Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Jornada formativa sobre probiòtics i immunitat

Jornada formativa sobre probiòtics i immunitat

8 gener 2015

cofb.141127-42

S’anomenen probiòtics a aquells microorganismes vius (bactèries, fongs etc.) que a l’administrar-se en una quantitat i manera adequades confereixen un benefici a la salut de l’individu. Les espècies més utilitzades són: Lactobacillus, Bifidobacterium, el llevat Saccharomyces boulardi i algunes espècies de Escherichia coli i bacilli. Els probiòtics poden incorporar-se a un ampli ventall de productes, tant en aliments, com en medicaments i suplements dietètics. Les formes més comunes per a l’administració de probiòtics són els productes làctics i els aliments amb probiòtics afegits, però també hi ha al mercat comprimits, càpsules i sobres que contenen microorganismes en forma liofilitzada.

Per saber-ne més sobre els probiòtics i la seva utilitat, la Sociedad Española de Probióticos y Prebióticos (SEPyP), conjuntament amb el Col·legi, van organitzar la sessió informativa “Probiòtics i immunitat” que va tenir lloc el 27 de novembre a la sala d’actes del COFB. Aquesta era la tercera jornada formativa dirigida a farmacèutics, després de passar per Valencia i Madrid. L’objectiu d’aquestes sessions era oferir coneixements bàsics sobre la microbiota intestinal, la relació dels probiòtics amb la immunitat, així com les seves aplicacions clíniques.

La conferència va començar amb la intervenció de Francisco Guarner, gastroenteròleg, membre del Grup de Fisiologia i Fisiopatologia Digestiva del Vall d’Hebron Institut de Recerca (VHIR) i president de la Sociedad Española de Probióticos y prebióticos, que va parlar de la microbiota intestinal, probiòtics i prebiòtics. El va seguir Ascensión Marcos, farmacèutica,  membre del Instituto de Ciencia y Tecnología de los Alimentos y Nutrición (ICTAN-CSIC) i vicepresidenta de la Sociedad Española de Probióticos y Prebióticos (SEPyP), que va centrar la seva presentació ens els probiòtics i la immunitat. I, per acabar la part teòrica, el gastroenteròleg de l’Hospital General Universitario Gregorio Marañón, Guillermo Álvarez-Calatayud, va explicar als assistents quines aplicacions clíniques tenen els probiòtics.

cofb.141127-24

D’esquerra a dreta: Francisco Guarner, Anna Bach, Ascensión Marcos i Guillermo Álvarez-Calatayud

El segon bloc va estar destinat a presentar comunicacions orals i científiques, i va anar a càrrec de laboratoris i companyies comercialitzadores de probiòtics i prebiòtics, que van estar convidats a explicar els seus productes davant de molts farmacèutics, amb la finalitat de complimentar la part teòrica prèvia.

Va presentar l’acte Anna Bach, vocal d’Alimentació i Nutrició del COFB.

El Col·legi aposta per la formació en probiòtics i això ho demostren les set edicions del curs online d’Àgora sobre Probiòtics: usos i indicacions a l’aparell digestiu pel que han passat més de 3.500 professionals.

Documents d’interès:

Amb la col·laboració de: