Estàs aquí: Inici > Destacats > Formació sobre teràpia inhalada dirigida a farmacèutics d’Atenció Primària

Formació sobre teràpia inhalada dirigida a farmacèutics d’Atenció Primària

22 octubre 2019

El passat 7 d’octubre va tenir lloc al COFB el curs “Teràpia inhalada”, dirigit a farmacèutics d’Atenció Primària. Coordinat per la vocal d’Atenció Primària del COFB, Roser Vallès, la formació va anar a càrrec de Jordi Giner, infermer del Departament de Pneumologia de l’Hospital de Sant Pau i Montse Torrejón, infermera de l’Hospital de Sant Pau.

Un moment de la formació "Teràpia inhalada" al Col·legi de Farmacèutics de Barcelona.

Un moment de la formació “Teràpia inhalada” al Col·legi de Farmacèutics de Barcelona.

Programa del curs

El programa del curs plantejava una introducció a la teràpia inhalada així com les seves bases, els dispositius utilitzats i la tècnica d’utilització. També va haver-hi una part pràctica d’utilització dels dispositius, una sessió teoricopràctica sobre com ensenyar i controlar la tècnica d’inhalació i, finalment, es va tractar l’adhesió a la teràpia inhalada.

El punt de partida va ser la Guía Española para el manejo del asma i els diversos apartats en què es divideix: introducció a l’asma, diagnòstic, tractament, exacerbació asmàtica, tractament de l’asma del nen, rinitis i poliposi nasal, coincidència d’asma i MPOC (malaltia pulmonar obstructiva crònica) i asma greu no controlat (AGNC).

Quins objectius tenia la formació?

La formació tenia per objectius assimilar les tècniques d’utilització i funcionament dels diferents dispositius i equips d’administració de medicaments per via inhalatòria per millorar la pràctica del pacient.

Durant la formació també es van impartir coneixements pràctics relacionats amb l'ús dels inhaladors.

Durant la formació també es van impartir coneixements pràctics relacionats amb l’ús dels inhaladors.

Prevalença de l’asma, relació amb la rinitis i casos especials

La prevalença de l’asma a Espanya ha anat en augment per problemes mediambientals i té una alta variabilitat alta en funció dels factors genètics, mediambientals, organitzatiu-assistencials i poblacionals. També té una alta prevalença en nens i adolescents.

La rinitis es defineix com un procés inflamatori entre la mucosa nasal que cursa amb rinorrea anterior o posterior, esternuts, congestió nasal i/o picor al nas durant dos o més dies consecutius i més d’una hora la majoria dels dies. De les no infeccioses, la més freqüent és la rinitis al·lèrgica, que acostuma a associar-se a conjuntivitis i asma i la prevalença de la qual se situa al voltant del 21,5%.

Segons la Guía Española para el manejo del asma, l’asma és una malaltia inflamatòria crònica de les vies respiratòries en les causes de la qual intervenen diverses cèl·lules i mediadors de la inflamació.

Condicionada en part per factors genètics, cursa amb hiperresposta bronquial i una obstrucció variable del flux aeri, total o parcialment reversible, sigui per l’acció medicamentosa o espontàniament.

Pel que fa a la relació entre rinitis i asma, es va apuntar que la prevalença de l’asma en subjectes amb rinitis al·lèrgica (RA) és molt més alta que en la població general (5%). Gairebé la meitat dels pacients amb rinitis al·lèrgica tenen asma.

Finalment, un altre punt que es va abordar va ser l’asma en circumstàncies especials com pot ser durant l’embaràs o quan té relació amb el lloc de treball.

Amb el patrocini de: