El 3 de juliol la ministra de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, Ana Mato, va anunciar que en els primers mesos de 2015 estarà en funcionament a Espanya la xarxa de farmàcies autoritzades per vendre a través d’Internet medicaments que no requereixen recepta mèdica, després que Brussel·les aprovés a finals de juny el logotip que les acreditarà. L’anunci va tenir lloc durant la presentació del desenvolupament del Pacte per la Sostenibilitat i la Qualitat del Sistema Nacional de Salud (SNS).
Fins ara, les farmàcies espanyoles només podien vendre a través d’internet productes de parafarmàcia. L’entrada en vigor del reglament sobre el disseny i les característiques tècniques del logotip comú europeu que s’utilitzarà per a la venda de medicaments a través dels webs de les farmàcies s’aplicarà a fàrmacs que no estiguin subjectes a prescripció mèdica, amb l’objectiu acabar amb la venda il·legal de medicaments a través d’internet.
L’Agència Espanyola de Medicaments i Productes Sanitaris (AEMPS) i les Comunitats Autònomes estan treballant de forma coordinada per tal de posar en marxa un sistema que permeti a les oficines de farmàcia realitzar les notificacions previstes a la normativa. D’aquesta forma, les farmàcies hauran d’enviar la corresponent notificació a la Comunitat Autònoma en la qual es troben, i un cop l’acceptin les autoritats sanitàries, se’ls facilitarà un codi que contindrà el logotip i que s’haurà d’incloure al web de venda a distància.
El logotip es situarà a la pàgina d’inici del web de la farmàcia i al rectangle del centre figurarà la bandera del país de la UE en el qual es troba l’oficina. Per tal de verificar la seva autenticitat, el logotip comú contindrà un hiperenllaç que conduirà al llistat d’oficines de farmàcia que consta al web de l’autoritat nacional, i així l’usuari podrà comprovar si la que està visitant està autoritzada.
Alertem sobre els perills de la compra de medicaments online
El Col·legi, juntament amb el Departament de Salut, va engegar una campanya l’any 2009 per lluitar contra la venda de medicaments falsos per Internet amb l’objectiu de sensibilitzar la població en la importància de no adquirir fàrmacs a través d’Internet o cap altre canal que estigui fora dels circuits legals de distribució.
Des de les farmàcies es van distribuir fins a 22.000 tríptics i 2.500 pòsters on s’alertava sobre els riscos del consum de fàrmacs a través de la xarxa i on es responia a preguntes com “Què us pot fer sospitar que un medicament està falsificat?” i “Com evitar-los?”.
Recentment ha publicat informació d’interès: