Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Un resum sobre la Immunoteràpia en el tractament del càncer pel Dr. Pere Gascón

Un resum sobre la Immunoteràpia en el tractament del càncer pel Dr. Pere Gascón

2 maig 2014

“Mitjançant la manipulació del sistema immunològic s’han aconseguit respostes en malalts que no responien a altres tractaments i no només en un tipus de tumor”. Són algunes de les declaracions del Dr. Pere Gascón, el conferenciant que va convidar el Col·legi dins del cicle Tertúlies d’actualitat per parlar sobre la Immunoteràpia. Gascón es va referir als resultats obtinguts a través d’aquesta teràpia com “esperançadors” (va parlar de melanoma, càncer de pulmó i càncer renal) tot i que “caldrà revisar tots els estudis que s’estan realitzant”. Pere Gascón, cap d’Oncologia mèdica de l’Hospital Clínic de Barcelona, va parlar de “respostes de fins a un 60% i d’un 20-30% de llarga durada”.

En el vídeo adjunt el Dr. Gascón, també responsable del Laboratori d’Oncologia CMolecular i Transnacional de l’Hospital Clínic, ens defineix què és la immunoteràpia, què ha fet possible aquesta teràpia i què s’ha descobert estudiant l’entorn del tumor. També destaca que és important la informació als malalts sobre els fàrmacs, la pauta d’administració, els efectes secundaris, etc. i el paper del farmacèutic al respecte, així com pel que fa a la prevenció del càncer.

Gascón va parlar dels limfòcits infiltrants del tumor (TILs), que han tornat a recuperar la fama que varen tenir als anys vuitanta, dels limfòcits T que expressen uns receptors quimera (CARTs), amb resultats positius en leucèmies d’adults i infants, i també dels inhibidors dels check points del sistema immunològic. Tot plegat fa que, segons ell, estiguem vivint “un moment revolucionari i un canvi de paradigma en el tractament del càncer”.

C

Un cop més, la sala d’actes del Col·legi es va omplir de farmacèutics per a aquesta Tertúlia d’actualitat sobre Immunoteràpia (16 d’abril). Francisca Aranzana, vocal d’Oficina de farmàcia, va presentar el conferenciant, el Dr. Pere Gascón.