Estàs aquí: Inici > Destacats > Més d’un milió de visites evitades als centres sanitaris gràcies a la recepta electrònica

Més d’un milió de visites evitades als centres sanitaris gràcies a la recepta electrònica

13 maig 2020

Més d’un milió de pacients que requereixen una medicació específica l’han pogut recollir sense necessitat d’anar al centre d’atenció primària. La nova mesura, instaurada des del Servei Català de la Salut des del passat 18 de març i en coordinació amb el Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya, permet que l’usuari pugui anar directament a la farmàcia amb o sense el pla de medicació, ja que se li tramita mitjançant la recepta electrònica. “No n’hi havia prou amb augmentar les visites telefòniques i les e-consultes per part dels metges si després fèiem que el pacient anés a l’ambulatori a buscar el paper”, detalla Caridad Pontes, cap de la Gerència del Medicament del Servei Català de la Salut”. Pontes també exposa que buidar aquests centres és una de les claus per evitar nous brots de contagi.

Gestions de la farmàcia al voltant del Pla de Medicació 

L’increment de visites a les oficines de farmàcia ha estat exponencial. En poc més d’un mes i mig, s’han reimprès més de 693.000 plans de medicació vigents a la mateixa farmàcia, atès que els pacients no portaven el paper, i gairebé 500.000 plans addicionals d’usuaris que se’ls havia fet canvis a la medicació. En tots aquests casos s’ha estalviat el desplaçament al centre de salut per anar a buscar una còpia actualitzada.

D’altra banda, i sent alhora una altra mesura excepcional, s’ha permès que els pacients crònics amb prescripcions de llarga durada, i que requerien renovar-la, se’ls pugui continuar dispensant els tractaments sense necessitat d’anar al CAP. En aquest sentit, són més de 66.000 pacients els que han visitat directament les farmàcies. Tot i això, Pontes assegura que en les properes setmanes aquest col·lectiu que presenta un pla caducat caldrà que torni al metge per poder-lo renovar. Aquesta medicació requereix que es revisi per un especialista, ja que aquest determinarà la necessitat, o no, de fer algun canvi de tractament.

Què suposa aquesta mesura?

La mesura permet que el farmacèutic pugui consultar la medicació del pacient a partir de la targeta sanitària i pugui dispensar gràcies a la recepta electrònica. “Aquest és un clar exemple de com la farmàcia s’ha implicat activament, en coordinació amb l’administració, per a donar solucions als reptes que planteja l’actual crisi sanitària ocasionada per la COVID-19”, explica Jordi de Dalmases, president del Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya. “Un cop més, els farmacèutics hem demostrat la important tasca que podem fer en benefici dels pacients col·laborant amb la resta d’agents sanitaris, tot plegat, acompanyat d’eines tecnològiques que ja estàvem acostumats a utilitzar diàriament, el sistema de recepta electrònica, i que demostra la fortalesa de la xarxa de farmàcies a Catalunya”, afegeix.

Circuits excepcionals des de la farmàcia

En aquest vídeo, Jordi Casas, secretari de la Junta del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, detalla la sèrie de circuits excepcionals que s’han activat des de les farmàcies i que han evitat fins a 1.000.000 de desplaçaments als Centres d’Atenció Primària, per tal de fer front a la situació provocada per la COVID-19 .

Per la seva banda, Pontes destaca que s’ha aconseguit “donar una resposta ràpida” a aquesta necessitat que requeria la crisi actual i, recalca que es tracta “d’una mesura excepcional” que caldrà revertir quan acabi la crisi, ja que la normativa vigent encara es basa en l’ús de paper. No obstant, “hem accelerat la implementació provisional d’un camí que ja estàvem explorant per a optimitzar processos i reduir l’ús del paper, i en el que continuarem treballant per a permetre’n la consolidació”, recalca la gerent. Pontes també recorda que aquesta resposta immediata ha estat possible gràcies al fet que “la recepta electrònica a Catalunya està molt ben consolidada, i funciona molt bé”.

Noves maneres de treballar: potenciar les consultes telemàtiques

La pandèmia ha obligat a desenvolupar noves maneres de treballar i potenciar les consultes telemàtiques. “La crisi per la COVID-19 ha impulsat projectes que, si bé ja estaven previstos, en aquests moments ha obligat a accelerar per donar una resposta a les necessitats actuals”, detalla Jaume Benavent, referent d’atenció primària i salut comunitària en l’Àrea Assistencial del Servei Català de la Salut. Benavent concreta que aquestes mesures s’han pres sobretot per evitar els desplaçaments innecessaris, però també serviran en un futur per a facilitar i disminuir la burocràcia d’aquests tràmits.

Segons Benavent, “el pla de medicació en paper continuarà sent una eina bàsica per a molts pacients, és evident, però la consolidació ràpida de formats digitals no tindrà marxa enrere i aconseguirà estalviar temps de pacients i professionals”.

Altres publicacions d’interès:

Deixa un Comentari

Els comentaris es moderaran. És necessària la identificació de l’autor (nom, cognom i correu electrònic tot i que l’adreça no es publicarà) i que el contingut es refereixi a la temàtica del post. Seran eliminats els comentaris difamatoris o que utilitzin un llenguatge ofensiu.

*

Torna a Dalt
Avís Legal