Estàs aquí: Inici > Destacats > Farmacèutics i òptics optometristes treballaran conjuntament fent educació sanitària sobre protecció solar de la pell i els ulls

18 maig 2021

A partir d’avui, i fins al 31 d’agost, farmàcies de les províncies de Barcelona i Girona i òptiques de tot Catalunya adherides a la campanya –més de 600 en total- treballaran conjuntament fent educació sanitària a la població sobre com protegir-se del sol adequadament. Ho faran en el marc de la campanya “La pell, mira-te-la amb bons ulls”, impulsada pel Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, el Col·legi Oficial d’Òptics Optometristes de Catalunya, l’Hospital Clínic de Barcelona i el Col·legi de Farmacèutics de Girona, amb el patrocini de Brill Pharma i La Roche-Posay.

Es tracta d’una iniciativa inèdita, ja que és la primera vegada que farmacèutics i òptics optometristes col·laboraran per incidir en la importància d’adquirir uns bons hàbits de protecció solar. L’objectiu és evitar els efectes perjudicials que la radiació solar pot exercir sobre la nostra pell i sobre els nostres ulls posant l’èmfasi en la prevenció, ja que la major part dels càncers de pell i de problemes oculars relacionats amb el sol són causats per l’exposició solar durant la infantesa.

Marta Alcalde, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB i Alfons Bielsa, president del COOOC.

Els materials de la campanya

Per poder oferir aquest consell sanitari, a més d’haver-se format prèviament en aquest camp, farmacèutics i òptics optometristes comptaran amb l’ajuda d’un fulletó que proporcionaran a l’usuari.

Més concretament, el fulletó es divideix en 3 grans apartats. En primer lloc, dona resposta a quins efectes té la llum solar en la pell i els ulls i detalla quins factors afecten la intensitat solar.

En segon lloc, aborda què s’ha de fer per protegir la pell i els ulls del sol. Aquí és clau, d’una banda, saber escollir el protector solar més adient a la teva pell i la teva activitat, interpretar correctament la informació que apareix a l’envàs i aplicar la quantitat suficient a totes les zones exposades. D’altra banda, utilitzar ulleres de sol homologades que compleixin criteris de qualitat i que s’adaptin a la teva activitat, tenint en compte, alhora, una sèrie de consells perquè no es facin malbé.

En tercer lloc, sota el paraigua “Sabies que…?”, recull un seguit de qüestions al voltant de la protecció solar. Algunes de les dades que apareixen són que les persones que tenen més de 20 pigues entre els 2 braços són més vulnerables a tenir melanoma; el 76% de les persones que prenen medicaments fotosensibilitzants no es posen protecció solar sempre; i les persones de pell i ulls clars són més vulnerables a la radiació solar.

Més enllà d’aquest fulletó, les farmàcies i òptiques adherides estaran identificades amb un pòster, i els professionals que hi participen duran una xapa amb el lema i la imatge de la campanya.

Farmacèutics i òptics optometristes faran arribar a la ciutadania missatges basats en la prevenció.

Farmacèutics i òptics optometristes, professionals sanitaris altament accessibles per a la ciutadania

El fet que la campanya l’impulsin dues professions sanitàries (farmacèutics i òptics optometristes) altament accessibles per a la ciutadania, que són la primera porta d’accés al sistema sanitari, és molt significatiu per fer arribar a la ciutadania els missatges d’educació sanitària basats en la prevenció.

Valoració de les vocals de Dermofarmàcia del COFB i el COFGi

Marta Alcalde, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del COFB, destaca que “en la campanya que avui posem en marxa, farmacèutics i òptics optometristes treballarem conjuntament fent educació sanitària per tal d’evitar tots els efectes perjudicials que la radiació solar pot exercir tant sobre la nostra pell com sobre els nostres ulls”. “La campanya neix de les ganes de col·laborar de farmacèutics i òptics optometristes, amb l’objectiu d’explicar com hem d’escollir el protector solar i les ulleres de sol més adequades a les nostres necessitats i, alhora, recordar com ens hem d’aplicar el protector i com ho hem de fer per mantenir les ulleres de sol en bon estat”.

Marina Noguer, vocal d’Òptica i Dermofarmàcia del COFGi, afegeix que “des de les farmàcies detectem que, de vegades, hi ha usuaris que no saben ben bé com aplicar-se el protector solar i que hi ha molts dubtes. Igualment, pel que fa a la visió, detectem que la gent té poca consciència de l’impacte de la radiació solar sobre el sistema visual”.

Valoració del president del COOOC i del coordinador del grup de melanoma a l’Hospital Clínic

Alfons Bielsa, president del COOOC, recorda la importància de la utilització de les ulleres de sol per protegir-nos de la radiació solar, sobretot en els infants, ja que “el 98% dels nens no en porten, malgrat que els seus ulls són 6 vegades més sensibles i fràgils que els ulls d’un adult”. També afegeix que els teixits dels ulls són 20 vegades més sensibles als efectes de les radiacions solars que els teixits de la pell i apunta que “tant òptics optometristes com farmacèutics són professionals sanitaris altament accessibles per part de la ciutadania, que poden aconsellar i resoldre dubtes sobre salut ocular i salut general, respectivament”.

Josep Malvehy, coordinador del grup de melanoma a l’Hospital Clínic de Barcelona, valora molt positivament la campanya, ja que “cada any des del món de la dermatologia i el càncer de pell és molt important renovar la informació i l’educació sanitària a la població sobre protecció solar”. També recorda que “si hi ha alguna lesió sospitosa a la pell, és important consultar a un metge”.

Organitzat conjuntament amb:

Amb el patrocini de: