La Vocalia d’Atenció Primària ha realitzat aquest mes d’octubre dues sessions adreçades a Farmacèutics d’Atenció Primària (FAP) per tal de definir el posicionament d’aquest col·lectiu en l’Estratègia Nacional d’Atenció Primària i Salut Comunitària de Catalunya (ENAPISC), a través d’un procés de reflexió que tenia per objectiu donar una resposta participativa. L’ENAPISC no identifica un àmbit funcional específic per fer la gestió del medicament o l’atenció farmacèutica i, per tant, tampoc identifica la necessitat, el paper i els professionals que han de desenvolupar-la.
Així doncs, a les sessions organitzades per la vocalia d’Atenció Primària s’ha fet una revisió de l’ENAPISC des d’una perspectiva professional i s’ha proposat que incorpori les funcions i els perfils necessaris que garanteixin el rol de la farmàcia d’atenció primària.
– Quines eren les expectatives d’aquestes sessions en el reconeixement del Farmacèutic d’Atenció Primària (FAP)?
– El FAP encara és una figura bastant desconeguda entre els companys farmacèutics d’altres àmbits assistencials. Un posicionament clar del seu rol i de les seves funcions ajuda a aconseguir que altres professionals reconeguin la seva tasca com una estructura de suport i facilitadora de coordinació entre nivells assistencials, amb l’objectiu de millorar l’atenció farmacèutica centrada en el pacient.
– Què és el més destacat que creus que poden aportar aquestes sessions als farmacèutics que exerceixen en l’àmbit de l’Atenció Primària?
– La definició d’un posicionament estratègic del FAP davant l’Administració Sanitària i, per tant, un enfortiment de l’exercici de la professió del FAP en l’àmbit de l’Atenció Primària.
– Quins són els principals reptes que us plantegeu de cara al futur?
– La implementació del nostre posicionament professional dins l’Administració Sanitària catalana i el desenvolupament de la nostra especialitat.
– Quines experiències destacaries dels projectes o activitats que heu dut a terme des de la Vocalia en els darrers anys?
– La definició i implementació del projecte de coordinació amb els companys de les Oficines de Farmàcia i la realització d’activitats formatives, tant les que són específiques pel FAP com les que són compartides amb altres farmacèutics clínics d’àmbit d’exercici professional diferent.
– Com repercuteix tot plegat en últim terme en el pacient o en la millora de l’atenció al pacient?
– Una millor coordinació entre la farmàcia comunitària i la farmàcia d’atenció primària facilita que l’atenció farmacèutica sigui coherent en els missatges i actuacions que rep el pacient en els diferents nivells assistencials. Això possibilita un millor seguiment i compliment per part del pacient de les recomanacions lliurades i una disminució de les incidències relacionades amb la seva teràpia.
Com a conclusió, cal destacar que les dues jornades han permès fer una reflexió conjunta i participativa entre els membres de la Vocalia d’Atenció Primària del COFB. S’ha abordat el present i el futur del FAP com un professional de referència, integrat en l’estructura sanitària nacional, en el lideratge i en la promoció de la gestió efectiva, segura, eficient i centrada en el pacient de l’ús del medicament en el seu àmbit competencial.
Amb el patrocini de:
Potser també us interessa: