Estàs aquí: Inici > Notícies farmàcia > Farmàcies barcelonines organitzaran xerrades formatives sobre plantes medicinals per al control de pes

25 abril 2016

Plantas-Medicinales-campanya-consejoFarmacèutics de Barcelona organitzaran xerrades formatives per a ciutadans de cara a promoure l’ús responsable i adequat dels medicaments tradicionals a base de plantes medicinals per al control del pes. L’acció forma part de la tercera etapa d’una campanya sanitària llançada pel Consejo General de Colegios Oficiales de Farmacéuticos, que compta amb la col·laboració del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB) i Laboratoris Arkopharma, i s’allargarà fins a juliol.

Per proporcionar més eines als farmacèutics en el consell sanitari d’aquest camp, aquest dilluns el COFB imparteix una conferència a càrrec de María José Alonso, vocal de Plantes Medicinals i Homeopatia del COFB, que ja compta amb 150 inscrits. Es va fer el mateix amb les dues anteriors fases de la campanya: la primera d’elles (entre setembre i desembre de 2015) va abordar la Fitoteràpia en les alteracions digestives més comunes; la segona, Fitoteràpia en alteracions nervioses (entre gener i març 2016).

Els medicaments tradicionals de plantes medicinals (MTP), dispensats a la farmàcia, reuneixen les mateixes garanties de qualitat, seguretat i eficàcia que qualsevol altre medicament. La farmàcia -com a establiment sanitari- i el farmacèutic -com a professional de la salut- garanteixen el seu ús responsable i desenvolupen una labor fonamental en la indicació farmacèutica del medicament més adequat a base de plantes medicinals, la posologia i durada del tractament, l’ús adequat i les possibles interaccions amb altres medicaments, etc. Segons el Centre de Recerca sobre Fitoteràpia (INFITO), les raons que porten a les persones que volen seguir un programa de pèrdua de pes a triar l’oficina de farmàcia són la seguretat, la confiança i la proximitat.

te-verd-plantes-medicinals

El te verd o camilina és una de les plantes medicinals més utilitzades en un programa de pèrdua de pes realitzat des de la farmàcia

Plantes medicinals per al control de pes

Entre les plantes medicinals que poden ajudar a perdre pes de forma sana i gradual es troben el plantago, el glucomanano i el fuco, que produeixen sensació de sacietat i regulen el trànsit intestinal. També el te verd i la guaranà redueixen l’absorció i emmagatzematge d’àcids grassos, incrementant la seva transformació en energia. Així mateix, la garcinia disminueix la transformació de sucres en àcids grassos i la seva acumulació en el teixit adipós, atenuant a més l’apetit. “De cara a un programa de pèrdua de pes amb plantes medicinals és imprescindible consultar amb un farmacèutic. Com a professional sanitari format en el camp de la fitoteràpia, pot oferir un consell adaptat al perfil de l’usuari, doncs no totes les plantes medicinals estan indicades pel mateix i no tothom té les mateixes necessitats”, indica Alonso. La planta medicinal més utilitzada en un programa de pèrdua de pes realitzat des de la farmàcia és la camilina o te verd, segons INFITO.

També hi ha un conjunt de medicaments tradicionals de plantes que contribueixen en casos especials a la disminució de pes i volum. És el cas de la carxofera que millora les funcions digestives, l’ortosifó que disminueix la retenció de líquids, les plantes amb anetol (anís i fonoll) que faciliten l’eliminació de gasos, o les plantes (passiflora, melissa, valeriana, etc.) que contribueixen a millorar els estats d’ansietat associats i poden disminuir la ingesta compulsiva.

Segons dades de l’Organització Mundial de la Salut, el 39% de les persones adultes tenen sobrepès. El sobrepès es defineix com una acumulació anormal o excessiva de greix que pot ser perjudicial per a la salut. Millorar els hàbits alimentosos, controlar la ingesta de calories, augmentar l’exercici físic, són algunes de les principals recomanacions per reduir l’excés de pes. “La fitoteràpia en combinació amb una dieta sana i equilibrada i la pràctica regular d’activitat física poden resultar també útils”, afirma María José Alonso, vocal de Plantes Medicinals i Homeopatia del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona.

Autorització sanitària

Els medicaments tradicionals a base de plantes (MTP) estan autoritzats per l’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris, per la qual cosa asseguren: qualitat, eficàcia, seguretat, identificació correcta i adequada informació. El farmacèutic comunitari exerceix una funció important en l’ús adequat dels mateixos, així com en la millora de la salut pública, mitjançant la promoció de la salut i la prevenció de la malaltia.

Nota de premsa enviada als mitjans de comunicació. També la podeu consultar a la Sala de Premsa del web institucional (via www.cofb.org).

Per a més informació: