Estàs aquí: Inici > Destacats > Programa de Càncer de Còlon i Recte a Barcelona. Balanç de 10 anys d’un projecte consolidat

8 gener 2020

Article de Jordi de Dalmases, president del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona.

“El Programa de Detecció Precoç de Càncer de Còlon i Recte ha suposat una de les millors activitats que hem desenvolupat en la prevenció de la malaltia, i en el conjunt del que representa la farmàcia assistencial que impulsem diàriament i que creiem que és per on hem d’encaminar el futur de la nostra professió”

Aquest mes de desembre va fer 10 anys que vam iniciar el Programa de detecció precoç de càncer de còlon i recte, una efemèride que ens omple d’alegria i ens fa molta il·lusió poder compartir amb tots vosaltres. Si fa una dècada tot just començàvem des de zero, amb una prova pilot per davant i molta feina per fer, avui ens trobem davant un projecte consolidat, que hem aconseguit concertar amb el Departament de Salut i, el més important, hem demostrat que el model organitzatiu que implica les farmàcies comunitàries és exitós i fonamental per apropar a la població eines de cribratge oportunista del càncer colorectal.

Per comprovar-ho, només cal fer una mirada ràpida a tots els resultats aconseguits. Durant aquest període, s’han realitzat més de 575.000 proves de sang oculta en femta que han permès diagnosticar prop de 1.300 càncers invasius i extirpar pòlips amb potencial de malignització en 15.500 persones, de les quals el 64% són de risc intermedi o alt. I, en conjunt, s’han enviat prop d’1,4 milions d’invitacions personals a més de 566.000 persones.

Un moment de la intervenció de Jordi de Dalmases, president del COFB i del CCFC, durant la jornada que celebrava els 10 anys del començament del Programa de Detecció Precoç de Càncer de Còlon i Recte a la ciutat de Barcelona.

Però més enllà de fer balanç de les fites aconseguides, amb aquest escrit vull donar-vos les GRÀCIES. Agraeixo, sincerament, la feina de tots els farmacèutics i farmacèutiques que us vau posar a treballar en un inici de manera totalment altruista i que vau lluitar i dedicar-hi moltes hores perquè el projecte tirés endavant. També la feina de tots aquells que us heu anat incorporant després per donar continuïtat al cribratge i aportar el vostre granet de sorra. Sense tots vosaltres no hauria estat possible arribar a on som avui i, sens dubte, tenim molts motius per pronunciar ben alt la paraula ORGULL.

Us encoratjo a seguir contribuint incansablement a l’impuls d’aquest projecte, que sempre hem vist com una gran oportunitat pel reconeixement de la tasca assistencial del farmacèutic. Dins d’aquest àmbit, ha suposat una de les millors activitats que hem desenvolupat en la prevenció de la malaltia i en el conjunt del que representa la farmàcia assistencial que impulsem diàriament i que creiem que és per on hem d’encaminar el futur de la nostra professió.

Amb la mirada posada cap a la pròxima dècada del Programa, cal fixar-nos nous reptes que, de ben segur, assolirem si treballem com ho hem fet fins ara, unint els esforços de tots els agents sanitaris per millorar el que ha de ser sempre la nostra prioritat: la salut i el benestar de les persones.

10 anys liderant, fent equip, innovant, sumant, somiant…

Vídeo realitzat amb motiu de la celebració dels 10 anys a la ciutat de Barcelona del Programa de Detecció Precoç de Càncer de Còlon i Recte (PDPCCR), que està impulsat pel Departament de Salut, liderat per l’Hospital Clínic i l’Hospital del Mar, i compta amb la col·laboració del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB).

La peça recull el testimoni de l’equip humà que ha treballat al llarg d’aquesta dècada per impulsar el programa de cribratge. Membres de la Junta i tècnics del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona i el Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya, farmacèutics que hi participen i representants del sector de la distribució fan balanç d’aquests 10 anys i comparteixen la seva visió sobre passat, present i futur d’un programa que ha contribuït a enfortir la farmàcia assistencial i, sobretot, la qualitat de vida de la població.