vocal d’Hospitals del COFB i presidenta de la Societat Catalana de Farmàcia Clínica, va fer una valoració positiva de les quatre jornades.

D’una banda, destaca que “el curs ha permès  aprofundir i actualitzar els coneixements dels farmacèutics que es volen especialitzar en l’àrea del suport nutricional del pacient amb patologies com la síndrome d’intestí curt o el pacient oncològic (estat nutricional i la rellevància de les interaccions entre aliments i medicació quimioteràpica) o altres més genèriques però, que afecten un gran nombre dels pacients hospitalitzats, com els trastorns de l’equilibri hidroelectrolític i les característiques especials de l’ancià fràgil”.

De l’altra, senyala que “les sessions s’han desenvolupat en una primera part teòrica i amb la resolució de casos clínics amb el suport del Kahoot, eina que ha permès un aprenentatge més amè i divertit”.

Amb el patrocini de:

Altres publicacions relacionades: