Estàs aquí: Inici > Recomanacions del farmacèutic > Recomanacions: informació disponible a les farmàcies sobre el virus Zika

Recomanacions: informació disponible a les farmàcies sobre el virus Zika

28 juny 2016

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha declarat el brot per virus Zika emergència mundial i, davant aquesta nova alerta sanitària, al febrer us vam explicar que les farmàcies disposen d’un informe tècnic -elaborat pel Consejo General de Colegios Oficiales de Farmacéuticos- per proporcionar informació científica i objectiva a la ciutadania. De cara a les vacances d’estiu, us informem de les novetats relacionades amb aquesta epidèmia.

zika_embarA banda d’aquesta informació, el Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya i el Departament de Salut han posat a disposició de les farmàcies la videocàpsula “El virus de Zika i la dona embarassada” -que també s’emet per les pantalles dels centres sanitaris- amb l’objectiu d’informar i difondre les principals recomanacions per a aquest col·lectiu, el més sensible per la possibilitat de transmetre la infecció al fetus, així com el full amb les recomanacions per als viatgers a països amb transmissió autòctona de febre de Zika.

Recomanacions per als viatgers a països amb transmissió autòctona de febre de Zika que podeu trobar a les farmàcies i al web de Salut:

Actualment hi ha actiu un brot de febre de Zika a la zona de les Amèriques i el Pacífic Sud, que s’ha anat propagant a més de 45 països atès que els mosquits vectors es troben distribuïts àmpliament en aquestes zones geogràfiques.

virus-zika (2)Només una de cada quatre persones desenvolupa els símptomes de la infecció. El quadre clínic que produeix és habitualment de caràcter lleu. La febre moderada i l’exantema (erupció a la pell) en són els símptomes més freqüents. Poden anar acompanyats de conjuntivitis, dolor muscular o de les articulacions, o malestar general que poden durar entre 3 i 12 dies després de la picada del mosquit infectat. En alguns dels països amb brots epidèmics s’ha observat un augment d’algunes complicacions neurològiques, com n’és la síndrome de Guillain-Barré així com afectacions neurològiques en nounats de mares infectades durant l’embaràs.

No es disposa de tractament específic per a la infecció i, per tant, el tractament consisteix a mitigar-ne els símptomes.

En el cas de les dones embarassades i de dones que estiguin pensant quedar embarassades, es recomana que evitin viatjar a països amb risc de contagi de Zika fins a després de l’embaràs per la possibilitat de transmissió al fetus en cas de contraure la infecció. En cas que la dona embarassada no pugui posposar el viatge és important que abans parli amb el professional de salut i en segueixin les recomanacions sobre l’ús de repel·lents i altres mesures preventives. En el cas que sigui la parella sexual la que ha viatjat a algun d’aquests països, cal utilitzar preservatiu durant tot l’embaràs. Si es tracta d’una dona que està pensant quedar embarassada i ella o la seva parella sexual ha viatjat recentment a algun dels països afectats, cal que parli abans amb el professional de salut que l’informarà del període d’espera aconsellat per evitar riscos.

Això no obstant, si una dona embarassada ha viatjat a algun d’aquests països, al seu retorn ha de contactar amb el seu professional de salut que li farà una analítica per detectar o descartar la infecció. La prevenció per a les persones que viatgin a zones en les quals actualment és present la febre de Zika està basada en la recomanació de mesures de protecció destinades a evitar les picades de mosquit:

• Cobrir-se la pell exposada amb camisa de màniga llarga, pantalons llargs i barret durant tot el dia (el mosquit és d’hàbit diürn).
  • Usar els repel·lents autoritzats seguint les instruccions d’aplicació i reaplicació del fabricant indicades en el prospecte del producte.
  • Dormir en allotjaments amb aire condicionat (els mosquits tendeixen a evitar el clima fred) col·locar mosquiteres en el llit i les portes i finestres.

Els viatgers que presentin símptomes compatibles amb febre de Zika, dengue o chikungunya en els 15 dies posteriors al seu retorn d’una zona afectada haurien de comunicar-ho al seu professional de la salut. Si una dona embarassada ha viatjat a alguna d’aquestes zones, ha d’informar del seu viatge al professional de la salut que li farà una analítica per detectar o descartar la infecció.

Actualment, alguns dels països amb circulació endèmica recent de febre de Zika són: el Brasil, Barbados, Colòmbia, l’Equador, El Salvador, Guatemala, Guyana, Guyana Francesa, Haití, Hondures, La Martinica, Mèxic, Panamà, el Paraguai, Puerto Rico, Sint Maarten, Guadalupe, Surinam, Veneçuela, Bolívia, Cap Verd, Tailàndia i Samoa. En aquesta web se’n pot consultar la llista actualitzada.

Videocàpsula ‘El virus del Zika i la dona embarassada. Què cal saber’

Més informació d’interès: