Estàs aquí: Inici > Món col·legial > La farmàcia comunitària aprofundeix coneixements en el Pla de Salut

La farmàcia comunitària aprofundeix coneixements en el Pla de Salut

17 agost 2015

El Pla de Salut 2011-2015 és el document estratègic que articula la reforma del sistema sanitari català per donar resposta a les noves necessitats socials del país, estableix els objectius de salut i concreta les accions prioritàries a dur a terme per afrontar les necessitats detectades, com ara l’envelliment de la població i els hàbits de vida poc saludables que comporten l’aparició de malalties com la diabetis, el càncer, la insuficiència cardíaca i respiratòria i la resta de malalties cròniques més comunes. Les línies estratègiques d’aquest pla inclouen la implicació del farmacèutic en aquelles funcions assistencials que es poden fer des de la farmàcia i que tenen a veure amb les patologies i els tipus de malalts que les presenten.

Amb l’objectiu de revisar i aprofundir en el coneixement dels principals grups estratègics del Pla i formar els farmacèutics per millorar el desenvolupament de l’atenció farmacèutica i la intervenció pràctica assistencial en les patologies cròniques més freqüents (MPOC, diabetis mellitus i insuficiència cardíaca), el Col·legi va organitzar el curs “Les línies estratègiques del Pla de Salut: implicacions de la farmàcia comunitària”, que va tenir lloc entre els mesos d’abril i juny.

formacio-Pla-de-Salut (2)

“En el Pla de Salut 2011-2015, la Generalitat definia quins eren els problemes de salut que calia afrontar de forma prioritària des del Sistema Sanitari i quines havien de ser les estratègies per fer-ho, amb la implicació del farmacèutic” explica Mercè Barau, vocal de la Junta de Govern del COFB i coordinadora de la formació. “Des de la farmàcia es pot jugar un paper clau en la prevenció i el tractament de les malalties cròniques més comunes i, per això, és imprescindible que el farmacèutic estigui ben format per fer-ne el seguiment. En aquest context va néixer el curs”.

A la formació, adreçada a farmacèutics comunitaris familiaritzats amb l’atenció farmacèutica, cada tema tenia una sessió teòrica i un taller pràctic. Les sessions teòriques estaven dedicades a contextualitzar cada patologia i a fer una actualització dels tractaments disponibles, i els tallers, a repassar el maneig d’inhaladors, la insulinització i diferents tècniques de monitorització de la pressió arterial.

formacio-Pla-de-Salut (1)

Diego Castillo, de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, en una de les sessions del curs

L’equip docent va estar format per Diego Castillo, pneumòleg del Servei de Pneumologia de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau; Josep Franch, metge d’atenció primària del CAP Raval sud i professor associat del Departament de Medicina de la UB, Jordi Giner, infermer del Departament de Pneumologia de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau; Montse Iracheta, farmacèutica comunitària de Santa Coloma de Gramenet i vocal de la l’executiva catalana de la SEFAC; Margarida Jansà, infermera educadora del Servei d’Endocrinologia de l’Hospital Clínic i Universitari de Barcelona; Josep Maria Verdú, metge de família del CAP Sant Martí i professor associat de Medicina de la UAB; i Mercè Vidal, infermera educadora del Servei d’Endocrinologia de l’Hospital Clínic i Universitari de Barcelona.

Està prevista una nova edició del curs amb places limitades. En breu s’obriran les inscripcions a l’apartat de cursos del web institucional (via www.cofb.org).

Potser també t’interessa: Participació activa del farmacèutic en el Pla de Salut de Catalunya (Blog)

Amb la col·laboració de:

esteve