Estàs aquí: Inici > Món col·legial > La relació dels usuaris amb els medicaments homeopàtics

La relació dels usuaris amb els medicaments homeopàtics

15 desembre 2017

El COFB va acollir l’acte “Què diuen els usuaris sobre els medicaments homeopàtics” per tractar, amb diferents professionals de la comunitat homeopàtica, aspectes com la seva seguretat i dispensació.

Un esdeveniment que també va servir per presentar l’Associació catalana de pacients, amics i usuaris de l’Homeopatia (ACPAUH).

Els diversos ponents van abordar diferents qüestions relacionades amb l’homeopatia, amb el següent programa:

• Medicaments homeopàtics, a càrrec de Josep Allué, vocal de Plantes Medicinals i Homeopatia del COF de Barcelona.
  • Associació catalana de pacients, amics i usuaris de l’ Homeopatia (ACPAUH), a càrrec de Miquel Peralta, president de l’associació.
  • Homeopatia a la medicina actual, a càrrec de Juan José Dallarés, metge homeòpata.
  • Dispensació i indicació homeopàtica, a càrrec de María José Alonso, farmacèutica comunitària.
Imatge de l'acte "Què diuen els usuaris dels medicaments homeopàtics?".

Imatge de l’acte “Què diuen els usuaris dels medicaments homeopàtics?”.

Les aportacions dels ponents

A les intervencions es va posar de manifest la realitat diària de l’homeopatia a pacients, metges i farmacèutics.

El Dr. Dallarés va oferir la seva visió de la utilització de l’homeopatia en la pràctica clínica. La seva ponència va fer un repàs històric de la medicina i dels diferents paradigmes terapèutics. Dallarés va manifestar també que el mètode científic s’ha d’ajustar al sistema mèdic per poder valorar la seva eficàcia. També va parlar de l’activitat científica i de formació de l’Acadèmia Mèdica Homeopàtica.

María José Alonso va parlar de la dispensació i la indicació farmacèutica en àrees com la pediatria. El consell farmacèutic es dóna tant en tractaments complementaris com coadjuvants, sempre mantenint la medicació prescrita al pacient, ja que en cap cas pot ser substituïda. Alonso també va remarcar que la petició dels pacients pel consell en homeopatia és cada dia més important. D’altra banda, va explicar la tasca que estan fent els vocals de diferents col·legis d’Espanya per una millor utilització de l’homeopatia i, en particular, dels protocols d’indicació en homeopatia, que estan quasi finalitzats.

D'esquerra a dreta: Miquel Peralta, Josep Allué, María José Alonso i Juan José Dallarés, abans de començar l'acte.

D’esquerra a dreta: Miquel Peralta, Josep Allué, María José Alonso i Juan José Dallarés, abans de començar l’acte.

Miquel Peralta va explicar la creació de l’ACPAUH i les accions empreses per la seva difusió, així com els contactes i entrevistes amb mitjans de comunicació. També va destacar els contactes establerts amb associacions de pacients espanyoles i amb organitzacions europees de pacients d’homeopatia.

Josep Allué, vocal de Plantes Medicinals i Homeopatia del COFB, va explicar que una de les conclusions de l’acte és que cal “una millor comunicació i cooperació amb pacients i metges en l’àmbit dels medicaments homeopàtics”.

Medicaments homeopàtics

Els medicaments homeopàtics estan regulats per normativa espanyola i europea. La directiva 2001/83 estableix un codi comunitari sobre medicaments d’ús humà i és d’aplicació en tot l’àmbit de la Unió Europea, entre d’altres, pel que fa als medicaments homeopàtics.

Les autoritats oficials en matèria reguladora dels medicaments (EMA i AEMPS) tenen la responsabilitat d’establir el marc legal dels medicaments homeopàtics i promoure la realització de nous assajos clínics.