Estàs aquí: Inici > Destacats > Higiene íntima i salut sexual de la dona. Molt per aportar des de les farmàcies

Higiene íntima i salut sexual de la dona. Molt per aportar des de les farmàcies

13 març 2019

Article de Marta Alcalde, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona

“Tots els professionals sanitaris, ginecòlegs, metges d’atenció primària, infermers, farmacèutics, etc. tenim una tasca molt important a l’hora de proporcionar informació als pacients i ajudar a resoldre aquests problemes que afecten el seu confort i salut sexual i que si inicialment no es tracten de la manera adequada, poden arribar a desencadenar problemes més greus.”

L’estudi CLOSER (CLarifying Vaginal Atrophy’s Impact On SEx and Relationships) va concloure que l’atròfia vaginal post menopausa (definida com una condició crònica amb símptomes que inclouen sequedat vaginal, dolor, irritació, picor i dolor durant el coit) té un impacte en aspectes físics i emocionals de les relacions entre les dones post menopàusiques i els seus companys.

Segons la investigació, en què es va enquestar 4.100 dones i 4.100 homes de països com el Regne Unit, Finlàndia, Noruega, Suècia, Dinamarca,  Itàlia, França, Canadà i els Estats Units, els principals efectes de l’atròfia vaginal implicarien:

• Tenir relacions sexuals menys sovint (dones 58%, homes 61%)
  • Menys satisfacció sexual (dones 49%, homes 28%)
  • Posposar la pràctica de sexe (dones 35%, homes 61%)

D’altra banda, evitar la intimitat s’atribuïa al sexe dolorós (dones 55%, homes 61%) i a una reducció del desig sexual (dones 46%, homes 43%). Els resultats obtinguts, per tant, animen a dur a terme una comunicació més oberta sobre l’atròfia vaginal entre les parelles i els seus professionals sanitaris.

Marta Alcalde, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, autora d'aquest article

Marta Alcalde, vocal de Dermofarmàcia i Productes Sanitaris del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, autora d’aquest article.

Dades com les exposades anteriorment ressalten la importància de visibilitzar els problemes de salut relacionats amb la sexualitat i estats fisiològics com la menopausa i posa damunt la taula la importància de deixar de banda tabústreballar per potenciar la comunicació dels pacients amb els professionals sanitaris. Un aspecte que és clau, també, en l’actuació farmacèutica.

Consultes en augment a les oficines de farmàcia

De fet, actualment, el nombre de consultes a les oficines de farmàcia relacionades amb temes de salut sexual i higiene íntima de la dona ha anat en augment. Tot i que aquests problemes no són nous i en molts casos deriven de canvis fisiològics en el mateix cos de la dona, les consultes es fan més freqüents segurament per les modificacions i repercussions que poden originar en la qualitat de vida de les dones afectades.

Un millor coneixement del seu propi cos i una major preocupació en tot el que està relacionat amb la seva sexualitat, associat a una obertura i canvi de mentalitat de la societat actual -on s’han deixat de tractar com a temes tabús i s’intenta donar normalitat a l’hora d’abordar aquestes preocupacions- poden ser els responsables d’aquest augment de consultes.

Tots els professionals sanitaris, ginecòlegs, metges d’atenció primària, infermers, farmacèutics, etc. tenim una tasca molt important a l’hora de proporcionar informació als pacients i ajudar a resoldre aquests problemes que afecten el seu confort i salut sexual i que si inicialment no es tracten de la manera adequada, poden arribar a desencadenar problemes més greus.

El paper del farmacèutic

Els motius de consulta a la farmàcia són molt diversos, a vegades van lligats a estats fisiològics de la dona com la menopausa, on es produeix una disminució del nivell d’estrògens i això comporta una sèrie de manifestacions com la sequedat o la manca de lubricació. Altres vegades, les consultes poden anar lligades al consum previ de determinats fàrmacs on es modifiquen les condicions fisiològiques de les mucoses i això es tradueix en un augment de la susceptibilitat a patir determinades malalties i, finalment, en altres ocasions, les consultes poden ser conseqüència de malalties o hàbits que comporten una simptomatologia associada.

Sigui com sigui, els farmacèutics comunitaris han de tenir molt clar en quins casos és necessari un diagnòstic mèdic i en quines situacions poden resoldre les consultes amb productes d’indicació farmacèutica, d’higiene específica i altres coadjuvants complementaris, sense oblidar tots aquells altres consells sobre hàbits saludables que han d’acompanyar sempre la seva intervenció i que també contribueixen a una millora de l’adherència dels tractaments i, en conseqüència, a una major recuperació de la persona afectada.