Estàs aquí: Inici > Món col·legial > Ús terapèutic del cànnabis. Comença el cicle de conferències sobre reducció de riscos en la farmàcia comunitària

7 gener 2019

El passat 11 de desembre, es va celebrar a la seu del Col·legi, la primera sessió del “Cicle de conferències sobre reducció de riscos en la farmàcia comunitària”, titulada “Ús terapèutic del cànnabis, un debat necessari”, iniciativa que vol incrementar la conscienciació respecte al potencial de la farmàcia comunitària i l’ús de substàncies psicoactives i conductes additives que creen un problema sanitari greu que afecta la societat, i que exigeix la formació constant del farmacèutic davant de la necessitat social.

D’esquerra a dreta: José Carlos Bouso, director científic de l'ICEERS; Guillermo Bagaria, Vicetresorer i responsable d'Atenció Farmacèutica del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona; Mireia Ventura, doctora en Farmàcia i directora dels serveis d’anàlisis d'Energy Control-ABD; i Queralt Prat-i-Pubill, presidenta de la Unión de Pacientes Por la Regulación del Cannabis.

D’esquerra a dreta: José Carlos Bouso, director científic de l’ICEERS; Guillermo Bagaria, Vicetresorer i responsable d’Atenció Farmacèutica del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona; Mireia Ventura, doctora en Farmàcia i directora dels serveis d’anàlisis d’Energy Control-ABD; i Queralt Prat-i-Pubill, presidenta de la Unión de Pacientes Por la Regulación del Cannabis.

Ús terapèutic del cànnabis, un debat necessari

Durant la conferència, els ponents van presentar, des d’enfocaments i especialitats diferents, l’ús terapèutic del cànnabis. La conferència va començar  amb José Carlos Bouso, director científic de l’ICEERS (International Center for Ethnobotanical Education, Research & Service), que va presentar dades relacionades amb què és i com funciona el sistema endocannabinoide, el potencial terapèutic del cànnabis, els tipus de cannabinoides existents, els seus nivells d’eficàcia i els seus efectes secundaris. També va compartir, des d’un punt de vista pràctic, el cas de la marihuana medicinal a Holanda.

José Carlos Bouso, director científic de l’ICEERS, en un moment de la seva intervenció.

Tot seguit, Mireia Ventura, doctora en Farmàcia i directora dels serveis d’anàlisis d’Energy Control-ABD, va exposar les varietats del cànnabis i la notificació de CBD com a complement alimentari, així com la valoració analítica de substàncies en olis de cànnabis, la presència erràtica de THC i CBD, i les previsions del consum lúdic del cànnabis.

La conferència va acabar amb l’aportació sobre legalització i normalització del cànnabis, introduïda per Queralt Prat-i-Pubill, presidenta de la Unión de Pacientes Por la Regulación del Cannabis, que ha remarcat la necessitat d’un espai regulat per a investigar, proveir i facilitar a les comunitats dels beneficis terapèutics del cànnabis.

Comprenent la farmacologia del sistema endocannabinoide

Guillermo Bagaria, responsable d’Atenció Farmacèutica del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, com a conclusió, va destacar que “la xerrada sobre l’ús medicinal del cànnabis ens ha permès comprendre la complexa farmacologia del sistema endocannabinoide. En notificar-se com a suplement nutricional i no com a medicament, l’anàlisi dels productes que en contenen mostren una dispersió qualitativa i quantitativa que genera molta inseguretat sobre pacients que en moltes ocasions, s’apropen al cànnabis com a últim recurs per mitigar una patologia complexa”.

Pròximes conferències del cicle de reducció de riscos en la farmàcia comunitària

Al llarg del 2019, se celebraran quatre conferències més, totes elles relacionades amb diferents aspectes de la reducció de riscos i danys a la farmàcia comunitària.

• Pautes de consum d’heroïna i cocaïna a Catalunya i atenció farmacèutica per contrarestar els danys (15/1/2019)Inscripcions aquí
  • Opioides majors, atenció farmacèutica i PMM (5/2/2019)Inscripcions aquí
  • PIX, PMM, VIH: experiències, casos pràctics i gestió de conflictes. (5/3/2019)Inscripcions aquí
  • Substàncies d’abús: OMA Consum de l’alcohol i drogues a l’adolescència. (9/4/2019)Inscripcions aquí