El 13 de novembre es va posar en marxa la campanya “Jo? Diabetis?”, una iniciativa que es va centrar en la detecció dels factors de risc de patir aquesta malaltia en pacients de més de 30 anys. Per tal d’aconseguir una àmplia difusió i explicar-ne el funcionament, es va organitzar una roda de premsa amb portaveus de les diferents entitats participants, entre ells, Guillermo Bagaria, vicetresorer, i Francisca Aranzana, vocal d’Oficina de Farmàcia, com a representants del Col·legi. La campanya va tenir un fort impacte mediàtic, sent notícia a diferents mitjans generalistes i especialitzats, els quals van destacar, entre altres qüestions, les més de 400 farmàcies que es van adherir a l’actuació. Concretament se’n van fer ressò dues cadenes de televisió, Betevé i el programa Catalunya Directe de 8TV (del minut 56’30” a l’1h01’43”), i sis radiofòniques, l’Informatiu migdia de Cope Catalunya (del minut 33’41” al 35’06”), Catalunya migdia de Catalunya Ràdio (del minut 55’12” al 56’29”), Informatius migdia de Ràdio 4 (del minut 14’47” al 16’32”), El Balcó de Cadena Ser, i les locals Ràdio Rubí i Ràdio Sabadell, que van incorporar declaracions de dues farmacèutiques, Glòria Piera i Glòria Montané, respectivament. Pel que fa a la premsa escrita, en van informar La Vanguardia (1 i 2), 3/24, El Periódico, Ara, Europa Press, Al Dia, Catalunya Press, Correo Farmacéutico, El Global, El Farmacéutico, IMFarmacias, Farmanatur i Sanifax. Als mitjans també se’ls va enviar una nota de premsa amb tots els detalls de la iniciativa. Tal com es va fer també en la campanya de detecció precoç de càncer de pell “Abans de deixar-t’hi la pell, consulta”, duta a terme aquest estiu passat, es van realitzar tres insercions publicitàries en forma d’articles divulgatius a tres diaris de capçalera: La Vanguardia, El Periódico i l’Ara. Les peces van ser escrites per farmacèutics i experts en diabetis on s’abastaven diferents temàtiques relacionades amb la patologia. Es poden llegir a la web de salut del Col·legi Farmaceuticonline.
Al novembre també es va donar el tret de sortida a una altra campanya, la de la grip 2017-2018, en aquest cas engegada des del Consell de Col·legis Farmacèutics de Catalunya (CCFC) juntament amb el Departament de Salut de la Generalitat, la Federació d’Associacions de Farmàcies de Catalunya (FEFAC) i la Sociedad Española de Farmacia Familiar y Comunitaria (SEFAC), amb la col·laboració d’Acofarma. La campanya, emmarcada sota el lema “La grip s’atura aquí”, pretén, precisament, frenar la propagació de la malaltia des de les farmàcies. Com? Amb la instal·lació de més de 3.000 dispensadors de solució antisèptica i conscienciar així, com a professionals sanitaris, sobre la necessitat de rentar-se sovint les mans, mecanisme de protecció més eficaç per evitar la transmissió del virus de la grip, i, alhora, promoure la vacunació entre la població de risc, tal com s’informava en la nota de premsa enviada i com destacaven els diferents mitjans que van explicar la iniciativa. En concret en van informar dues televisions, L’informatiu de TVE (del minut 11’14” al 11’37”) i Betevé, El Balcó de Cadena Ser (del minut 31’11” al 31’46”), en ràdio, i La Vanguardia (1 i 2), El Periódico, El Punt Avui, Europa Press, Al Dia, Diari de Girona , Canal Terrassa, Correo Farmacéutico, El Global, Diariofarma, El Farmacéutico, Farmantur, Farmacosalud, Farmaventas i Sanifax. La majoria de notícies van destacar l’arribada dels dispensadors i el paper dels farmacèutics com a agents integradors en l’estratègia de la prevenció de la grip. Tanmateix, el mitjà especialitzat Farmacosalud va incloure declaracions del director de Projectes i Investigació del Consell, Rafel Guayta-Escolies. Les paraules de Guayta s’emmarcaven en el projecte de farmàcies sentinella, xarxa que Farmacosalud també destacava.
Durant els últims vuit anys, les farmàcies catalanes han realitzat més de 16.000 proves per detectar de forma precoç el VIH. Coincidint que s’aproximava el Dia Mundial del VIH, celebrat l’1 de desembre, es va enviar una nota de premsa en què es va compartir la informació del paràgraf anterior, xifres que van recollir La Vanguardia, Vilaweb, Al Dia i Catzona en premsa general, i El Farmacéutico, IMFarmacias, Farmanatur, dfarmacia i Sanifax en especialitzada. Els mitjans també van aprofitar per explicar que, de totes aquestes proves, s’han detectat 164 casos reactius i, que actualment, són 129 farmàcies les que participen en aquest servei. Finalment, aquest cribatge també va ser notícia en dos mitjans més: Correo Farmacéutico i El Global. Des del primer, s’informava del conveni de col·laboració entre el Ministerio de Sanidad i el Consejo de Colegios Farmacéuticos centrat a “realitzar accions de foment del diagnòstic precoç del VIH a les farmàcies”, tal com especifica el mitjà. Pel que fa a El Global, es tracta d’un recorregut històric del servei en el qual es fa menció al que es duu a terme des de Catalunya, detallant que, juntament amb el País Basc, van ser les dues comunitats autònomes que van obrir “el camí als cribatges del VIH/Sida a les farmàcies”.
“Los servicios no deben ser la finalidad del farmacéutico, sino una herramienta de futuro”. D’aquesta manera titula IMFarmacias l’entrevista al president del Col·legi, Jordi de Dalmases, publicada el passat 24 de novembre. El mitjà va desglossar l’actualitat del món farmacèutic a partir de l’opinió del President tocant temes com l’evolució dels serveis farmacèutics i la remuneració d’aquests, la sostenibilitat del sector o la crisi econòmica viscuda. Enllaçant amb la peça anterior, el mateix IMFarmacias, juntament amb Merca2 i Comunicae, van publicar tres notícies sota el títol “La evolución de las oficinas de farmacia como espacios integrales de salud”. Totes tres peces recollien paraules del President de la mencionada entrevista i detallaven i confirmaven el camí assistencial que està prenent la farmàcia comunitària. “Ja no és només un lloc per adquirir medicaments, sinó que ara la labor dels auxiliars de farmàcia i farmacèutics s’orienta cap al pacient, assessorant-lo en tot moment”, especificaven els mitjans online. Diariofarma, per la seva banda, també va parlar sobre serveis professionals, adjuntant declaracions del President. En aquest cas, la notícia informava d’una de les taules de debat del X Congrés d’Atenció Farmacèutica sobre estratègies per introduir aquests serveis, de la qual, De Dalmases, era un dels convidats que debatien sobre la temàtica. El President també va ser convidat a una altra jornada d’actualitat professional, els premis Diario Médico, i així en va informar el mateix mitjà.
Membres del Col·legi i el Consell han servit, un mes més, com a fonts de referència per a diferents peces dels mitjans de comunicació. És el cas, per exemple, de tres membres de la Junta de Govern del COFB: Guillermo Bagaria, vicetresorer; Marta Alcalde, vocal de Dermofarmacia i Productes Sanitaris; i Ramon Bonet, vocal d’Indústria. A Bagaria, per la seva banda, se’l va contactar des d’Objetivo Bienestar perquè ajudés a resoldre alguns dels dubtes que el mitjà plantejava a la peça de l’1 de novembre “¿Me aliviará esa pastilla?” centrada en l’ús de medicaments. Pel que fa a Alcalde, se li van prendre declaracions des de dos mitjans diferents, Cuídate Plus i la secció TodoDermo de Correo Farmacéutico, sobre tractament de psoriasi i cura del cabell i esport, respectivament. Finalment, Compromiso Empresarial va ser el mitjà que va parlar amb Bonet, en aquest cas sobre ocupació juvenil en camps com la ciència i la salut. Pel que fa al Consell, La Vanguardia i El Periódico van fer menció a les paraules de Rafel Guayta-Escolies, director de Recerca i Investigació, sota el marc d’un projecte que s’engegarà el 2018: “l’assaig clínic a persones a les quals se’ls ha detectat tuberculosi latent i en el qual la xarxa de farmàcia comunitària participarà en el seguiment de medicació”, informaven tots dos diaris. Guayta assegurava que “l’adhesió voluntària dels farmacèutics serà alta i similar a l’aconseguida en altres campanyes” com l’EPOC, la detecció del càncer de còlon o, l’explicada en aquesta peça, la detecció precoç de la infecció per VIH. La prestació farmacèutica a residències de Barcelona, per part de Correo Farmacéutico, i l’ampliació de guàrdies de farmàcies a Castellbisbal, des del Món Terrassa, van ser els dos altres temes tractats al novembre on es van fer menció i extreure declaracions tant del COFB com del CCFC.
Finalment Barcelona no serà la seu de l’Agència Europea del Medicament (EMA, les sigles en anglès). És per això que, després de conèixer la resolució, diferents mitjans de comunicació van voler esbrinar quines eren les reaccions dels agents del sector sanitari, entre ells, els farmacèutics. En aquest cas van exercir de portaveus el president del Col·legi, Jordi de Dalmases, i el secretari, Jordi Casas. Tots dos van argumentar i opinar sobre la resolució final de l’elecció de la seu. En van informar, amb declaracions de tots dos membres del COFB, Betevé, en televisió, Catalunya Vespre de Catalunya Ràdio (del minut 11’10” al 11’40”), i La Vanguardia, Ara, El País, Abc, El Economista i El Punt Avui, en premsa escrita.
Tal com n’informaven Correo Farmacéutico, Computing i Pharmatech a finals del mes de novembre, el COFB va implantar una nova plataforma de serveis de comunicació per a l’atenció als col·legiats. Els tres mitjans ho destacaven i explicaven com funciona l’eina. Alhora, IMFarmacias també va parlar del Col·legi, però en aquest cas perquè la institució va acollir la conferència “Mites i realitats del col·lagen”. La peça consisteix en una crònica de la ponència, fent menció de la primera introducció que va dur a terme Anna Bach, vocal d’Alimentació i Nutrició del Col·legi.
El Congrés Europeu de Farmàcia, Infarma, organitzat pel COF de Madrid i el de Barcelona, va tornar a ser notícia, aquest cop a IMFarmacias. La trobada, que enguany celebra la seva 30a edició, ha ampliat, un any més, la superfície d’exposició per tal de donar cabuda a tots els laboratoris i empreses que vulguin estar presents amb un stand al Saló de Medicaments i Parafarmàcia.